ربیعی: خشم برای ساختن ایران را از زهرا در ورنکش یاد بگیریم

میانه (پانا) - نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت ، این هفته در حسینیه روستای ورنکش میانه برگزار شد .

کد مطلب: ۹۶۷۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: خشم برای ساختن ایران را از زهرا در ورنکش یاد بگیریم

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی دوشنبه‌ها که این هفته در حسینیه روستای ورنکش میانه برگزار شد، اظهار داشت: زلزله اخیربا همه مصیبت‌ها و خرابی خود یک بار دیگر مفهوم همبستگی ملی را برای ما به نمایش کشید. زیرا مردم ایران که در زلزله کرمانشاه، سیل گلستان و شیراز و خوزستان نشان دادندکه بار دیگر ملتی هستیم که همبستگی ملی در کمک به زلزله‌زدگان را به نمایش گذاشتیم.

وی گفت: زلزله، زلزله است و برای بازماندگان مصیبت و درد به همراه می‌آورد. جلوه‌های همبستگی ملی و محله‌ای ما تسلای خاطر ماست. ترکیب‌بندی بین فعالان محلی و سطح ملی و استانی شکل گرفت.متانت و صبوری اهالی روستاها کمک بسیاری کرد تا کارها با سرعت پیش رود .

ربیعی تصریح کرد: شیرین زبانی زهرا برای همه ایرانیان پیام داشت.خشم برای ساختن ایران را از زهرا در ورنکش یاد گرفتیم و این برای جامعه ایران حائز اهمیت است. نباید بگذاریم رویای ساختن مملکت آنها زیر آوار بماند؛ آرمان‌ها و آرزوهای کودکان، زیر آوار نماند و قطعاً بیش از هر دوره دیگری نیاز داریم تا در کنار هم قرار بگیریم تا از فشار ظالمانه تحریم عبور کنیم و ایرانی آباد بسازیم.

وی ادامه داد: در چند روز آینده پس از آواربرداری‌هایی که صورت خواهد گرفت و با مصوباتی که در دولت داشتیم، برنامه‌ها برای منطقه اعلام و آغاز خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هر خانه که مقاوم‌سازی شده بود کمترین آسیب را داشت و همکاری برای مقاومت و تلاش دولت و دادن اعتبار و کمک فنی برای مقاوم‌سازی نیاز به همکاری متقابل دارد زیرا بسیاری از خسارت ما را مقاوم‌سازی کمتر می‌کند. برنامه‌های مقاوم‌سازی در این روستا انجام گرفته است و مشکل برق و آب و فاضلاب نداشتیم و تنها مشکلی که اینجا بیان شد، خانه بهداشت و یک پزشک دائم بود.

وی افزود: کمک هزینه اسکان و کمک هزینه ساخت مسکن را خواهیم داشت و ۲۰۰۰ واحد دامی را جهادکشاورزی ایجاد خواهد کرد، خسارت دام‌ها با مصوبات پرداخت و با منابع و قرض‌الحسنه جبران خواهد شد. اگرهم کارگری ناشی از زلزله بیکار شده است، بیمه بیکاری به او اعطا خواهد شد. باید ورنکش جدید با مزایای بهتر تحویل مردم بدهیم.

ربیعی با بیان اینکه در بحران چندین اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه ایران جزو کشورهای بحران خیز است، ادامه داد: ما جزو کشورهایی هستیم که از بلاهای طبیعی شناخته شده، ۱۶ مورد را در کشور خود داریم و امروز در حال تجربه آنها هستیم از این رو آموزش مردم و ژورنالیسم بحران مورد نیاز است. وزیر کشور رئیس مدیریت بحران را برعهده دارد و می‌توان اعلام کرد که وضعیت مدیریت بحران نسبت به گذشته بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه دولت در مبارزه با فساد در تمام دستگاه‌ها حمایت لازم را می‌کند، گفت: آنچه که موجب نگرانی رئیس جمهوری می باشد، این است که مبارزه با فساد هیجانی و یک سویه نباشد و تبدیل به یک وظیفه اداری نشود تا آبروی افراد از بین رود. در مبارزه با فساد باید مردم آرامش بگیرند و مبارزه با فساد باید ساختارمند و درازمدت باشد و باید مردم آن را بپذیرند و هیچ خط قرمزی در این خصوص وجود ندارد.

وی مهمترین برنامه دولت را برای شهرها و استان‌ها، مقاوم‌سازی اعلام کرد و گفت: دولت در رابطه با مقاوم سازی هم خدمات فنی می‌دهد و سهم ۳۰ میلیون تومانی اعتبار برای تسهیلات قرض‌الحسنه گذاشته است.

در ادامه این نشست استاندار آذربایجان شرقی، تصویب تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارت‌های زلزله در شهرستان‌های میانه و سراب، تنها دو روز پس از وقوع این حادثه در هیأت دولت را نشانه توجه جدی دولت به مشکلات اهالی این مناطق دانست و گفت: مقامات عالی کشور از اولین ساعات حادثه پیگیر حل مشکلات این مناطق بوده‌اند. دکتر محمدرضا پورمحمدی در دیدار سخنگوی دولت با اهالی روستای زلزله‌زده ورنکش در شهرستان میانه، افزود: تلاش می‌کنیم اسکان اضطراری را هرچه سریع‌تر به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: اقلام و مواد غذایی ۷۲ ساعته در بین زلزله‌زده‌ها توزیع شده و امروز نیز جیره یک‌ماهه غذایی توزیع می‌شود؛ توزیع بخاری برقی نیز از امروز آغاز می‌شود و به هر خانوار زلزله‌زده ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا حداکثر تا ۶ ماه آینده هزینه کند.

پورمحمدی اضافه کرد: از فردا ۱۰ تیم از شهرداری و ۵۰ تیم از بنیاد مسکن در ۱۳۷ روستای آسیب‌دیده جهت ساخت اتاقک برای کسانی که منازلشان تخریب شده است، اقدام می‌کنند.

وی گفت: ایجاد اماکن موقت نگهداری احشام نیز توسط جهاد کشاورزی در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار