یک کارشناس مسائل ترکیه مطرح کرد:

مسئله سوریه از مدار نظامی خارج شده و به زودی به مدار دیپلماتیک وارد می‌شود

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل ترکیه با توجه به تنش های اخیر میان ترکیه و سوریه روند تغییر موضع ترکیه در برابر سوریه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۶۶۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مسئله سوریه از مدار نظامی خارج شده و به زودی به مدار دیپلماتیک وارد می‌شود

به گزارش ایسنا، رضا دهقانی، کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به تنش های اخیر میان ترکیه و سوریه گفت: بحث سوریه از معدود مباحث آغاز هزاره سوم است که کشورهای بسیاری درگیر آن هستند.

دهقانی در ادامه گفت: تغییر سیاست های ترکیه درباره بحران سوریه با توجه به گفتمان های سوریه انجام شده است. بر خلاف آنچه گفته می شود که مقاومت اندیشه ای سردرگم است، اما چرخش سیاست ترکیه نشان داد مقاومت، یک عقبه واقع گرایانه و کاملا عمل گرایانه دارد.

او افزود: پس از اختلاف بر سر پ ک ک میان ترکیه و سوریه، این دو کشور تلاش کردند روابطشان را به ویژه در زمان بشار اسد بهبود ببخشند اما پس از بهار عربی که دامنه این تفکر به سوریه نیز کشیده شد، و سیاست ترکیه در مرحله نخست بهار عربی از توصیه به قانون و حقوق بشر بود تا اینکه گروه های تکفیری وارد شدند و زبان ترکیه در گفت گو با سوریه تند تر شد تا این که رسید به حمایت از گروه های معارض در سوریه.

این کارشناس علاوه بر این اظهار کرد: ترکیه تقریبا تا سال ۲۰۱۵ با تعقیب سیاست نوعثمانی به دنبال سرنگونی بشار اسد بود اما در سال ۲۰۱۵، ترکیه آرام آرام از موضع قبلی اش عقب نشینی کرد.

او درباره عوامل تغییر موضع ترکیه تشریح کرد: چند نکته موجب این تغییر در موضع ترکیه شد که می توان به قوی شدن جبهه مقاومت در سوریه، مشارکت ایران، حزب الله و دیگر گروه ها (در این مقاومت) اشاره کرد. و نکته دیگر محصول تفکر رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر ایجاد کوریدور کردی به دنبال احیای خاورمیانه جدید بود که با امینت ترکیه مرتبط بود. سیاسیتی که پس از آن شکل گرفت معطوف به فاصله گرفتن از مواضع پیشین شد.
دهقانی افزود: ترکیه متوجه شد که ارزشهای دولت فعلی آمریکا با دولت پیشین آن فرق دارد و دنبال تجاری سازی امنیت است. ترکیه همچنین وقتی ملاحظه کرد ناتو نمی تواند امینت مرزهای آن را تامین کند، تنوع سازی ترتیبات امنیتی ترکیه را در پیش گرفت که از جمله آن ها مذاکرات آستانه و خرید سامانه موشکی از روسیه است.

او هدف عملیات "چشمه صلح" را این گونه توصیف کرد که از نظر اندیشه نوعثمانی، امپراطوری عثمانی زمانی فروپاشید که که شامات و سوریه از عثمانی جدا شد. لذا از نظر ترکیه مدخل ورود ترکیه از نظر زمینی به جهان اسلام سوریه است اما وجود کردها در این مرزها یک مانع است. به همین دلیل، یک چشم انداز ترکیه این است که این منطقه را از سکنه خالی کرده و آن را با افرادی که آوارگان سوریه در ترکیه هستند جایگزین کند. این افراد آموزش های خاصی را در ترکیه دیده اند و می توانند در روند قانون اساسی سوریه تاثیر گذار شوند.

این کارشناس مسائل ترکیه در آخر تاکید کرد که "مسله سوریه از مدار نظامی خارج شده و به مدار دیپلماسی وارد خواهد شد".

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار