دبیرکل سازمان شهرهای متحد:

خواهان حضور و عضویت تهران در «شورای جهانی» هستیم

تهران (پانا) - شهردار تهران در حاشیه مراسم روز جهانی شهرها و چهارمین دوره اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران با محمت دومان دبیرکل سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG MEWA) و هیأت شهرداران ترک دیدار کرد.

کد مطلب: ۹۶۵۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
خواهان حضور و عضویت تهران در «شورای جهانی» هستیم

به گزارش سایت شهرداری، محمت دومان در این دیدار در سخنانی گفت: از شما می‌خواهیم که ما را تنها نگذارید. ایران برای حضور در سازمان‌های مختلف تلاش می‌کند، یکی از این موارد نیز سازمان منطقه‌ای شهرهای متحد و دولت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه است. در نشستی که شما حضور نداشتید، شما را به عنوان یکی از روسا انتخاب کردیم. همه اعضا در نشست عمومی به شما رای دادند. در دوره پیشین شهرداری تبریز ریاست را بر عهده داشتند.

دبیر کل سازمان شهرهای متحد افزود: امیدواریم که در دوره شهرداری جنابعالی از طرف شما خدمات و اقدامات بسیاری ببینیم. تهران از یک فرهنگ غنی برخوردار است. شهرهای شما زیبایی‌های زیادی دارند که باید این زیبایی‌ها را با هم تبادل کنیم. شهرداری شما از پرسنل قوی و کاربلدی برخوردارند.

دومان ادامه داد: تهران را برای شورای جهانی پیشنهاد دادیم؛ در این نشست گفتم هر تشکیلاتی بدون تهران و ایران ناقص خواهد بود. می‌دانم در اجرای تعهدات مشکلاتی وجود دارد. در خصوص حق عضویت مشکلاتی وجود دارد که برای حل این مسأله این هفته را مهلت داریم. ما قطعا خواهان حضور و عضویت تهران در شورای جهانی هستیم. می‌دانیم که قرار است از شما یک هیأت نمایندگی به آفریقای جنوبی تشریف بیاورند. قرار است در آنجا به معرفی ایران و تهران بپردازیم اما مشکلات مربوط به نشست عمومی باید طی این هفته حل شود.


محمت دومان گفت: امیدواریم امروز و فردا فرصت آشنایی با یکدیگر را پیدا کنیم. رییس هیات شهرهای هوشمند به اینجا خواهد آمد. قرار بود این نشست در فلسطین برگزار شود اما به خاطر ملاحظاتی که از آنها مطلعید به این‌جا آمدیم. از شما تشکر می‌کنم که میزبانی از ما را پذیرفتید. ما به عنوان اعضای تشکیلات منطقه‌ای غرب آسیا و خاورمیانه آماده و متمایل به همکاری با شما هستیم. در نشست‌های پیشین در ایران حضور داشته‌ایم و امیدوارم در نشست‌های آینده به ریاست شما تعامل پربار و مفیدی داشته باشید. متاسفانه در منطقه‌ای هستیم که مشکلات فراوان داریم.

او گفت: هدف ما این است که علیرغم مشکلات موجود دوستی و برادری را میان خود تقویت کنیم. اگر ما ملتهای این منطقه متحد و منسجم باشیم، کل دنیا هم در برابر ما شانسی نخواهد داشت. اگر ملتهای این منطقه مشکلات کوچک را کنار بگذارند و متحد شوند میتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم.

حناچی نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به همکارانش از شهرهای مختلف آسیایی گفت: ایران و ترکیه همسایگانی هستند که همواره در یاری به یکدیگر شتاب داشته‌اند. جدای از بحثی که در اتحاد شهرها داریم، باید یادآور فرهنگ مشترکی شوم که میان ما وجود دارد. در سفری که به استانبول و دیگر شهرهای ترکیه داشتم با آثاری مواجه شدم که علیرغم ترک بودن به راحتی خوانده می‌شد. این نشان‌دهنده ریشه‌های طولانی فرهنگی میان دو کشور است؛ هم در تمدن منطقه‌ای پیش از اسلام و هم در دوران اسلامی آثار مشترک فراوان وجود دارد. رشته‌های محکمی ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

شهردار تهران افزود: در مورد شهرها و تجارب شهرها نیز با شما هم‌عقیده هستم. شهرها و مخصوصا کلانشهرها مسایل مشابه یکدیگر دارند. مسایلی مثل آلودگی، ترافیک، پسماند و مشکلات ناشی از تمرکز جمعیت، موضوع مشترک میان تمام کلانشهرهاست. همچنین تلاش برای برون رفت از این مشکلات هم در هر نقطه از جهان می‌تواند شکل مشابه داشته باشد. تلاش بر روی پررنگ کردن مزیت‌های شهرها کاری است که ترکیه در آن بسیار موفق بوده. فعالیت‌های ترکیه در این حوزه در کلاس جهانی است. کاری که در نیروگاه برق در غرب استانبول انجام شده جزو تجربیات در کلاس جهانی است. همچنین تجربیات دیگری که در باقی کشورهای منطقه وجود دارد مورد توجه ماست.

او ادامه داد: ظرف چند دهه اخیر هم در غرب و هم در کشورهای خاورمیانه ٣ اتفاق بزرگ رخ داده که فرصتهای بی‌بدیلی برای شهرها به وجود آورده. اولین بحث خروج صنعت از شهر است. بسیاری از کارخانجاتی که علت توسعه شهرها بودند دیگر امکان تولید در داخل شهرها را ندارند. خروج این‌ موارد از داخل شهرها تهدید و البته فرصت‌هایی را برای شهرها به وجود آورده است. شهرهای هوشمند این تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند. ما نیز در ایران تجربیات زیادی در این زمینه داریم.

حناچی گفت: دومین پدیده‌ای که اتفاق افتاد توسعه بخش خصوصی بود. شهرداری‌ها و دولتها حتی اگر بخواهند هم منابع کافی برای مدیریت شهر ندارند. در حقیقت موتور محرک این تحرکات بنیه بخش خصوصی خواهد بود. سومین پدیده نیز واگذاری قدرت به دولتهای محلی بوده است؛ حمایت از شوراهای شهر و شهرداری‌ها به خاطر این موضوع بوده. می‌دانم که در کشور ترکیه در این زمینه موفقیت‌های زیادی حاصل شده است و رقابتهای محلی میتواند نتیجه مستقیم برای مردم هر منطقه داشته باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: ما در این حوزه در ابتدای راه هستیم اما تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم. سه ماه پیش در تهران انتخابات شورایاری‌ها را داشتیم. این رویداد در ٣۵٠ محله، ١۶٠٠ شعله با ١٢ هزار کاندید محلی برگزار شد. برای ما جالب بود که میزان مشارکت در مقیاس محلی از آنچه فکر میکردیم بسیار بهتر بود. این انتخابات در تهران برای اولین بار به صورت تمام الکترونیک برگزار شد. در زمینه هوشمندسازی نیز تلاش‌های زیادی در تهران صورت گرفته است. بخشی از این فعالیتها را در رصدخانه تهران خواهید دید که اطلاعات تبدیل به نقشه‌های سه بعدی می‌شوند تا بهتر مورد فهم و تحلیل قرار گیرند.

حناچی گفت: ما برای مردم تهران حساب کاربری باز کردیم و تمام سرویس‌های شهری را در آن حساب در دسترس قرار می‌دهیم. این حساب در حال حاضر بیش از ٢/۵ میلیون نفر عضو دارد.

شهردار تهران یکی از مشکلات بزرگ تهران را موضوع پسماند دانست و اظهار داشت: ما در تهران روزانه ۶۵٠٠ تن زباله را حمل می‌کنیم. سیاست تفکیک از مبدا و بازیافت آغاز شده است و هدف این است که بازیافت بیشتر و حمل کمتر را در دستور کار داشته باشیم. امیدواریم روزی را ببینیم که هیچ پسماندی را دفن نکنیم. برنامه‌ریزی ما بر مبنای این هدف است. مطمئنا استفاده از تجربیات شهرهای دیگر ما را در این زمینه کمک خواهد کرد.

حناچی گفت: شهرداری‌ها نهادهای عمومی هستند. درست است که در چارچوب دولت‌ها حکومت می‌کنند اما مسایل سیاسی از منافع شهروندان کاملا تفاوت دارند. من فکر می‌کنم که تهران و بقیه کلانشهرهای ایران که در اتحادیه کلانشهرها ریاستشان را بر عهده دارم، همه آماده همکاری در این زمینه هستند. ما پانزده شهر بالای یک نفر هستیم و اتحادیه‌ای داریم که سیاستها و موضوعاتمان را با هم هماهنگ می‌کنیم. همچنین شورای‌عالی استانها را داریم که از مجموعه شوراهای شهرها تشکیل شده. در قانون اساسی ما شورای‌عالی استانها مثل یک قوه دیده شده و حتی اجازه پیشنهاد لوایح به مجلس شورای اسلامی را دارد. درست است که ما قدری دیر امر شوراها را شروع کردیم اما تلاشمان بر این است که در این حوزه پیشرفت خوبی داشته باشیم.

محمت دومان نیز در ادامه گفت: تشکیلات متروپل جهانی، شهرهایی را که بالای یک میلیون جمعیت دارند به عنوان کلانشهر می‌پذیرد؛ در تشکیلات خود نیز این مقیاس را در نظر گرفته‌ایم. همچنین در ترکیه پروژه بدون پسماند شروع شده که شمار زیادی از شهرهای ما آن را آغاز کرده‌اند. ما پسماند را به عنوان مواد اولیه می‌بینیم. هرچقدر این پسماند را به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار دهیم نشانه موفقیت است. بنده امیدوارم شهرداری‌های ما از طریق همکاری بتوانند این مشکلات را حل کنند. اگر اطلاعات و تجربیات هم را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم حتما تقویت می‌شویم. مسایل و مشکلات منطقه از جمله مساله مهاجرت را اگر بتوانیم حل کنیم بدون شک موفقیت‌های بسیاری خواهیم داشت.

دومان ادامه داد: درست است که شهرداران وابسته به حکومتند اما به مردم بسیار نزدیک هستند. مردم از مسئولان دولتی نمی‌توانند حساب پس بگیرند اما شهرداران همیشه به شهروندان نزدیکند و می‌توانند به شهروندان حساب پس بدهند.

یکی دیگر از اعضای هیات ترک نیز که به نمایندگی از کاپادوکیای ترکیه در این دیدار حضور داشت، گفت: اشتراکات ما آن‌قدر زیاد است که بخش بزرگی از صحبتهای شما را بدون نیاز به مترجم می‌توانم بفهمم. این ارزش‌های مشترک ما حتی روی تابلوهای شهری هم دیده می‌شوند. با تاکید بر اشتراکاتمان می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

حناچی نیز تأکید کرد: ما قرینه کاپادوکیا را در ایران داریم. در روستای اسکو منظره‌ای با شباهت بسیار به کاپادوکیا وجود دارد.

یکی دیگر از اعضای هیات ترک در این دیدار اظهار داشت: در زمینه پسماند ما فعالیت‌هایی داریم که می‌توانیم در این زمینه با شهرداری تهران همکاری داشته باشیم.

شهردار غازیان‌تپ نیز گفت: شهرهای تهران و غازیان‌تپ توافقی را به عنوان شهرهای برادر امضا کرده‌اند که مایه خرسندی ماست. شهرداری غازیان‌تپ و دانشگاه این شهر شهرت بسیاری دارند که با همکاری هم پروژه‌هایی را پیش می‌برند.
بر اساس گزارش شهرنوشت، نماینده شهردار آدانا نیز در این دیدار گفت: یک شبانه‌روز است که در تهران هستم و باید بگویم تابه‌حال ذره‌ای احساس غربت نکرده‌ام. شهر ما به تهران شباهت بسیار دارد چرا که از اقلیت‌ها و مذاهب مختلف در آدانا کنار هم زندگی می‌کنند. سلام و تهیت شهردار و شهرداری آدانا را نیز به شما اعلام می‌کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار