با حضور صالحی، سفیر روسیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

عملیات بتن ریزی فونداسیون دومین راکتور هسته‌ای بوشهر آغاز شد

تهران (پانا) - عملیات بتن‌ریزی فونداسیون دومین راکتور هسته‌ای بوشهر با دستور علی اکبرصالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و با حضور سفیر روسیه در ایران، الکساندر لوکاشین، رئیس اتم استروی اکسپورت ، نماینده ولی‌رفقیه در استان بوشهر و برخی از نمایندگان مجلس انجام شد.

کد مطلب: ۹۶۷۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
عملیات بتن ریزی فونداسیون دومین راکتور هسته‌ای بوشهر آغاز شد

‎قرارداد احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در ابان ۱۳۹۳ بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت منعقد شد. موضوع قرارداد شامل طراحی، احداث و راه اندازی دو واحد راکتور هسته ای هر کدام به ظرفیت ۱۰۵۷ مگاوات الکتریک است.

عملیات گود‌برداری و خاک‌برداری واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر از سه سال پیش آغاز شد و پس از ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۲۵۰۰ تن آرموتور بندی، عملیات تحکیم خاک و ایجاد ۱۶ هزار و ۷۰۰ شمع و پایان عملیات فندانسیون، اینک زمان بتن‌ریزی فرا رسیده است.

‎نیروگاه‌های اتمی پس از شروع بتن‌ریزی در لیست نیروگاه‌های در حال ساخت قرار می‌گیرند و با شروع بتن‌ریزی بقیه عملیات اجرایی شامل آرموتور بندی و کار‌های فندانسیون انجام خواهد شد.

در حال حاضر ۸ درصد از فعالیت‌های مربوط به واحد سوم نیروگاه اتمی بوشهر نیز انجام شده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بتن‌ریزی واحد سوم ۱۸ ماه بعد آغاز می‌شود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی شب گذشته در بدو ورود به بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: « روز یکشنبه عملیات بتن‌ریزی به صورت نمادین انجام خواهد شد چون که قبلا شروع شده بود و کار ادامه یافت و جا دارد از پیمانکاران ایرانی تشکر کنیم، بالاخره ما بدهی قابل توجهی به آنها داریم و از دولت می‌خواهیم توجه ویژه‌ای برای تأمین مالی این پروژه داشته باشند. از پیمانکار روس هم تشکر می‌کنیم، به آنها هم بدهی داریم ولی شرایط ما را درک می‌کنند.»

به گزارش فارس، او افزود: «امیدواریم فردا با بتن‌ریزی شاهد عملیات بالا رفتن قسمت ساختمان اصلی راکتور دو باشیم بعد از این با یک فاصله زمانی مرحله وارد عملیات انجام ساختمان راکتور سه خواهیم بود و انتظار داریم در سال 1404 طبق برنامه بتوانیم از راکتور دو بهره‌برداری کنیم و دو سال بعد راکتور سه بهره‌برداری شود.»

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تاکنون طبق برنامه جلو رفته‌ایم و عقب نیستیم، بیان کرد: «بزرگترین پروژه صنعتی کشور چه از حیث مالی و چه گسترش کاری همین نیروگاه دو و سه است و ما هیچ پروژه‌ای نداریم که از نظر مالی رقمی معادل 10 میلیارد دلار را در بر بگیرد و الان بزرگترین پروژه کشور هست و به خوبی پیش می‌رود.»

‎جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر نیز روز گذشته با اشاره به مدت زمان ساخت نیروگاه‌های جدید گفت: «بر اساس برنامه این دو واحد نیروگاهی باید در بازه زمانی ۱۰ ساله و در چارچوب مقررات نظام ایمنی هسته‌ای ساخت و تکمیل شوند.»

همزمان با آغاز عملیات بتن‌ریزی فونداسیون راکتور واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر، تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی از این عملیات بازدید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار