پناهجوی سعودی و خطر تکرار سرنوشت خاشقچی

تهران (پانا) - پس از رسوایی نظام سعودی در ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد این کشور در کنسولگری عربستان در ترکیه، حالا نوبت «غاده الفضل» زن پناهجوی سعودی است که به دنبال خشونت و سرکوب گری نظام آل سعود تقاضای پناهندگی به یونان داده اما دولت سعودی به هر ترتیب به دنبال بازگرداندن او به کشور است. این پناهجوی سعودی هشدار داده که در صورت ناپدید شدن، سفارت سعودی در آتن، مسئول آن است.

کد مطلب: ۹۶۷۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پناهجوی سعودی و خطر تکرار سرنوشت خاشقچی

به گزارش ایرنا، داستان تهدید، ارعاب و قتل فعالان و مخالفان نظام سعودی در عربستان همچنان ادامه دارد. نقطه اوج این تهدیدها که از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی افزایش یافته است، قتل عجیب و در عین حال وحشتناک «جمال خاشقچی» روزنامه نگار برجسته و منتقد عربستانی در دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) سال گذشته در سفارت استانبول بود.

مخالفان نظام سعودی معتقدند که دولت این کشور به رهبری بن سلمان هرطور که می ‌خواهد با شهروندان عربستان رفتار می ‌کند. بسیاری از آنها را زندانی می ‌کند و احترامی برایشان قائل نیست.

با ولیعهدی بن سلمان، بسیاری از فعالان مدنی مخالف یا بازداشت شده یا از میان برداشته شدند که با واکنش های شدید بین المللی روبه رو شده است.

اما این بار نوبت غاده الفضل شهروند زن سعودی و اهل قطیف عربستان است که ماه مه گذشته (اردیبهشت/خرداد) در صفحه شخصی اش در توئیتر خود اینگونه نوشت: «من غاده عبدالله الفضل از عربستان هستم. زندگی من و فرزندانم در خطر است. سازمان ملل تاکنون پاسخی به درخواست پناهندگی ما نداده است. از همه سازمان های حقوق بشر می خواهم که زندگی من و فرزندانم را نجات دهد.»

در سال ۲۰۱۰ بود که هیات امر به معروف ونهی از منکر سعودی به مغازه خانم الفضل حمله و او را به برگزاری جشن در روز تولد پیامبر اکرم (ص)-که در این کشور ممنوع است-متهم می کنند. ماموران دولتی سعودی مغازه الفضل را که تنها منبع کسب درآمد او بود پلمپ می کنند.

به دنبال این رفتار دولت سعودی، الفضل راهی سوریه شد و در آنجا با یک جوان سوری ازدواج کرد. در شرایطی که باردار بود و چیزی به شروع جنگ سوریه نمانده بود، به عربستان بازگشت تا ازدواجش را به صورت قانونی ثبت کند. اما وزارت کشور عربستان نپذیرفت و از او خواست که به سوریه بازگردد تا هویت کودکش مشخص شود.

او در بحبوحه جنگ و زیر بمباران به سوریه بازگشت. به دنبال رایزنی ها برای حل مشکلش، به سفارت عربستان در بیروت رفت و زمانی که «خالد الشعلان» سفیر وقت سعودی در لبنان متوجه شد، الفضل خودسر و بدون مجوز با یک تبعه خارجی ازدواج کرده، همسر الفضل را از سفارت بیرون کرد.

سرکوب گری نظام سعودی الفضل و خانواده اش را مجبور به فرار به یونان کرد. او که اوضاع مادی و بهداشتی خوبی ندارد از دولت یونان درخواست پناهندگی کرده که البته هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

این پناهنده سعودی در ژوئن (خرداد/تیر) در توئیت دیگری نوشت که دولت سعودی برای ارتباط با او و بازگرداندنش به کشور به او باج داده است.

پناهجوی سعودی: از من خواستند که از دولت سعودی عذرخواهی کنم

الفضل توئیت کرد: سفارت عربستان در آتن از من خواست که دست از نوشتن در توئیتر بردارم و مخالفان زن سعودی را به حک کردن حساب کاربری خود متهم کنم و در نهایت از دولت سعودی عذرخواهی کنم.

این بانوی سعودی نوشت: مسئله من انسانی و نه سیاسی است و من ارتباطی با مخالفان ندارم.

اما این پناهجوی سعودی آخرین بار در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) و پس از دریافت چند تماس مشکوک از سفارت عربستان در آتن درباره ناپدید شدنش، هشدار داد.

او در تازه ترین توئیت خود نوشت که در صورتی که ناپدید شوم، سفارت عربستان در یونان مسئول آن است.

الفضل فاش کرد که افرادی از سفارت عربستان با او تماس گرفته و خود را مسئول سازمان دیگری معرفی کرده و قصد دیدار با او را داشته اند.

وی نوشت: من بلافاصله به این تماس شک کردم و با نهاد مسئول برای انجام اقدامات لازم تماس گرفتم. من بیش از هر زمان دیگری از سوی این نظام (سعودی) ظالم در معرض تهدید هستم.

این پناهجوی سعودی صدای یکی از مکالماتش با مقامات سفارت عربستان در آتن را منتشر کرد.

وی همچنین نامه کمیساریاری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آتن را منتشر کرد که به او اطلاع دادند آنها نمی توانند کاری برای الفضل و خانواده اش انجام دهند.

داستان زندگی غاده الفضل یادآور روایت «رهف القنون» نوجوان ۱۸ ساله سعودی که از کویت گریخت و در فرودگاه بانکوک، پایتخت تایلند تقاضای پناهندگی کرد.

رهف در یک پیام توییتری تاکید کرده بود که در کشورش آزادی ندارد و می ‌خواهد آزاد باشد، تحصیل کند و این حق را داشته باشد که خودش برای زندگی‌ اش تصمیم بگیرد.

داستان سرکوب گری و فضای خفقان آلود عربستان برای شهروندانی که به دنبال اصلاحات یا زندگی آزادانه هستند سابقه طولانی دارد.

در همین راستا طی سال های اخیر آمار درخواست پناهندگی سعودی ها افزایش داشته و بر اساس اعلام کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در دی ماه ۱۳۹۷ آمار رسمی درخواست پناهندگی سعودی ها از رقم ۲۰۰ نفر در سال ۲۰۱۲ به ۸۱۵ نفر در ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

ناظران بین المللی علت اصلی افزایش درخواست ها برای پناهندگی میان شهروندان سعودی را سیاست های آل سعود و نبود حداقل های آزادی در عربستان می دانند.

از زمان روی کارآمدن ولیعهد عربستان برخی سیاست های وی عرصه را بر گروه های مختلف فعالان سیاسی و اقتصادی ، نخبگان و برخی اقشار مانند زنان تنگ کرده است.

دستگیری ، بازداشت خانگی ، پیگیری حضور مخالفان در خارج از کشور و در نهایت مرگ افرادی مانند جمال خاشقچی با واکنش های گسترده ای در سطح جهان و منطقه به سیاست های آل سعود روبه رو شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار