سندی از تاکید امام خمینی (ره) بر وحدت شیعه و سنی در سال ۵۷ + تصویر

تهران (پانا) - در گزارشی به ساواک در سال ۱۳۵۷، درباره تاکید امام خمینی به وحدت شیعه و سنی در دیدار با نماینده جلال طالبانی آمده است: [امام] به وی اظهار داشته که شیعه و سنی همه مسلمان و برادر هستند و اختلافات موجود بایستی از میان برداشته شود و اتحادی مابین آنان به وجود آید.

کد مطلب: ۹۶۷۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
سندی از تاکید امام خمینی (ره) بر وحدت شیعه و سنی در سال ۵۷ + تصویر

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اسناد ساواک در سال ۱۳۵۷ نشان از همکاری و هماهنگی اهل تسنن ایران و عراق با امام خمینی و شیعیان مبارز دارد. در سندی که از کرمانشاه به ساواک تلگراف شده آمده است:

«طبق اعلام بخشدار ثلاث‌باباجانی و به استناد گزارش واصله مدتی قبل از اینکه [امام] خمینی بغداد را ترک کند، نماینده جلال طالبانی فرمانده کردهای شمال عراق و تنی چند از همراهان در حوالی نجف اشرف با وی ملاقات داشته و مسائل جاری ایران را بررسی و [امام] خمینی به وی اظهار داشته که شیعه و سنی همه مسلمان و برادر هستند و اختلافات موجود بایستی از میان برداشته شود و اتحادی مابین آنان به وجود آید.

طالبانی به [امام] خمینی قول داد که جماعت اهل تسنن ایران را بر علیه دولت شورانیده و کاری نماید که ارتش ایران ناگزیر شود مقدار زیادی از نیروهای خود را از داخل به مرزهای غربی کشور گسیل دارد تا مخالفین بتوانند در داخل اوضاع را فلج نمایند و گویا پیک‌هایی از طرف طالبانی به نواحی تسنن‌نشین آمده و تماس‌هایی بین شیوخ و رؤسای قبایل نیز انجام گرفته که شورش‌های چند روز پیش مناطق مریوان، بوکان، پاوه و سایر نواحی کردستان را در میان داشته است. مراتب جهت اطلاع اعلام [می‌شود] ضمنا اقدام لازم به منظور تعیین صحت یا سقم موضوع به عمل آمد که نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار