نشست قطب‌های کشوری پژوهش‌سراهای دانش آموزی برگزار شد

تهران (پانا) - جلسه دبیران اجرایی و علمی قطب های کشوری و کارشناسان و مدیران پژوهش‌سراهای دانش آموزی به میزبانی شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۷۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
نشست قطب‌های کشوری  پژوهش‌سراهای دانش آموزی برگزار شد

پانته آدری، معاون متوسطه شهر تهران ضمن خیر مقدم جهت حضور مسئولان قطب‌های کشوری در این نشست، گفت: امیدوارم دستاورد جلسه امروز نتیجه خوبی برای سال تحصیلی جدید داشته باشد.
وی افزود: اگر چه پژوهش‌سراها بعد از تصویب اساسنامه جای خود را پیدا کرده‌اند اما اگر قرار است حوزه پژوهش دانش آموزی در دو بخش همگانی و رسانه‌ای جای خود را پیدا کند باید ظرفیت انسانی که آموزش می دهد، متخصص شود. متاسفانه پژوهشسراها یاری ندارد.
معاون متوسطه شهر تهران با اشاره به اینکه مدرسین پژوهشسراها بر اساس رسالت مسئولیت اجتماعی شان در پژوهشسراها فعالیت دارند، گفت: افرادی که در پژوهش‌سرا فعالیت دارند، داوطلبانه حضور دارند. این در حالی است که یکی از بهترین محیط ها برای تربیت دانش آموزان چندساحتی، همین پژوهش‌سراها هستند.
دری افزود: رسالت این هم اندیشی این است که حوزه های علوم و فنون جدید را پوشش دهد. کار دیگر این است که ما باید کاری کنیم که محصول طبیعی رقابت های دانش‌آموزی، کار پژوهشی باشد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه باید همه دانش‌آموزان حتی یکبار هم شده نام پژوهشسراها را شنیده باشند، گفت: امیدوارم سامانه همگام برای انعکاس فعالیت‌ها و ثبت نفرات بهتر عمل کند. متاسفانه بازه زمانی کوتاه و درگاه‌های نامناسب برای واریزی وجوهات باعث می‌شود طیف های گسترده نتوانند وارد این بازه شوند. باید طرح نویی افکنده شود تا چتر پژوهش محوری را به دور از شعار زدگی در مدارس مان پهن کنیم. پژوهش‌سرا نه اداری هستند و نه مدرسه‌ای و اگر عشق و علاقه کارکنان آن نباشد نتیجه نمی گیریم.

منصوری: به دنبال به ثمر نشست ایده های دانش آموزی هستیم

همچنین حمید شاه منصوری، مدیر آموزش و پرورش منطقه12 در این نشست با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: به دنبال این هستیم که همه آنچه دانش آموزان یاد می گیرند، کاربردی شود و جشنواره ها برای این است که بگوییم ایده های دانش آموزی به ثمر نشسته است.
وی افزود: با امکاناتی که در پژوهشسراها در اختیار دانش آموزان گذاشته می شود باعث تقویت عملکرد دانش آموزان می شود.
شاه منصوری با اشاره به جایگاه حصور افراد متخصص در پژوهشسراها گفت: وقتی صحبت از متخصص می شود باید افرادی استفاده شوند که شاخص باشند و توانمندی ویژه ای داشته باشند. پس باید افراد متخصص و شایسته ای داشته باشیم که بتوانند مشکلات را حل کنند و اینها بتوانند ایده های شان را عملی کنند.
وی افزود: از نظر کمبود نیروی انسانی مشکلاتی در پژوهشسراها وجود دارد ولی این قابل حل و پیگیری است.

اصلانی: پژوهشسراها مستقل از مدرسه نیستند

در ادامه نشست داوود اصلانی، رئیس گروه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور با اشاره به اینکه سه حوزه پژوهش نانو و دریا و زیست فناوری برای سال تحصیلی جدید به شهر تهران واگذار شده است، افزود: در وزارت آموزش و پرورش اجرای مطلوب سند تحول را برعهده داریم و مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است و همه اهداف میل به اهداف افق1404است.
وی گفت: در سند تحول برای مدرسه که قرار است کانون تعلیم و تربیت باشد ویژگی هایی گفته شده و آنچه ماموریت ما در پژوهشسراهاست این است که باید به نیازهای فردی دانش آموزان توجه کنیم و استعدادهای فطری را در نظر بگیریم.
وی افزود: چون ما محدودیت منابع و امکانات داریم، نمی توانیم مدارس را به آن سطح برسانیم که بتوانیم پوشش دهیم. پژوهشسراهای دانش آموزی و اردوگاه ها قرار است به این ویژگی مدرسه کمک کنند. پس پژوهشسرامستقل از مدرسه نیست و کمکی است تا آنچه در مدرسه مغفول واقع شده ارتقا پیدا کند.
اصلانی گفت: یکی از اقدام های ملی که در سند راهبردی بنیاد نخبگان هم به آن اشاره شده، توسعه و تنوع بخشی به مسابقات و جشنواره های دانش اموزی است. درواقع همان چتر حمایتی است که قرار است برسر مدارس باشد. یکی از اقدام های ملی که برای ما تکلیف شده تنوع بخشی به مسابقات دانش آموزی است. تا زمانیکه نتوانیم استانداردی برای جشنواره در نظر بگیریم، نمی توانیم آن را فراگیر کنیم.
وی افزود: اینکه هر جشنواره صرفا به عنوان مسابقه وارد مدرسه شود مدنظر ما نیست و باید جشنواره های دانش آموزی ساماندهی شده و استاندارد شود. البته این مهم توسط معاونت متوسطه شهر تهران چندماهی است آغاز شده و البته فرآیند زمانبری است که طی سالها باید تدوین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار