پساب کارخانه کاغذسازی، تنها چندبار در سال به زاینده‌رود می‌ریزد

تهران (پانا) - چندی پیش شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از ورود آلودگی یک کارخانه کاغذسازی در محدوده لنجان به زاینده رود و به‌طور غیرمستقیم به آب شرب خبر داد، اما رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان معتقد است که پساب این کارخانه، به‌طور مداوم به رودخانه نمی‌ریزد.

کد مطلب: ۹۶۷۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
پساب کارخانه کاغذسازی، تنها چندبار در سال به زاینده‌رود می‌ریزد

به‌گزارش ایسنا، چندی پیش خبر انتقال پساب یک کارخانه تولید کاغذ در شهرستان لنجان استان اصفهان، به آب زاینده‌رود، رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر شد. رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اواخر شهریور امسال در این‌باره، گفت که «آلودگی این کارخانه به‌صورت غیرمستقیم بر آب شرب اثر می‌گذارد، چراکه چاه‌های فلمن در پایین دست قرار دارند و زمانی‌که آلودگی وارد آب زاینده‌رود می‌شود به‌صورت غیرمستقیم از طریق چاه‌های فلمن بر آب شرب اصفهان اثر می‌گذارد.

نیاز وحدت پور درخصوص آلودگی این کارخانه کاغذسازی از طریق انتقال پساب این کارخانه به زاینده‌رود و آب شرب، تاکید کرد که سازمان محیط زیست متولی برخورد قانونی با این کارخانه است و اداره کل محیط زیست درخصوص آلایندگی این کارخانه کاغذسازی در منطقه لنجانات، به مراجع قضایی شکایت کرده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان نیز در این‌باره گفت: این کارخانه کاغذسازی، یک سری مشکلات زیست محیطی داشت و طبق روال و دستورالعمل‌های سازمانی، اخطاریه لازم به واحدهای تولیدی داده می‌شود که در صورت بی‌توجهی به اخطاریه‌ها و رفع نکردن آلودگی، پیگیری قضایی انجام خواهد ‌شد، این روند نیز درخصوص کارخانه کاغذسازی اترک نیز انجام شده است.

فاطمه محمدی با بیان اینکه پساب این کارخانه، به‌طور مداوم به رودخانه نمی‌ریزد، تصریح کرد: در حال‌حاضر پساب این کارخانه وارد رودخانه نمی‌شود و وقتی حجم فاضلاب یا تولید کاغذ بالا باشد، به میزان محدود در سال وارد زاینده‌رود می‌شود. البته تصفیه اولیه بر روی پساب خروجی این کارخانه انجام می‌شود و به محیطی با حفره‌های نیزاری وارد می شود، البته اغلب مواقع این پساب اصلا به زاینده‌رود نمی‌رسد.

او با تاکید بر اینکه در حال‌حاضر فاضلاب کارخانه اترک در چند محیط خاکی در ضلع شمال و شمال غربی این مجموعه صنعتی تخلیه می‌شود، اظهار کرد: نیزاری که در این محیط وجود دارند، تا حدودی تصفیه فاضلاب کارخانه را انجام می‌دهد، اما محیط زیست معتقد است که پسابی که وارد محیط می‌شود، نباید هیچ مشکلی داشته باشد و به این دلیل از سال ۱۳۹۵ پیگیر امور این کارخانه برای رفع آلایندگی آن هستیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان، گفت: مطابق با ضوابط موجود، برخورد قانونی با این کارخانه انجام شده و طی چند جلسه خواستار بازچرخانی آب در مجموعه اترک هستیم.

او با بیان اینکه در سال رونق تولید، برخوردهای قضایی، از طریق سازمان، زیاد مد نظر نیست و سعی می‌کنیم به واحدها تا رفع آلودگی کمک کنیم، تاکید کرد: هدف ما تعطیل کردن واحدهای تولیدی نیست، چون تعطیلی آنها نه‌تنها مشکلات زیست محیطی را که حل نمی‌کند بلکه موجب مشکلات اجتماعی می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در پی پیگیری‌های اداره محیط زیست، کارخانه اترک، در طرح «مپسا» شرکت کرد، افزود: این طرح به صنایعی که تمایل به رفع آلودگی دارند، اما علم و توان لازم را ندارند، مشاوره‌های علمی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند، به‌همین منظور با برپایی جلسات متعدد و نظارت محیط زیست قرار شد طرح‌هایی برای رفع کامل آلودگی این کارخانه معرفی و تا رفع نهایی مشکل به‌طور صحیح اجرا شود.

به‌گفته این مقام مسئول، «طرح مپسا»، یک طرح کمکی به واحدهای تولیدی است تا این واحدها بتوانند، به‌طور علمی و تحت نظر شرکت‌های علمی دانشگاهی، مشکل زیست محیطی صنایع را مرتفع کنند و در حال‌حاضر کارخانه اترک و یک کارخانه دیگر از شرکت‌های دانش بنیان کمک فکری می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار