حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان از اولویت دستگاه قضایی است

اردبیل (پانا) - رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان از اولویت‌ها و سیاست‌های دستگاه قضایی است.

کد مطلب: ۹۶۷۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان از اولویت دستگاه قضایی است

ناصر عتباتی درچهارمین جلسه کمیته ساماندهی امور زندانیان در سال ۹۸ با گرامیداشت آغاز هفته وحدت با اشاره به مشکلات و مسائل متعددی که گریبانگیر زندانیان و به تبع آن خانواده‌های آنان می‌شود گفت: همه ما باید با تأسی از سیره و رفتار پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمد (ص) در رفتار‌ها و برخورد‌های خود در مواجهه با زندانیان و رسیدگی به مشکلات آنان بایستی طوری عمل کنیم که توانسته باشیم تا حدی زیادی از آثار مخرب حبس کاسته و آلام و درد‌های آنان تا حدودی تسکین یابد.

او با اشاره به فرمایشات رئیس محترم قوه قضاییه در خصوص زندانیان افزود: لزوم استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به ویژه در جرایم مربوط به محکومین مالی در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ضرورت دارد.

رئیس کل دادگستری استان حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان را از اولویت‌ها و سیاست‌های دستگاه قضایی استان برشمرد که خوسبختانه در این خصوص اقدامات بسیار مهم و جدی در این خصوص در استان انجام گرفته است.

عتباتی بازدید قضات از زندان‌ها به صورت هدفمند، برنامه ریزی شده و مستمر را یکی دیگر از راهکار‌های اصلی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها عنوان نمود و افزود: استان اردبیل از این حیث در وضعیت مطلوبی قرار دارد به طوری که آمار مقایسه‌ای بازدید قضات از زندان‌های استان در سه ماه‌های دوم نسبت به سه ماهه اول سال ۴۳ درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین در حاشیه بازدید از زندان مرکزی اردبیل گفت: استفاده از مراقبت‌های الکترونیکی برای اولین بار در استان اردبیل و آزادی زندانی با نصب پابند الکترونیکی در راستای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان اجرایی می‌شود.

عتباتی بیان کرد: بر اساس مقررات قانونی کسانی که برای اولین بار مرتکب جرایم سبک و کم اهمیت شده و فاقد سابقه کیفری بوده و سرپرست خانواده می‌باشند، این امتیاز را قانونگذار قائل شده تا با استفاده از سیستم مراقبت الکترونیکی که در قالب یک پابند هست کنترل شوند و به جای حضور در زندان‌های بسته در بیرون از زندان در کنار خانواده باشند، ولی محدودیت‌های تردد برای آن‌ها از طریق این سیستم الکترونیکی اعمال می‌گردد.

او هدف از این طرح را مجازات زندانی بدون تأثیر گذاری نسبت به خانواده و افراد تحت تکفل وی دانست و گفت: این طرح در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس محترم قوه قضائیه در راستای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان اجرایی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: این طرح برای اولین بار در زندان اردبیل اجرایی شده و در آینده در تمام زندان‌های استان به کار گرفته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار