وزیر نیرو : نیازهای بلندمدت بخش صنعت استان از منابع آب دریا تامین‌شدنی است

یزد(پانا) - رضا اردکانیان در شورای اداری شهرستان ابرکوه گفت: وزارت نیرو از سال‌ها پیش کار مطالعات تفصیلی استفاده از آب دریا را برای مصارف مختلف آغاز کرده و خوشبختانه این مطالعات به ثمر رسید، نتایج آن در شورای عالی آب مطرح شد و خبر خوش آن را امروز ریاست جمهوری به هموطنان یزدی اعلام کرد که نیازهای بلندمدت بخش صنعت استان از منابع آب دریا تامین‌شدنی است.

کد مطلب: ۹۶۷۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نیرو : نیازهای بلندمدت بخش صنعت استان از منابع آب دریا تامین‌شدنی است

وزیر نیرو عصر امروز در ادامه سفر به استان یزد، با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان ابرکوه به عنوان نماینده رئیس‌جمهور گفت: تخصیص آب مورد نیاز بر اساس مطالعات انجام شده برای مصارف صنعتی و کشت گلخانه‌ای به شرکت آب منطقه‌ای یزد ارائه شده است و سرمایه‌گذاران دعوت خواهند شد تا در این زمینه مشارکت کنند.
رضا اردکانیان با بیان اینکه این موضوع محدود به استان یزد نیست و استان‌های دیگر هم به فراخور، از این امکان بهره‌مند هستند، افزود: امیدواریم هرچه زودتر کنسرسیوم های علاقه‌مند تشکیل و مطابق ضوابط فعالیت خود را آغاز کنند.
وزیر نیرو با اشاره به اهمیت تامین آب شرب اضافه کرد: از منابع موجود کشور در حوضه‌های دیگر و با رعایت همه ملاحظات، تامین آب شرب مورد نیاز هم‌وطنان در فلات مرکزی هم در دستور کار است و برای استان‌های یزد و کرمان تخصیص لازم داده شده است.
اردکانیان افزود: تحولاتی که در جای جای کشور در حال رخ دادن است، به‌ویژه در شرایط تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، گویای ظرفیت بالای کشور، همت دست‌اندرکاران، صبوری و درک بالای مردم است.
وی اظهار کرد: وزارت نیرو دست‌اندرکار دو محصول مهم اساسی و حیاتی کشور به نام آب و انرژی است که به تعبیری زیرساخت زیرساخت‌ها محسوب می‌شوند.
وی افزود: با افتتاح پست ۲۳۰.۱۳۲ کیلوولت شهرستان ابرکوه که امروز انجام شد، ظرفیت در زمان اوج بار به چهار برابر افزایش خواهد یافت که این موضوع برای دست اندرکاران عرصه صنعت، معدن، تجارت و گردشگری بسیار حائز اهمیت است.
اردکانیان ادامه داد: وزارت نیرو در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، در کشور به صورت هفتگی تعداد قابل توجهی از طرح‌های بزرگ آب و برق را افتتاح خواهد کرد.
وزیر نیرو این موضوع را نشانه تضمین تداوم حرکت چرخ‌های توسعه کشور دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح در مجموع حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح فقط در ۶ ماهه دوم وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.
وی ادامه داد: در شش ماهه دوم امسال بیش از هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و عملیات اجرایی تعدادی نیروگاه نیز آغاز خواهد شد.
اردکانیان افزود: برق به‌عنوان اصلی‌ترین زیرساخت توسعه و عمران کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و این بدان معناست که ظرفیت‌های دانشگاهی، پیمانکاری، سازندگان تجهیزات، مهندسان مشاور، مدیران و کارگران خانواده بزرگ صنعت برق در حال تلاش و تکاپو هستند.
وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر از یک شبکه ارتباطی خوب با همه کشورهای همسایه هم مرز برخوردار هستیم و از طریق برخی از آنها با کشورهای دورتر امکان تبادل انرژی داریم، گفت: اخیرا شبکه برق ایران با عراق سنکرون شد که این پیوستگی شبکه برق دو کشور اتفاق بسیار بزرگی است و از یک اطمینان‌بخشی بالا در صنعت برق کشور بزرگتر از لحاظ ابعاد شبکه حکایت دارد.
وی با بیان اینکه صنعت برق در تابستان امسال توانست سه رکورد بزرگ را به ثبت برساند، گفت: رکورد تولید و مدیریت مصرف از طریق ایجاد یک ارتباط منطقی و مفاهمه خوب با مصرف کنندگان خانگی، تجاری، صنعتی بانک کشاورزی حاصل شد و طی آن توانستیم رقم قابل توجهی از ظرفیت تولیدی کشور را صرفه‌جویی و در سایر بخش‌ها از جمله صادرات انرژی استفاده کنیم.
وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر بخش بزرگی از تجهیزات آبی و برقی کشور در داخل طراحی و ساخته می‌شود، اما در بخش آب به لحاظ قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه خشک و برخورداری از توزیع ناهمگون زمانی و مکانی بارش، ناگزیر از اجرای طرح‌های انتقال آب هستیم؛ چرا که حفظ جمعیت مسکون در نقاط مختلف کشور یک ضرورت امنیت ملی به شمار می‌رود.
وی افزود: دولت‌ها وظیفه دارند از طریق انجام مطالعات صحیح فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، آب شرب مورد نیاز مردم در مناطق مختلف کشور را تأمین کنند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما از دسترسی مناسبی به آب‌های آزاد برخوردار است، به‌ویژه در جنوب کشور که ما نیز به مدد فناوری‌های روز از این امکان بهره‌مند خواهیم شد.
اردکانیان گفت: وزارت نیرو از سال ها پیش کار مطالعات تفصیلی استفاده از آب دریا را برای مصارف مختلف آغاز کرده و خوشبختانه این مطالعات به ثمر رسید، نتایج آن در شورای عالی آب مطرح شد و خبر خوش آن را امروز ریاست جمهوری به هموطنان یزدی اعلام کرد که نیازهای بلندمدت بخش صنعت استان از منابع آب دریا تامین‌شدنی است.
وی ادامه داد: تخصیص مورد نیاز بر اساس مطالعات انجام شده برای مصارف صنعتی و کشت گلخانه‌ای به شرکت آب منطقه ای یزد ارائه شده است و سرمایه گذاران دعوت خواهد شد تا در این زمینه مشارکت کنند.
وزیر نیرو با بیان اینکه این موضوع محدود به استان یزد نیست و استانهای دیگر هم به فراخور، از این امکان بهره مند هستند، افزود: امیدواریم هرچه زودتر کنسرسیوم های علاقه‌مند تشکیل و مطابق ضوابط فعالیت خود را آغاز کنند.
وی با اشاره به اهمیت تامین آب شرب اضافه کرد: از منابع موجود کشور در حوضه‌های دیگر و با رعایت همه ملاحظات، تامین آب شرب مورد نیاز هم‌وطنان در فلات مرکزی هم در دستور کار است و برای استان‌های یزد و کرمان تخصیص لازم داده شده است. برای سایر استان‌ها هم به تناوب مطالعات در دست انجام است و بعضا تخصیص‌ها داده شده است.
اردکانیان خاطرنشان کرد: برای تخصیص بلندمدت آب شرب استان یزد در افق 1425، آب مورد نیاز مردم شهرستان ابرکوه محاسبه و در نظر گرفته شده و از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار