مدیرکل آموزش عشایر: 47 درصد دانش‌آموزان عشایر دختر هستند

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی از سازمان پژوهش برای گنجاندن داستان "بوی جوی مولیان" اثر پدر آموزش و پرورش عشایر ایران در کتاب فارسی پایه دوازدهم تشکر کرد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر از گروه زبان و ادب فارسی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به دلیل گنجاندن درس «بوی جوی مولیان» داستانی از محمدبهمن بیگی، پدرآموزش و پرورش عشایر ایران در کتاب فارسی پایه دوازدهم تشکر کرد.

کد مطلب: ۹۶۷۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش عشایر: 47 درصد دانش‌آموزان عشایر دختر هستند

محمدرضا سیفی در پیام خود از حسن سلیقه و انتخاب گروه زبان و ادب فارسی دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش به خاطر گنجاندن درس بوی جوی مولیان داستانی از کتاب «بخارای من ایل من» نوشته محمدبهمن بیگی، پدر آموزش و پرورش عشایر ایران در کتاب فارسی پایه دوازدهم قدردانی کرده و نوشته است: «لازم می‌دانم به نمایندگی از 182 هزار دانش‌آموز مستعد و کوشای عشایری که به حق رنگین کمان و ویترین ارزش‌های اسلامی و بومی آموزش و پرورش ایران بوده و موجبات انسجام و وحدت ملی را فراهم آورده‌اند از صاحب‌نظران مولف کتاب‌های درسی تشکر کنم.»

به گفته سیفی در حال حاضر 617 مدرسه متوسطه اول و 270 مدرسه متوسطه دوم عشایری میزبان 51957 دانش‌آموز دختر و پسر عشایری است که 47 درصد دانش‌آموزان عشایری دختر هستند. او سال گذشته در مراسم اختتامیه جشن تکلیف دانش‌آموزان پسر عشایری در گچساران از مسولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور درخواست کرده بود که در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان متوسطه برخی از حکایات و داستان‌های آموزشی استاد محمدبهمن بیگی گنجانده شود.

محمدبهمن بیگی به خاطر تلاش مستمر در ارائه نوین از روش‌های آموزشی توانست به عنوان پدر آموزش و پرورش عشایر شناخته شود. کتاب بخارای من ایل من، خاطرات مرحوم محمدبهمن بیگی در قالب 19 خاطره و داستان به هم پیوسته از زمان تولد نویسنده و آشنایی او با آداب و رسوم ایل و تحصیلات و ایده تعلیمات عشایری و سختی‌هایی است که در این راه متحمل شده است. به خاطر نثر روان کتاب، دانش‌آموز می‌تواند با نویسنده هم‌ذات‌پنداری کرده و در سیاه‌چادرهای عشایری ماجراجویی کند.

بیگی توانست دختران عشایری را هم به مدرسه‌های سیار جلب و اولین مرکز تربیت معلم عشایری را راه‌اندازی کند. محمدبهمن‌ بیگی به سبب کوشش پی‌گیر خود در راه سوادآموزی به هزاران نفر کودک ترک، لر، کرد، بلوچ، عرب و ترکمن، برنده جایزه سوادآموزی سازمان یونسکو شد. تجربه‌های آموزشی خود را در چند کتاب در قالب داستان نوشته ‌است که یکی از این کتاب‌ها "ایل من بخارای من" است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار