مدیر کل بازرسی سازمان مالیاتی: ۳ هزار وکیل پرونده مالیاتی ندارند

تهران (پانا) - مدیر کل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌گوید ۳ هزار وکیل شناسایی شده‌اند که هیچ پرونده مالیاتی ندارند و مشخص نیست چطور مجوز گرفته‌اند.

کد مطلب: ۹۶۴۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل بازرسی سازمان مالیاتی:  ۳ هزار وکیل پرونده مالیاتی ندارند

به گزارش رادیو اقتصاد، هادی خانی درباره شناسایی سه هزار وکیل بدون پرونده مالیاتی و تمدید پروانه این وکلا، گفت: تمدید یا عدم تمدید پروانه آنها دست سازمان امور مالیاتی نیست. برابر ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم هر دستگاهی که مجوز یک فعالیت اقتصادی را می‌دهد یا مجوز یک فعالیت اقتصادی را تمدید می‌کند، موظف است با سازمان امور مالیاتی مکاتبه کند، از سازمان امور مالیاتی استعلام بگیرد، اگر سازمان امور مالیاتی اعلام کرد آن فرد بدهکار مالیاتی نیست و یا مودی مالیاتی خوش حساب است، نسبت به تمدید اقدام کند.

مدیر کل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی افزود: متأسفانه در برخی از مشاغل از جمله همین ۳ هزار وکیل، این همکاری اجرای صحیح و صریح قانون با سازمان امور مالیاتی انجام نشده و نمی‌شود. ما این ۳ هزار وکیل را شناسایی کردیم. بر اساس اطلاعات پایه ­ای که اخذ کردیم این افراد هیچ پرونده مالیاتی نداشتند و مشخص نیست چطور مجوز گرفتند.

وی ادامه داد: دیتایی که ما به عنوان پایه روی آن متمرکز شدیم و با سامانه‌های نرم افزاری خودمان مقایسه کردیم که آیا این‌ تعداد افراد پرونده مالیاتی دارند یا ندارند، اطلاعاتی بود که مستقیم از روی سایت کانون وکلا برداشتیم.

تمرکز بر ریز تراکنش‌های بانکی و فعالیت‌های اقتصادی وکلا

خانی گفت: حتی من با امضای رئیس کل سازمان، با معاون پیشگیری از جرم قوه قضاییه مکاتبه کردم که اگر می­‌توانید اطلاعات مربوط به وکلا را دقیق­تر در اختیار ما بگذارید، چه آن‌ها که پرونده مالیاتی دارند و چه آن‌ها که پرونده مالیاتی ندارند.

وی ادامه داد: ما روی ریز تراکنش‌های بانکی و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها تمرکز داریم و تلاش می‌کنیم ابعاد فعالیت‌های اقتصادی این قشر را کامل شفاف کنیم ولی هنوز به عدد دقیق فرار مالیاتی وکلا نرسیده­ایم.

خانی افزود: اینکه ما اعلام می‌کنیم ۳ هزار وکیل فاقد پرونده هستند بر اساس موجودی سامانه‌هایمان است و تقریبی و تخمینی نیست. اما این که وکلا چقدر فرار مالیاتی دارند، باید گفت ما فعلا در حال جمع ­آوری تمام دیتاهای وکلا در حوزه فعالیت­ های اقتصادی، دارایی، ثروت و تراکنش های بانکی هستیم که بعد از بررسی رقم مشخص می ­شود.

مدیر کل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: اگر این طیف مانند سایر گروه ‌ها فرار مالیاتی نداشته باشند، قطعا در رسانه­‌ها اعلام می­‌شود اما اگر فرار مالیاتی محرز شود، با آنها مطابق مقررات و قانون قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار