کودکان با کتاب مدارا می کنند

کاشان (پانا) - در تقویم، 24 آبان روز کتاب، 25 آبان روز جهانی صبر و مدارا و 29 آبان روز جهانی کودک نامگذاری شده است که توجه به این سه موضوع، سنگ بنای توسعه جوامع است. کودکان امروز، آینده سازان جامعه هستند و صبر و مدارا اساس زندگی در اجتماع بشری است و این فرهنگ با استفاده از کتابها به کودکان منتقل می شود.فرمهر منجزی، عضو هیئت مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان معتقد است که با کتاب، راه مدارا را به کودکان نشان دهیم.

کد مطلب: ۹۶۸۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
کودکان با کتاب مدارا می کنند

عضو هیئت مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: کودکان جامعه با کتاب مدارا می کنند. نامگذاری روزها، هفته ها، ماه ها و حتی سال ها شاید به دلیل جلب توجه به موضوعی خاص باشد. اما گاهی تصور اینکه ضرورت ها و بخش های جدایی ناپذیر زندگی را بخواهی فقط در مقطع کوتاهی در نظر داشته باشی، عجیب است.
فرمهر منجزی در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: تصور اینکه فقط یک روز از سال، روز کتاب و کتابخوانی باشد یا روز خاص را به عنوان روز جهانی کودک، روز جهانی مدارا و رواداری و نظیر آن در نظر بگیریم، به نظر عجیب و غیر واقعی است.
وی تصریح کرد: آیا سهم کودکان، فقط همین یک روز است و باقی روزهای سال آنها از ذهن و زندگی ما جدا می شوند؟ اگر در روزهای دیگر کتاب نخوانیم و زمانی را برای ترویج و تشویق به مطالعه اختصاص ندهیم، مشکلی پیش نمی آید؟ و با برگزاری برنامه های متنوع و زیبا در یک روز رسالت خود را انجام داده ایم؟
وی افزود: این برنامه ها و اینگونه رفتارها چنان در ذهن و وجود ما جا افتاده است که تصوری غیر از این نمی توانیم داشته باشیم. یا حتی نمی توانیم قبول کنیم این روزها نمادین است و خارج از این روزهای نامگذاری شده می توان به این موضوع ها پرداخت.
مترجم کتاب کودک گفت: آخر آبان هر سال، سیل تماس ها برای حضور در مدرسه ها و مکان های آموزشی برای گفت و گو درباره کتاب و خواندن و نوشتن ، روان است. اگر به درخواست کننده بگویی به جای این همه برنامه فشرده در یک هفته، برای هفته های بعد برنامه ریزی کنید، بلافاصله با واکنش آنها روبه رو می شوی که می گویند اصلا امکان ندارد.
عضو هیئت داوران جام باشگاههای کتابخوانی تاکید کرد: برگزار کنندگان هفته کتاب، چنان اصرار دارند که شک می کنی که تو موضوع به این مهمی را درک نمی کنی! و جالب تر اینکه دلیلشان است که مدیر گفته فقط در همین هفته کتاب قرار بگذارید وگرنه نمی شود که روز دیگری وقت بچه ها را گرفت، از درس عقب می افتند.
وی افزود: آیا قرار است وظیفه ای را بدون اینکه به آن فکر کنیم انجام دهیم؟ یعنی فقط می خواهیم کارنامه عملکرد مدرسه را درخشان کنیم و نمره قبولی بگیریم؟ در کارنامه مدرسه بنویسیم از نویسنده کتاب دعوت کردیم، همه بچه ها در برنامه شرکت کردند و عکسهای یادگاری را ضمیمه آن کنیم و پوشه آن را به بایگانی بسپاریم.
عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک تصریح کرد: سالها ست که عادت کرده ایم که همین برنامه را بدون هیچ تغییری انجام دهیم و بقیه روزهای سال هم درهای مدرسه را به روی نویسندگان و اهالی قلم می بندیم، مبادا که وقت بچه ها را بگیرند.
منجزی تصریح کرد: به نظرمن مناسبت هایی مثل کتاب، کودک و مدارا، از زندگی ما جدا نیستند و لحظه به لحظه با آن ها هستیم. ما با کتاب می توانیم به کودکانمان مدارا و رواداری را نشان دهیم.

به گزارش پانا، فرمهر منجزی تاکنون بیش از 80 عنوان کتاب کودک از ادبیات فاخر جهان را ترجمه کرده است که مجموعه 8 جلدی پسر هیولا، سومی‌ها فرشته،چهارمی‌ها موش صحرایی، مجموعه ماجراجویی‌های سوفی موش، پسری که اژدها پرورش می‌داد، طلسم دویست ساله‌ی پرنده شب،خواهر کوچولو، هیوپاین جوجه تیغی دانا، سیاه زیبا، "خانم تاگل و دایناسور، داستان‌های بچه‌های شیطان، موش کی هستی؟، مامان‌بزرگ موش کوچولو، چرا آسمان اینقدر دور است،ویزی ویگ پشمالوی فضایی،دردسر معلم، اگر یک موش را به مدرسه ببری، آنی ماشین حساب، مجموعه 11 جلدی آمبر براون، چند روز با پدربزرگ برخی از آثار این مترجم کشورمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار