آمادگی کامل استان برای جلوگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

یزد(پانا) - مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: برای جلوگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان آمادگی کامل وجود دارد و برخورد قاطع و شدید با متخلفان و حاملان غیرمجاز طیور اعمال می شود و همچنین از عرضه و توزیع طیور بومی نظیر بلدرچین، کبک و بوقلمون در استان جلوگیری می شود.

کد مطلب: ۹۶۸۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد

جلسه پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با حضور مدیرکل، معاون سلامت و مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی و مسئولین فنی واحدهای مرغداری استان برگزارشد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: پیشگیری مؤثرترین شیوه برای جلوگیری از بیماری های عفونی و واگیر در میان طیور می باشد و مقابله با ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با رعایت مسائل قرنطینه ای، افزایش سطح ایمنی بدن طیور و حفظ بهداشت و امنیت زیستی مرغداری ها ممکن می شود.

کریم زنگیلی تصریح کرد: راهکارهای عملی و مؤثر برای محدود نمودن راه های انتقال و انتشار بیماری شامل: محدود نمودن محل پرورش طیور در یک محدوده کنترلی با حصار مناسب و رعایت اصل ورود و خروج همزمان پرندگان، کنترل ورودی مرغداری، رعایت بهداشت و نظافت توسط افراد شاغل در محیط مرغداری، کنترل ورود و خروج تمام جانداران و اشیاء به داخل و خارج مرغداری و انجام شستشو و ضدعفونی، افراد یا وسائلی که بنا به ضرورت وارد مزرعه می شوند؛ می باشد که نیاز به کنترل جدی دارد.

زنگیلی در خصوص انتشار ویروس از یک محل پرورش به محل دیگر اظهار داشت: گزارش آمار تلفات به اداره دامپزشکی و مقابله فوری با بیماری حائز اهمیت می باشد و پنهان سازی این مهم از سوی مرغداران می تواند باعث بروز مشکل جدی در استان شود.

نامبرده: لباس، کفش، وسایل بازدید کننده ها، سطوح و وسایل آلوده، معدوم سازی نامناسب لاشه طیور، آب مصرفی و مواد غذایی آلوده، ماشین ها و کامیون ها، خاک و کود آلوده، انتقال از طریق هوا و یا باد و رفت آمد جوندگان، پرندگان وحشی و حشرات را از جمله راه های انتشار عوامل عفونی در میان مرغداری ها عنوان نمود و بر عدم ورود کبوتر به مزارع مرغداری تأکید کرد و دقت به این مهم را بسیار جدی ارزیابی نمود.

علی اکبرحدادزاده مدیرکل دامپزشکی استان نیز در ابتدای جلسه به بیان اهمیت موضوع حفظ صنعت طیور در مقابل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت و با اشاره به توانمندی این ویروس گفت: رعایت اقدامات امنیت زیستی از سوی مرغداران بسیار ضروری بوده و مرغداران باید فرض را بر آن بگیرند که این ویروس آماده وارد شدن به واحد مرغداری می باشد و نسبت به ایجاد سد دفاعی محکم در مقابل آن همت گمارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار