آغازپنجمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس استان یزد

یزد(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با تاکید بر اینکه کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند جریان سازی فرهنگی است، گفت: برای کاهش گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر باید نهضت فرهنگی ایجاد شود.

کد مطلب: ۹۶۸۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
آغازپنجمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس استان یزد

"عباسعلی دانافر" در مراسم آغازپنجمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس استان یزداظهار داشت: بحث آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر یک مسئله جدی است و مقام معظم رهبری نیز بارها اشاره کردند که مسئله کشور ما، آسیب های اجتماعی است که این یک هشدار به همه ما است.

وی با اشاره به اینکه شعار هفته مقابله با آسیب های اجتماعی، «دانش آموزان، والدین، مدرسه، مراقبت از رفتارهای پرخطر و فوریت های اجتماعی» است، افزود: رفتارهایی که سلامت فرد یعنی رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی را به خطر می اندازد، رفتارهای پرخطر هستند که سازمان بهداشت جهانی برای حوزه سنی دانش آموزان، دخانیات، اعتیاد، خشونت، رفتارهای پرخطر جنسی، کم تحرکی بدنی و رفتارهای پرخطر نوظهور در فضای مجازی را از مهمترین آسیب های اجتماعی برای این گروه سنی برشمرده است.

دانافر عنوان کرد: در این هفته فعالیت هایی انجام می شود تا دانش آموزان با رفتارهای پرخطر فاصله بگیرند تا سلامت آنها تضمین شود و تلاش می شود تا آسیب های اجتماعی و عوارض آن را بیشتر بشناسند.

وی با بیان اینکه دانش و آگاهی کافی نیست، افزود: تلاش اصلی ما باید این باشد که نگرش دانش آموزان و افراد دیگر جامعه را نسبت به آسیب های اجتماعی تغییر دهیم و علاوه بر اصلاح نگرش ها، در آنها نگرش های درست نیز ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: همچنین باید برای جذب حداکثری تمام افرادی که می توانند در این زمینه کمک اثرگذار داشته باشند، تلاش کنیم که از جمله این افراد می توان به رسانه ها، والدین، معلمان و ... اشاره کرد.

دانافر با اشاره به اینکه به گفته ستاد مبارزه با موادمخدر، از ظرفیت مدارس در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی غفلت شده است، خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین، مدرسه به عنوان کانون تربیت محله تعریف شده بنابراین همه باید کمک کنند و پای کار بیایند و به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش آسیب های اجتماعی باید یک جریان سازی فرهنگی اتفاق بیفتد، اظهار داشت: باید نهضت فرهنگی ایجاد شود تا زمینه هایی فراهم شود تا فرزندان و دانش آموزان ما تمایل و گرایشی به رفتارهای پرخطر نداشته باشند.

دانافر با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت های زندگی افزود: باید رفتارهایی نظیر خودکنترلی، تفکر فعال، تفکر خلاق و ... را نیز به دانش آموزان آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه یزد ۲۷۰ هزار دانش آموز، ۲ هزار مدرسه، ۱۵ هزار معلم شاغل و ۱۵ هزار معلم بازنشسته دارد، عنوان کرد: از تمام دستگاه هایی که در زمینه آسیب های اجتماعی تلاش کرده اند، قدردانی می کنم و اعلام می کنم که آموزش و پرورش استان با تمام قوت و قدرت خود، در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی همراه است.

دانافر با اشاره به اجرای طرح "یاریگران زندگی " گفت : این طرح کاملا در راستای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش است زیرا یکی از زیربنایی ترین رویکردهای این سند، واگذاری امور به مدرسه است و طرح یاریگران زندگی نیز برای کاهش آسیب های اجتماعی از مدرسه کمک می گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح مصوبه ۱۳۶ جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر است، افزود: تفاهمنامه ای بین آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر کشور امضا شده و قرار است از امسال آغاز شود.

دانافر عنوان کرد: بر اساس این طرح، امسال ۲۰ درصد دانش آموزان شهری و روستایی دبستانی و دبیرستانی، سال آینده ۶۰ درصد و تا پایان برنامه ششم توسعه، همه دانش آموزان کشور زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

وی افزود: قرار است در برنامه هفتم توسعه نیز این طرح با آسیب شناسی و اصلاحات تکمیلی با محوریت مدرسه و با محوریت تشکل های رسمی دانش آموزی از جمله شورای دانش آموزی ادامه یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار