مهاجرانی: مصوبه حذف تنوع مدارس با اسناد بالادستی مغایرت دارد

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان تاکید کرد که و مدارس تیزهوشان یک شبه خلق نشده‌اند و نمی‌توان نهالی که بیش از 50 سال ریشه دارد را یک‌باره از جا کند.

کد مطلب: ۹۶۵۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مهاجرانی: مصوبه حذف تنوع مدارس با اسناد بالادستی مغایرت  دارد

فاطمه مهاجرانی در برنامه تلوزیونی پرسشگر گفت: « اگر انرژی که در این دوسال صرف حذف سمپاد شد صرف تقویت مدارس عادی ابتدایی می‌شد شاهد اتفاقات بهتری بودیم. البته شک ندارم که مصوبه اخیر از سر دلسوزی تدوین شده است.»

او افزود: «کلمه عدالت دغدغه دوستان است و بسیار مبارک است. اما حضرت علی می‌فرماید "عدل، قرار دادن هر شیئی در جای خودش است" و وجود مدارس سمپاد به‌ اندازه مدارس استثنایی، معنای عدالت است.»

مهاجرانی ادامه داد: «پایش سیاست‌ها بسیار مهم است و این مدارس یک شبه خلق نشده‌اند و گروه هدفی دارند. تدریج‌گرایی منطقی، مهم است و نمی‌توان به یکباره رفتار کرد. نمی‌توان نهالی که بیش از 50 سال ریشه دارد را یکباره از جا بکنیم. سابقه کاری برخی مدارس تیزهوشان مربوط به دهه 40 است.»

او افزود: «این مصوبه قانونی تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد که سند ملی راهبردی نخبگان از این جمله است. اگر بتوانیم روزی به‌سمت تلفیق کامل حرکت کنیم حتما نباید مدرسه مجزا داشته باشیم و اگر آن روز برسد خرسند خواهیم بود. اما سیاست‌گذاری باید متناسب با شرایط روز باشد.»

او ادامه داد: «دو درصد جامعه مخاطب ما هستند و معتقدم معاونت ابتدایی باید برای ما تعیین کند که چه دانش‌آموزانی می‌تواند وارد مدارس سمپاد شوند. امسال آزمون ورودی، آزمون هوش بود. روز شنبه دوهفته گذشته اساسنامه سازمان سمپاد ابلاغ شد و روز یکشنبه مصوبه مجلس برای حذف تنوع تصویب شد.»

مهاجرانی در پاسخ به اینکه اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شد چه باید کرد؟ گفت: «ما مطیع قانون هستیم و باید آن‌وقت راهکاری پیدا کنیم که چه‌طور می‌توان موضوع را مدیریت کرد.»

او درباره شهریه مدارس سمپاد گفت: «بخشی از مدارس سمپاد در مناطق محروم است و بسیاری بچه‌ها هیچ گونه شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند. امسال در مدرسه شماره یک در ورودی پایه هفتم 10 دانش‌آموز رایگان ثبت‌نام شدند. شهریه سمپاد یک‌دوم شهریه مصوب مدرسه غیردولتی است.»

مهاجرانی گفت: «رهبری حداقل در هر دیدار نام سمپاد را نه با کلمه نخبگان بلکه با کلمه "سمپاد" آورده و ابراز نگرانی کرده‌اند. مدرسه سمپاد معنای مشخصی دارد و نباید تغییر کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار