محسن هاشمی: می‌توان از ظرفیت خواهرخواندگی شهرها در دیپلماسی شهری استفاده کرد

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت از ظرفیت خواهرخواندگی شهرها می‌توان در دیپلماسی شهری استفاده کرد.

کد مطلب: ۹۶۵۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
محسن هاشمی:  می‌توان از ظرفیت خواهرخواندگی شهرها در دیپلماسی شهری استفاده کرد

محسن هاشمی در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در ابتدای سخنان خود با تشکر از برگزار کنندگان این همایش و مرکز ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تهران گفت: دیپلماسی شهری یکی از شیوه های دیپلماسی عمومی است و اصولا سیاست خارجی ما از دو طریق مسائل را دنبال می کند یکی دیپلماسی کلاسیک یعنی همان کاری که مذاکرات از طریق دیپلمات ها صورت می گیرد و وزارت خارجه در آن تبحر دارد و دوم دیپلماسی عمومی که برای منافع عمومی مردم کشورهاست.

وی افزود: در ابعاد مختلف دیپلماسی عمومی می توان دیپلماسی رسانه ای، مدنی و شهری را از متعارف ترین موارد مطرح کرد دیپلماسی رسانه ای همان استفاده از افکار عمومی و استفاده از رسانه های داخلی و خارجی است که تاثیر زیادی در جوامع مختلف دارند به خصوص امروز که با ورود پرقدرت فضای مجازی تاثیر دیپلماسی رسانه ای خیلی پرقدرت تر شده است. در دیلپماسی مدنی که همان ان جی او ها و سمن ها هستند که با تهییج افکار عمومی می توانند از جامعه مدنی استفاده پرقدرتی کنند. اما سومین شیوه که امروز مورد بحث ماست دیپلماسی شهری است.

رییس شورای شهر خاطرنشان کرد: دولت ها معمولا سیاست های ویژه ای دنبال می کنند که در تطابق با دیپلماسی یا اهدافی نیست که شهرها دنبال کنند ممکن است اختلاف هایی در ایده و روش با دولت های محلی و مرکزی وجود داشته باشد. مثلا در لندن شهردار مسلمان شهر نظراتش کاملا با دولت متبوع و حزب حاکم متفاوت است و اثربخشی خود را هم دارد و دولت حاکم هم با دیپلماسی ترامپ هماهنگ است در حالی که شهردار چنین چیزی را دنبال نمی کند و بعضا اختلاف نظرهایی را می بینیم.

هاشمی ادامه داد: ما که امروز از نظر جهانی مورد بی رحمانه ترین تحریم های غیرقانونی هستیم می توانیم از دیپلماسی شهری برای احقاق حق خود، استفاده کنیم و صدایمان را به جهان برسانیم اما وزارت خارجه از این امر تاکنون استفاده نکرده است. ما در جلسات هم اندیشی با وزارت خارجه این مساله را مطرح کردیم و خواستیم که وزارت خارجه پیام هایی را از شوراهای شهر به سایر کشورها بفرستند و سعی کند این تحریم غیرقانونی را به جهانیان بشناساند و از شهرهای مربوطه بخواهد که به ایران کمک کنند. لذا ما قابلیت فراوانی در دیپلماسی شهری داریم و من خواهش می کنم وزارت خارجه و مقامات دولت از آن استفاده کنند.

وی با بیان این که از ظرفیت خواهرخواندگی شهرها می توان در دیپلماسی شهری استفاده کرد گفت: تهران با ۲۷ شهر جهان ارتباط خواهرخوانندگی دارد و شهرهای ما می توانند با ۱۰۰ شهر در جهان خواهرخوانده شوند تا بتواند در حوزه تجهیزات شهری و مدیریت شهر فضای یک جانبه علیه ما را از بین ببرند. و مدیریت شهری را این آمادگی را دارد که در جهت تامین منافع کشور این حوزه را فعال کنند و با ایجاد ارتباطات بین المللی در حوزه شهری مسیر جدیدی را برای پیشبرد اهداف کشور بگشاید.

رییس شورای شهر با بیان این که «روز جهانی شهرها که ۳۱ اکتبر یا ۱۱ آبان است روز شهرهاست و آن را می توان به عنوان رخداد دیپلماسی شهری دید» به بحث هوشمندسازی در شهرها اشاره کرد و گفت: در حوزه هوشمندی و هوشمندسازی در شهر تهران برنامه های ویژه ای در مدیریت شهری تهران آغاز شده که سامانه "تهران من" یکی از این محورهاست. البته متاسفاه در حوزه تاب آور به خصوص افزایش مقاومت شهری در برابر سوانح و مدیریت بحران مثل زلزله و سیل احتیاج است که بیشتر توجه کنیم و اقدامات عملی در حوزه نوسازی بافت های فرسوده و مدیریت بحران داشته باشیم. در حوزه زیست پذیری شهری می توانیم از الگوی تی او دی در حمل و نقل عمومی و مدیریت پسماند استفاده کنیم و آن را سرلوحه فعالیت های شهری کنیم تا بتوانیم شهری زیست پذیر داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار