درس های زلزله ی کرمانشاه

کرمانشاه (پانا) - استاندار کرمانشاه گفت: درس‌های زلزله کرمانشاه می‌تواند به مدیریت بهتر بحران‌های آینده کمک می‌کند.

کد مطلب: ۹۶۸۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
درس های زلزله ی کرمانشاه

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه صبح چهارشنبه ۲۲ آبانماه در اولین همایش سمپوزیوم علمی زلزله در کرمانشاه که با حضور رییس اورژانس کشور برگزار شد؛ اظهار داشت: به گواه کارشناسان، زلزله ۷.۳ ریشتری آبانماه ۹۶ سرپل ذهاب یکی از ویرانگرترین زلزله های یک قرن اخیر در غرب ایران بوده است.

وی گفت: طی صد سال اخیر چندین زلزله مهم در کشور رخ داده که هر کدام بالای سی هزار نفر کشته داشته اند اما این زلزله در حدود ۶۴۰ نفر کشته داشت و اورژانس کشور در ایام زلزله با انتقال به موقع و سریع مجروحان به بیمارستان ها، یک کار گسترده و بزرگ انجام داد لذا مجموعه اورژانس و علوم پزشکی در اینگونه بحران ها در خط مقدم خدمات رسانی هستند که جای تقدیر بسیار دارد.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: همچنین انجام ۱۸۰۰ عمل جراحی در ۴۸ ساعت اولیه وقوع زلزله یک کار بزرگ بود و به عنوان یک رکورد در سطح کشور مطرح است و آقای رئیس جمهور نیز در یک همایش بین المللی این موضوع را به عنوان توانمندی مجموعه وزارت بهداشت کشورمان، مطرح کرد.

بازوند بیان داشت: این زلزله و پس لرزه های شدید آن مدت ۴۰ روز کل کشور را تحت تاثیر قرار داد و خیلی از گسل ها را فعال کرد. برخی گسل های اطراف تهران هم فعال شدند و نگرانی های جدی در آن مقطع در میان مدیران ارشد کشور ایجاد شد.

وی گفت: این زلزله یک سطح بسیار گسترده شامل ۹ شهرستان و ۱۶۳۰ روستا را دچار آسیب کرد‌. در شرایط عادی بازدید میدانی این تعداد زیاد از روستا نیازمند چند ماه زمان است و در سطح کلان تر، عملیات آواربرداری و بازسازی در سطح این تعداد روستا خود یک نیروی انسانی عظیم و حجم کار بسیار گسترده را می طلبد.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: 130 هزار خانه، واحد صنفی و تجاری در این زلزله آسیب دیدند. از این تعداد ۶۷ هزار واحد نیازمند تعمیرات بودند و حدود ۴۰۶۰۰ واحد نیز احداثی بودند.

وی افزود: در ۱۶۳۰ روستایی که دچار خسارت شدند تنها ۹۴۰ واحد هنوز در دست ساخت است با پیشرفت بالای ۷۰ درصد است و در واقع همانگونه که در امداد و نجات یک کار بزرگ صورت گرفت در بازسازی هم یک عملیات عظیم و گسترده صورت گرفته است.

وی گفت: مردم هم اظهار می کنند این زلزله یک فرصت برای بازسازی بسیار مناسب تر و بهتر خانه های آسیب دیده آن ها بوده است لذا این مجموعه اتفاقات خوبی که در ابعاد مختلف رخ داده در واقع نشان دهنده تحقق عینی سخن رهبر معظم انقلاب است که فرمودند از این زلزله یک فرصت برای توسعه استان بسازید و انصافا هم در عمل همینگونه شد.

مقام عالی استان گفت: همه دستگاه ها و مجموعه ها در این فرصت سازی نقش آفرینی کردند و در این میان شاید مردم بیشترین نقش را داشتند و زلزله کرمانشاه نشان داد که در بحران ها، ایرانیان از یک انسجام و اتحاد ملی بیشتری برخوردار می شوند و با قدرت بیشتری بر تهدیدها غلبه می کنند.

وی بیان داشت: رئیس جمهور در همان ساعات اولیه و بحرانی وارد مسکن مهرهای سرپل ذهاب شد و مطالبات مردم آسیب دیده از نزدیک شنید و دستورات لازم را در همانجا صادر کرد.

وی افزود: وقتی مردم احساس کنند مسئولین در کنار آن ها هستند با رغبت بیشتری مشارکت می کنند و مردم کرمانشاه در این زلزله نشان دادند که برای مقابله با بحران ها آبدیده شده اند‌ لذا انتظار داریم هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی همانند دو سال گذشته همچنان در کنار زلزله زدگان باشند تا بتوانیم واحدهای باقی مانده و زیر ساخت های آسیب دیده را هم بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه تا بازسازی آخرین خانه آسیب دیده در کنار مردم زلزله زده هستم، گفت: درس‌های زلزله کرمانشاه می‌تواند به مدیریت بهتر بحران‌های آینده کمک می‌کند امیدواریم این درس های توسط توسط مدیران حوزه های کشور برای کاهش آسیب ها و تلفات جانی در بحران های آینده به کار گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار