معصومه ابتکار: لایحه برابر سازی دیه زنان و مردان در دستور کار قرار دارد

تا کنون از ۱۵ زندان زنان کشور بازدید کرده ام

تبریز (پانا) - معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در حال حاضر لایحه برابر سازی دیه زنان و مردان در دستور کار قرار دارد هرچند که اکنون از محل صندوقی دیه مساوی تامین می شود.

کد مطلب: ۹۶۷۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
معصومه ابتکار: لایحه برابر سازی دیه زنان و مردان در دستور کار قرار دارد

معصومه ابتکار در مراسم افتتاحیه هفتمین دوره کارگاه های تخصصی آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده منتخب شمالغرب کشور در تبریز بیان کرد: سیاست دولت تدبیر و امید از ابتدای دولت یازدهم توجه جدی به نهادهای مدنی، سمن ها، موسسات خیریه، بخش غیر دولتی و بخش خصوصی به عنوان نهادهایی که سرمایه انسانی و اجتماعی را تشکیل می دهند، بوده است.

وی ادامه داد: موضوع سمن ها در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ... همواره مورد توجه بوده و محوریت فعالیت این تشکل ها را در برنامه های مختلف پیش بینی کردیم و دولت فضایی را برای بیان آزادی نسبی فراهم کرده تا سمن ها در برنامه ریزی ها حضور داشته باشند و اعلام نظر کنند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: سمن ها باید عضو کارگروه شورای برنامه ریزی استان ها باشند و شورای برنامه ریزی استان ها بایستی نگاه ویژه ای به تشکل های مدنی داشته باشند که متاسفانه در دوره ای این نگاه به سمن ها حذف شد و بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اولین پیشنهاد ما به دولت حضور مجدد تشکل های مردم نهاد در کارگروه شورای برنامه ریزی بود.

ابتکار به کارگاه های تخصصی آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده منتخب شمالغرب کشرو اشاره کرد و افزود: این سلسله نشست های سمن ها به توان افزایی و تبادل افکار و شبکه سازی منتهی می شود و از هر استان یک شبکه استانی با محوریت زنان معرفی شده و عضو کارگروه شورای برنامه ریزی می شوند تا پیشنهادات، انتقادات و خلاقیت آن ها به کار بسته شود.

وی ادامه داد: دولت برای حضور سمن ها در فعالیت های مختلف اجتماعی در قالب اهداف و سیاست های مقام معظم رهبری و سیاست های کلی و اختصاصی و ابلاغی دکتر روحانی پیش بینی های لازم را کرده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یک مجموعه پروژه تعریف کردیم که به صورت جمعی و شبکه ای و اقدام مشترک که حاصل این نشست ها خواهد بود و استان هایی که می خواهند در پورتال زنان و امور خانواده وارد شده و ثبت نام می کنند و پروژه خود را ارایه داده و در صورت داشتن شرایط لازم، همکاری خواهیم داشت و در این راستا در سطح ملی با بیش از 300 تشکل موافقت نامه داشتیم.

ابتکار بیان کرد: در هر نشست منطقه ای تخصصی آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده، 200 تشکل حضور دارند و تا کنون هزار و 400 تشکل دراین نشست ها حضور داشته و تا پایان نیز 2 هزار سمن شرکت خواهند کرد و هدف اصلی از برگزاری سلسله نشست ها این است که سمن ها با کارآرایی بیشتر و اثربخشی بیشتر و داشتن مهارت های لازم در جامعه نقش آفرینی کنند. داشت فعالیت داوطلبانه از ویژگی ها بارز سمن ها هستند که اگر این ویژگی را داشته باشند تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات معاونت امور زنان و خانوده ریاست جمهوری این بود که از موسسات غیر دولتی و خیریه ها که بیش از 35 سال فعالیت رسمی ثبت شده را دارند مستند آموزشی تهیه کند و الگوهای موفق در سطح منطقه ای و ملی را معرفی کند و دلایل پایداری آنها بیان شود وانتقال تجربیات انجام گیرد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: از مسئولین استان ها می خواهم تا از خانه تشکل ها حمایت کنند و اقدامات لازم را برای دراختیار قرار دادن مکان رایگان برای خانه تشکل ها انجام دهند. امکان این که ما برای همه تشکل ها مکان رایگان قرا دهیم وحود ندارد هرچند که این اتفاق در برخی شهرستان ها اتفاق افتاده است.

ابتکار گفت: رییس جمهوری محترم بر سهمیه 30 درصدی بانوان در پست های مدیریتی تاکید دارند هر چند که سهم 13.6 درصدی زنان از پست های مدیرتی در سال 96 به 18.8 درصد در سال 98 رسیده است ولی باید تلاش کرد به سمت سهم 30 درصدی پیش رویم و به زنان توانمند فرصت بدهند تا در مسئولیت ها حضور داشته باشند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده به موضوع اخیر رواج فرهنگ چند همسری در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: از روز اول به تبلیغ این موضوع از رسانه ملی اعتراض کردیم و رهبر معظم انقلاب نیز شفاف گفتند که این کار به ضرر ازدواج است و در مذاکراتی که با صدا و سیما داشتیم خواستیم تا حرمت زن و خانواده رعایت شود.

ابتکار در ادامه گفت: 5 لایحه مهم در حمایت از زنان و خانوده در کمیسیون لوایح مطرح کردیم که برخی نیز تصویب شده اند که یکی از این لوایح، لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی است که ابلاغ شده است و دستاورد بزرگی برای زنان ایرانی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح هایی که حمایت کردیم طرح تشدید مجازات اسید پاشی بود که ابلاغ شده و در حال حاضر نیز لایحه برابر سازی دیه در دستور کار قرار دارد هرچند که اکنون از محل صندوقی دیه مساوی تامین می شود برای این که در هیچ جای قرآن کریم به نصف بودن دیه زنان اشاره نشده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار از دیگر لوایح است تا دوره های مهارت آموزی به اشتغال بینجامد و همچنین سند ارتقاء وضعیت زنان در 16 استان تصویب شده تا در قالب شاخص های عدالت جنسیتی پیش روند.

ابتکار گفت: هر چند که بازدید از زندان ها محدودیت دارد ولی با همکاری قوه قضاییه تا کنون از 15 زندان زنان کشور از جمله زندان تبریز بازدید کرده و گزارش تهیه کرده ایم و سعی می کنیم تا معضلات زنان آزاد شده از زندان مرتفع شود که طرح ارمغان یکی ازطرح های اجرایی در این راستا است و به زنان آزاد شده از زندان کمک می شود تا دوباره به سمت بزهکاری نروند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار