برگزاری دوره آموزشی بررسی دستورالعمل جدید اردو های دانش آموزی

مشهد (پانا) -– دوره آموزشی بررسی دستورالعمل جدید برگزاری اردو های دانش اموزی ویژه مدیران و معاونین اموزش و پرورش ناحیه یک برگزار شد .

کد مطلب: ۹۶۷۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری دوره آموزشی بررسی دستورالعمل جدید اردو های دانش آموزی

عباس نمکی، کارشناس مسئول توسعه و تجهیزات اردویی دانش اموزان وزارت آموزش و پرورش گفت : در هر اردویی که برگزار می شود بایستی یکسری اصول و فرآیند ها رعایت شود ؛ که انتخاب مناسب زمان ، مکان، مخاطب، نیروی انسانی برگزار کننده ( نظیر سرپرست - مربی - مدیر- معاون و ... )، وسیله حمل و نقل و هزینه های اردو شامل این اصول می باشند .

نمکی به معرفی کتابچه دستور العمل برگزاری اردو های دانش اموزی پرداخت و افزود: این مجموعه شامل همه قوانین و مقررات جدید و آخرین دستور العمل های وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری اردو های دانش اموزی و مستند اقدامات شما در برگزاری اردوها است .

وی در ادامه هر یک از اصول برگزاری اردو را تشریح کرد و گفت: در هر زمانی به غیر از ایام امتحانات و یک هفته پیش از آن ، ایام ولادت و شهادت امام رضا و 25الی 29 اسفند ، برخی از ایام بین التعطیل و روز هایی که مکان مربوطه تعطیل است می توان دانش اموزان را به اردو برد .

نمکی در رابطه با مکان برگزاری اردو خاطر نشان کرد : ما چیزی به نام اردوی تفریحی نداریم و اردو ها صرفا بایستی جنبه آموزشی داشته باشند ؛ از این رو می توانید دانش اموزان را به مکان های تایید شده آموزش و پرورش ببرید .از بردن دانش اموزان به بستر رودخانه ها ، پرتگاه ها و یا مکان هایی که دسترسی به آن سخت است نیز پرهیز کنید .

وی در بحث انتخاب مخاطب افزود : دانش اموزان را براساس یکسری شاخص ها و معیارهای مشخص انتخاب کنید و جز افراد انتخاب شده هیچ فرد دیگری را به اردو نبرید .

کارشناس مسئول اردویی وزارت آموزش و پرورش در خصوص انتخاب نیروی انسانی برگزار کننده اردو گفت : سرپرست اردو به راحتی می تواند اردو را از ریل مشخص شده خارج کند و در صورتی که فردی شایسته باشد توانایی جبران کمبود های اردو را دارد ؛ از این رو در این دستور العمل به انتخاب نیروی انسانی تاکید ویژه داریم . شما باید کسی را بعنوان سرپرست انتخاب نمایید که در این کار تجربه داشته باشد .

نمکی ادامه داد : در بحث وسایل نقلیه نیز به نکاتی نظیر ظرفیت وسیله ، گواهینامه راننده ، دفترچه جابجایی مسافر ، سیستم های گرمایشی یا سرمایشی (درصورت نیاز ) و ... توجه نمایید . و نهایتا برای هزینه ای که برای اردو در نظر گرفته اید آنالیز داشته باشید .

عباس نمکی در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: در فضای رسمی مدارس یکسری محدودیت هایی از لحاظ فضا، امکانات، برنامه های رسمی مدرسه و .. وجود دارد که بوسیله اردو ها و فعالیت های فوق برنامه گروهی می توان این کاستی ها را جبران کرد . بهترین روش برای جبران کاستی ها ، فرآیند اردو های دانش اموزی است که دانش اموزان با علاقه خودشان در یک فضای غیر رسمی شرکت می کنند و می توانند همه این کوتاهی ها و نقص هارا پوشش دهند و قطعا این موضوع منجر به یک نشاط اجتماعی در روحیه دانش اموزان خواهد شد .

کارشناس مسئول توسعه و تجهیزات اردوگاهی دانش اموزان وزارت اموزش و پرورش افزود : اردو بالقوه آبستن انواع مخاطرات می باشد ؛ کما اینکه همه سفر های فردی و گروهی و خانوادگی هم آبستن این مشکلالت و مخاطرات است . مجموعه دستورالعمل اردویی که جدیدا طراحی شده است ، محصول همفکری صد ها ساعت کارشناس در حوزه های مختلف می باشد که توانسته است اطمینان خاطر را برای مدیران و عوامل اجرایی در سطوح مختلف مدرسه تا سطح ستاد را فراهم کندتا در صورت بروزمشکل در اردو ، این همکاران کمترین آسیب را از آن ناحیه متحمل شوند .

وی در رابطه با برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان اردوها در اردوگاه ثامن الحجج گفت : این برنامه که با عنوان "توانمند سازی مدرسان اردو" برگزار می شود ، کاری جدید از وزارت آموزش و پرورش است که با همکاری سازمان پدافند غیر عامل ، وزارت بهداشت و درمان ، معاونت تربیت بدنی و سازمان جمعیت هلال احمر صورت گرفته است . این برنامه در واقع راهکاری باعنوان "هشت - هشت " سند تحول بنیادین است که در آن همکارانی را تربیت می کنیم تا بتوانند در شرایط خاص ، بحران به وجود آمده را برطرف نمایند . مثلا در هنگام رخداد سیل ، این افراد بتوانند در بحث راهنمایی و رانندگی ، کنترل ترافیک و پیشگیری از آسیب های اجتماعی کمک کرده و پدافند غیر عامل را پوشش دهند تا نهایتا بحران ایجاد شده را مدیریت و به حداقل ممکن برسانند .

نمکی با بیان اینکه بعضا برخی والدین فرزندان خود را حتی به اقوام نزدیکشان نمی سپارند گفت : مادران و پدران به شما مربیان اردویی این قدر اعتماد دارند که رضایت نامه کتبی امضا می کنند ، هزینه هارا هم پرداخت می کنند ، از شما تشکر هم می کنند و فرزندان خودشان را به شما می سپارند تا با خود به اردو ببرید . قطعا بار اخلاقی این اعتماد ، خارج از حد تصور می باشد .

وی افزود : بنده خواهشمندم تا در فرآیند برگزاری اردو از این دستورالعمل ها عدول نکنید ، زیرا این قانون اساسی اردو است که اگر خدایی نکرده اتفاقی برای اردوی شما ایجاد شود ، در صورت رعایت این دستورالعمل هر اتفاقی قابل پیگیری می باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار