در نشست خبری جشنواره فیلم رشد مطرح شد

نمایش فیلم های جشنواره فیلم رشد در مدارس ایرانی ۱۲ کشور دنیا

تهران (پانا) - نشست خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مدرسه تاریخی دارالفنون تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
نمایش فیلم های جشنواره فیلم رشد در مدارس ایرانی ۱۲ کشور دنیا

در این نشست که صبح امروز یک شنبه ۱۹ آبان ماه ۹۸ با حضور حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ، مسعود فیاضی رئیس دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی این سازمان و وحید گلستان دبیر جشنواره چهل و نهم فیلم رشد برگزار شد، نخست مدیران از پوستر جشنواره رونمایی کردند و سپس به بیان جزئیاتی از برگزاری جدیدترین دوره این رویداد فرهنگی هنری حوزه آموزش و پرورش پرداختند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی: فیلم آموزشی شناسنامه فرهنگی دارد

حسن ملکی که کلام خود را با بیان اهمیت جشنواره فیلم رشد به عنوان ابزاری برای درک جهان هستی آغاز کرده بود، گفت: «هیچ وسیله و ابزاری مانند فیلم نمی‌تواند قوای انسان را در مسیر کمال هدایت کند و فیلم آموزشی ابزار هنری نافذ و اثرگذاری در تعلیم و تربیت انسان خصوصا در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی است.»

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: «در جشنواره فیلم رشد باید میان نیازهای جامعه داخل و بخش بین‌الملل توازن برقرار شود. من خوشحالم که از این جشنواره در سطح بین‌المللی استقبال شد، ولی باید به سمتی برویم که جنبه‌های فنی باعث فاصله گرفتن از جنبه های تربیتی نشود و نیازهای بومی را مد نظر قرار دهد. فیلم آموزشی شناسنامه فرهنگی دارد و در جشنواره بین‌‍المللی فیلم رشد هم باید شناسنامه ایرانی اسلامی ما دیده شود.»

ملکی درباره جشنواره چهل و نهم گفت: «امسال تلاش کردیم آثار جشنواره را با برنامه درسی ملی پیوند بزنیم. در این جشنواره به جنبه‌های فنی و بین‌المللی توجه شده است اما نیازهای بومی در اولویت قرار گرفته است.»

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی: سنجه‌های مرتبط با برنامه درسی ملی هم ملاک قرار گرفته است

مسعود فیاضی مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تشکر از کسانی که در برگزاری جشنواره رشد تلاش کردند گفت: «مدرسه دارالفنون که نخستین مدرسه سبک مدرن در ایران و امروز محل برگزاری نشست جشنواره است نشانه‌ای از اهمیت مظاهر مدرنیته در دنیای امروز ماست، اما ما به اقتضائات بومی و ملی خود هم توجه داریم.»

وی درباره جشنواره فیلم رشد گفت: «غالب مخاطبان این جشنواره دانش‌آموزان هستند و مدارس محل تربیت نیروی انسانی کشور یعنی مهم‌ترین سرمایه هر جامعه هستند. این جشنواره در بستر آموزش و پرورش برگزار می‌شود و سنجه‌های خاصی در ارزیابی فیلم‌ها مدنظر بوده است. یکی از این سنجه‌ها جنبه‌های فنی فیلم هاست اما از طرفی دیگر سنجه‌های مرتبط با برنامه درسی ملی هم ملاک قرار گرفته است. بنابراین این رویداد در میان رویدادهای فرهنگی کشور اهمیتی ویژه پیدا می‌کند.»

فیاضی ادامه داد: «فیلم های برگزیده جشنواره رشد در طول سال تحصیلی در مدارس سراسر کشور به نمایش درخواهد آمد.»

دبیر جشنواره فیلم رشد: فیلم‌هایی داریم که تماشای آن برای دانش‌ـموزان ممنوع است
وحید گلستان دبیر جشنواره چهل و نهم فیلم رشد در آغاز گفت: «جشنواره تخصصی فیلم رشد از چند منظر جشنواره پیچیده‌ای است. از طرفی جنبه‌های تربیتی آن است که با ابزار مهیج، خیال‌انگیز و اثرگذار فیلم آن را دارای اهمیتی ویژه می‌کند و از طرفی دیگر کیفیت آثار شرکت کننده اهمیت ویژه‌ای به این جشنواره می‌بخشد.»

وی درباره ویژگی‌های این دوره از جشنواره گفت: «ظرفیت های اینترنت فرصت‌های تازه‌ای برای پخش فیلم‌ها در اختیار ما گذاشته است. ایجاد بستر و بازار برای فیلم‌های آموزشی یکی از این فرصتها است که در این دوره جدی گرفته شده است و فرصت دیگر بهره گیری از ابعاد بین المللی جشنواره است. امسال نگاهمان را به سمت جنبه‌های کیفی فیلم‌ها بردیم و از میان فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره هم به جنبه های کیفی و هم وجوه تربیتی آثار توجه کردیم.»

گلستان به افزودن بخش طراحی آموزشی به جشنواره رشد امسال اشاره کرد و گفت: «برای فیلم ها یک دفترچه طراحی آموزشی تعبیه شد و به فعالیت‌های لازم قبل و بعد از تماشای فیلم در آن اشاره شده است. البته مخاطبان فیلم ها فقط دانش آموزان نیستند و در سانس های بعدازظهر خانواده ها و بعضی مخاطبان تخصصی میتوانند به تماشای فیلم ها بروند. حتی فیلم‌هایی داریم که تماشای آن برای دانش آموزان ممنوع است و تنها مخصوص خانواده‌ها به نمایش درمی‌آید.»

دبیر جشنواره فیلم رشد به برخی برنامه های بخش بین‌الملل این جشنواره اشاره کرد و گفت: «فیلم‌های آموزشی ملل اسلامی، فیلم‌های آموزشی آلمان و فیلم های آموزشی یونسکو از ویژه برنامه‌های جشنواره امسال هستند. همچنین امسال مدارس بین‌الملل ما در ۱۲ مرکز آموزشی دنیا با نگاه توسعه زبان فارسی به نمایش فیلم های جشنواره می‌پردازند.»

وی درباره برنامه نمایش فیلم های جشنواره در کشور گفت: «امسال در تهران ۶۰ سالن متمرکز و ۱۴۰ سالن سیار برای نمایش فیلم ها داریم و در شهرستانهای استان تهران هم ۶۰ سالن متمرکز و ۶۰ سالن سیار به نمایش فیلم های جشنواره رشد اختصاص داده شده است. امسال همچنین ۱۴۰۰ سالن در ۳۰ استان در نمایش فیلم های جشنواره با ما همکاری میکنند.»
گلستان درباره اکران صبح سینماها برای دانش آموزان گفت: «جشنواره امسال سازوکاری در اختیار ما گذاشته است تا علاوه بر صدور پروانه حمایت آموزش و پرورش برای فیلم های سینمایی مناسب، به رونق اکران فیلم ها کمک کنیم.»

دبیر جشنواره فیلم رشد لیست فیلم‌های بلند سینمایی چهل و نهمین جشنواره فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد را به این شرح اعلام کرد: دوچ (امیر مشهدی عباس)، فرزند زمین (مژگان بیات)، 23 نفر (مهدی جعفری)، آخرین داستان (اشکان رهگذر)، قطار آن شب (حمیدرضا قطبی)، بنیامین (محسن عنایتی) (غیررقابتی) و فیلم آلمانی آلفونس جیتر بیت (مارک شلختر).

وی توضیح داد که انیمیشن بنیامین به دلیل اکران عمومی شرط لازم برای حضور در بخش رقابتی را ندارد.

گلستان درباره بخش دانش‌آموزان و معلمان فیلمساز گفت: «امسال برای نخستین بار بخش معلمان فیلمساز هم بین‌المللی شده و معلمانی از سایر کشورها در آن شرکت کردند. در این دوره 162 فرهنگی و دانشجومعلم آثارشان را به دبیرخانه جشنواره فرستادند که 18 اثر از ایران و 6 اثر از معلمان خارجی برای حضور در جشنواره انتخاب شدند. همچنین 163 فیلم از دانش آموزان سراسر کشور ارسال شده است که 29 فیلم ایرانی و 6 فیلم خارجی به بخش نهایی راه یافتند.»

چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد از ۲۴ آبان تا اول آذر ابتدا در تهران بزرگ و دیگر شهرستان‌های استان، و سپس از ۲ آذر تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، در سایر استان‌ها توسط دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار