افتتاح چهلمین کتابخانه عمومی روستایی در شهرستان حمیدیه

اهواز (پانا) - با حضور مسئولان استانی و شهرستانی چهلمین کتابخانه عمومی روستایی خوزستان در روستای دهکده شهرستان حمیدیه افتتاح شد.

کد مطلب: ۹۶۸۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح چهلمین کتابخانه عمومی روستایی در شهرستان حمیدیه

آیین گشایش کتابخانه عمومی روستایی «شهدای دهکده» واقع در روستای دهکده شهرستان حمیدیه با حضور منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان ،مسئولان استانی و شهرستان و اصحاب رسانه برگزار شد.

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه عمومی خوزستان اظهار کرد: کتابخانه های عمومی در تمام جوامع با هدف ارائه خدمات متنوع به منظور کمک رسانی به جامعه و توسعه و بهبود زندگی فردی ایجاد شده اند.
او افزود: تردیدی نیست که خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی برای بخش صنعت و آموزش و پرورش شهرها نیازی اساسی می باشند.
کوهی رستمی با اشاره به تعریف کتابخانه روستایی، یادآور شد: کتابخانه روستایی، کتابخانه ای عمومی در محل روستا است با اهداف فرهنگی، علمی و فنی در خدمت رشد فکر و توسعه عمل روستائیان که می‌تواند با تاثیر بر زندگی مردم روستا نقش مهمی در توسعه روستا داشته باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان تصریح کرد: اگر فرد روستایی به استفاده فعال از کتابخانه در مراحل مختلف زندگی خویش عادت پیدا کند آنگاه کتابخانه توانسته است که با تغذیه معنوی او سهم خود را در پیشرفت آموزش ادا کند.
کوهی رستمی افزود: در این صورت رشد کتابخانه ها با رشد آموزش در جامعه روستایی نسبت مستقیمی خواهد داشت و از این رو بین ایجاد نظام کتابخانه ای مناسب با پیشرفت آموزش و پرورش و رشد و توسعه اقتصادی اجتماعی روستا رابطه ای نزدیک و بهم پیوسته به وجود خواهد آمد.
او افزود: کتابخانه های روستایی با مدیریت درست می‌توانند عامل رشد و بالندگی اقتصاد روستا باشند.
وی یادآور شد: روستائیان به دلیل اینکه از فرصت های آموزشی کمتری برخوردارند نیاز دارند تا از آموزش های مختلف برخوردار شوند. کتابخانه روستایی پشتیبان امر سواد آموزی به ویژه برای کم سوادان و دانش آموزان است.
کوهی رستمی ادامه داد: کتابخانه روستایی می‌تواند از طریق ارتباط با جامعه روستایی خود، نیازهای آنان به آموزش و تهیه منابع را در زمینه های مورد نیاز شناسایی کند. بنابراین کتابخانه روستایی با سه دسته مخاطب سرو کار دارد.وجود کتابخانه روستایی فرصتی است برای مردم روستا تا بتوانند بسیاری از مشکلات آموزشی و اجتماعی خود را رفع کنند.
او بیان کرد: دانش آموزان که به دلیل نیاز به برابری فرصتهای آموزشی از منابع و کلاسهای اموزشی کتابخانه برخوردار خواهند شد،مردان که به دلیل کار کشاورزی و دامداری نیازمند اموزشها و منابع خاص هستند و زنان خانه دار روستایی که به دلیل داشتن فرصت مناسب امکان بهره گیری از خدمات و برنامه های کتابخانه را دارند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: کتابخانه روستایی می‌تواند برنامه هایی برای همه اقشار ساکن در روستا داشته باشد و نقش خود را در بهبود کیفیت زندگی مردم روستا پررنگ کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: از سوی دیگر کتابخانه های روستایی می‌توانند به عنوان مشاور اطلاعاتی برای بخش تولیدی روستا عمل کرده و با در اختیار قرار دادن اطلاعات مناسب به چرخه بهتر تولید در روستا کمک کنند.
او ادامه داد: کتابخانه عمومی شهدای دهکده شهرستان حمیدیه با مساحت 780 متر و زیربنای 280 متر در سال 1393 با اعتبار 8میلیارد و 548 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و دو درصد نفت در روز سه شنبه 21 آبان ماه با حضور مسئولان استان به بهره برداری رسید.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: این کتابخانه دارای بخش های مختلف از جمله سالن های مطالعه خواهران و برداران، بخش های مرجع، مخزن،نشریات، کافی نت، کودک و نوجوانان است.
در آیین گشایش کتابخانه شهدای روستای دهکده حمیدیه اظهار کرد: یکی از ابزارهایی که به شتاب توسعه کمک می کند توجه به فرهنگ و مسائل فرهنگی به ویژه کتاب است که با تلاش هاش کتابخانه های عمومی در شکل گیری است.
او با بیان این که یکی از نیازهای اجتماعی جامعه امروز ما کتاب و کتابخوانی است، افزود: هرکجا مساله کتاب و کتابخوانی ورود کرد، جهل و تاریکی و گمراهی از بین می رود. هدف گذاری در این موضوع مهم، برای جامعه سالم ارزشمند است.
رضوانی ادامه داد: کتابخانه های عمومی بسترهای توسعه پایدار را در جامعه فراهم می کنند.توجه به کودکان و نوجوانان در بحث کتاب و کتابخوانی به ویژه در مدارس می تواند آینده ای روشن را برای مردم رقم بزند.
رضوانی گفت: با توجه به دور بودن و صعب العبور بودن برخی مناطق حمیدیه از ظرفیت کتابخانه های سیار برای توسعه فرهنگ کتابخوانی استفاده شود.
شاهین هاشمی در آیین گشایش کتابخانه عمومی شهدای روستای دهکده حمیدیه اظهار کرد: کتابخانه ها به عنوان محل آموزش و یادگیری دانش آموزان و نسل جوان نقش مهمی در توسعه علم و دانش دارند.
او افزود: اعتقاد دارم ساخت یک کتابخانه مهم‌تر از ساخت جاده ، آسفالت کردن خیابان ها و انجام فعالیت های عمرانی و خدماتی است چون محلی است که باعث می شود تا نوجوانان و جوانان یک روستا یا شهر به کسب علم و دانش بپردازند و و با دنیای جدیدی آشنا شوند.
فرماندار حمیدیه تصریح کرد: با توجه به کمبود شاخص ها و سرانه های فرهنگی در شهرستان ، افتتاح کتابخانه عمومی شهدای روستای دهکده حمیدیه موجب افزایش شاخص ها و سرانه های فرهنگی در حمیدیه می شود.
هاشمی گفت: از شهرداری ها و شوراهای روستایی و شهری انتظار دارم که فضاهایی را برای احداث کتابخانه در حمیدیه آماده و فراهم کنند و از آموزش و پرورش و معلمان انتظار می رود که ارتباط دانش آموزان را با این کتابخانه بیشتر کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار