اکران و نقد فیلم متری شیش و نیم در دانشگاه یزد

یزد(پانا) - اکران و نقد جامعه شناختی، حقوقی و روان‌شناختی فیلم متری شیش و نیم با حضور صاحب‌نظران و دانشجویان علاقه مند در تالار فرهنگ دانشگاه یزد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۷۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
اکران و نقد فیلم متری شیش و نیم در دانشگاه یزد

دکتر اکبر زارع شاه آبادی دانشیار و مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد در این برنامه با بیان اینکه در چند سال اخیر به مسائل و سوژه های اجتماعی در فیلم‌ها توجه ویژه‌ای شده است، به تحلیل و نقد فیلم از منظر جامعه‌شناختی پرداخت و گفت: موضوع فیلم درباره مواد مخدر و اعتیاد و سازمان‌یافتگی قاچاق مواد در کشور و حتی در سطح بین‌المللی است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه در فیلم توزیع‌کنندگان خرده‌پای مواد مورد تعقیب پلیس قرار می‌گیرند اما در واقع آن‌ها خود نیز قربانی این معضل اجتماعی هستند و به غیر از آن، مصرف‌کنندگان مواد، توزیع‌کنندگان عمده، خانواده‌ها و اقشار مختلف اجتماعی اعم از مرد، زن و کودک تحت تأثیر پیامدهای مخرب آن واقع می‌شوند.

دکتر زارع شاه‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و نحوه برخورد نیروی انتظامی در برخورد با قاچاق مواد مخدر و معتادان اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه در فیلم به نمایش گذاشته شد بعضا بیانگر این است که نیروهای انتظامی و نیروهای کنترل اجتماعی در برخورد با این مسئله آموزش کافی ندیده‌اند و با روش‌های غیرقانونی سعی در گرفتن اعتراف می‌کنند. وی در این خصوص تأکید کرد هرچند انتظار داریم در این خصوص باید عملکرد بهتری در پیش گرفته شود اما باید توجه داشت در برخی مواقع ممکن است مأموری به دلیل وضعیت مالی نامناسب، در معرض خریده شدن واقع شود.

دانشیار دانشگاه یزد ادامه داد: یکی از مواردی که در فیلم به تصویر کشیده شده، شلوغی دادگاه‌ها به علّت حجم زیاد پرونده‌های مربوط به مواد مخدر است که چه بسا اگر می توانستیم این مسئله را با روش های علمی حل کنیم ورودی پرونده‌های دادسراها به نحو چشمگیری کاهش می یافت.

وی افزود: متأسفانه عدم بکارگیری شیوه‌های علمی و پیچیدگی موضوع مواد مخدر سبب شده تا به علل اصلی این موضوع توجه نشود و حتی نیروهای پلیس برای مبارزه با آن دچار مشکل شوند.قربانی شدن کودکان، از هم پاشیدگی بنیان خانواده، امراض جسمانی و روحی، وضعیت نامناسب زندان‌ها، تجاوز، گردش مالی وسوسه انگیز مواد مخدر و هزینه‌های بالای مبارزه با آن از جمله مسائلی بود که دکتر زارع شاه‌آبادی در سخنان خود به آن اشاره کرد.

سرهنگ محمدرضا مزیدی معاون فرهنگی‌ـ اجتماعی فرماندهی در تحلیل و نقد فیلم متری شیش و نیم با اظهار به این مطلب که نیروی انتظامی با برخی از سکانس‌های فیلم موافق نیست و انتقاداتی از لحاظ رعایت قوانین و مقررات حقوق شهروندی به فیلم وارد است، به بیان برخی از این موارد پرداخت. عدم رعایت حریم شخصی افراد توسط نیروی پلیس، انتقاد به وضعیت زندان به لحاظ عدم تفکیک افراد از لحاظ سن و جرم، روش‌های غیرمعمول کشف دلیل بیان شده در فیلم قسمتی از انتقاداتی بود که وی درباره آنها صحبت کرد.

سرهنگ مزیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نیروی انتظامی در خصوص مواد مخدر در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که حوزه برخورد و مبارزه با عرضه آن پررنگ و بیشتر دیده شده است، اما رویکرد جامعه محورمعاونت اجتماعی ناجا از سال 1379 در این راستاست که در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌بایست فعالیت بیشتری انجام شود. اقدامات وسیع از مهدهای کودک تا مدارس و دانشگاه‌ها به روش‌های مختلف از قبیل آموزش مهارت‌های زندگی، مبارزه با باورهای غلط در حوزه مواد مخدر، آموزش مهارت‌های نه گفتن، جرأت داشتن و کنترل احساسات از طریق نهادهای مختلف و از جمله نیروی انتظامی در حال اجراست و پس از آن مبارزه با توزیع و عرضه مواد مخدر است که توسط نیروی های دولتی و غیردولتی انجام می گیرد.

تحلیل و نقد فیلم از منظر حقوقی و جرم شناسی، محور صبحت های دکتر حسن قاسمی مقدم عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد بود. وی با بیان اینکه حدود 70درصد ایده اصلی فیلم در خصوص سیاست کاهش آسیب است و با توضیح اینکه کارگردان فیلم با استفاده از زبان استعاره و به صورت نمادین به طرح مسئله و ایجاد پرسش در ذهن مخاطب پرداخته، پیرامون ده سکانس از فیلم و نمادهای به کارگرفته شده در آن صحبت کرد.

راهکارهای غلط و بدون نتیجه برخورد با پدیده مواد مخدر، مجازات بیش از استحقاق و حتی بدون دادرسی مجرم، پاک شدن صورت مسئله در برخورد با معضل مواد مخدر، نحوه برخورد با معتاد با نگاهی اشتباه که همه از پیامدهای مدرنیسم کیفری هستند، بحث مقصر بودن عرضه یا تقاضا در مسئله مواد مخدر، استفاده ابزاری از کودکان، تورم جمعیت کیفری دادگاه‌ها که نتیجه سیاست کشف، مقابله و مجازات است، لزوم بازنگری در دیدگاه‌ها و روش‌ها بخشی از نمادهای به‌کارگرفته شده در ده سکانسی بود که دکتر قاسمی مقدم پیرامون آن به ایراد سخن پرداخت.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود مطابق آنچه در فیلم به نمایش گذاشته می شود با تعبیر اینکه مواد مخدر در نظام قانونی و قضایی ما به تابویی تبدیل شده که حتی نیروهایی انتظامی نیز بزه دیده ی تابوانگاری آن هستند، از دید کارگردان فیلم، تنها سیاست گذاران در این حوزه را مصون از جوابگویی دانست.

دکتر مرتضی فیاضی تحلیل گر روانشناختی و مدرس دانشگاه امام جواد(ع) به تحلیل روانشناختی شخصیت ناصر خاکزاد، شخصیت منفی فیلم پرداخت. این عضو هیئت علمی دانشگاه نبود و عدم درک معنای درست از زندگی را یکی از دلایل اصلی دانست که شخصیت ناصر خاکزاد در فیلم و امثالی به مانند او در جامعه به چنین راه های اشتباهی کشانده می شوند. عدم پذیرش واقعیت های غیرقابل تغییر زندگی، عقده های حقارت، داشتن نگاه از بالا به پایین به انسانها و تناقض های شخصیتی از دیگر جنبه های فردی این نقش بود که دکتر فیاضی با آنها پرداخت.

وی در پایان صحبت های خود به پذیرفتن این موضوع که ما انسانها در برابر وسوسه های مواد مخدر آسیب پذیر هستیم و عدم انکار آن تأکید کرد.

فیلم متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی و تهیه کنندگی سیدجمال سادایان است که در آن پیمان معادی، نوید محمد زاده و پریناز ایزدیار و غیره به ایفای نقش پرداختند. متری شیش و نیم توانست در جشنواره های مختلف و در بخش های گوناگون صاحب یا نامزد دریافت جوایز متعدد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار