گزارش خبری پانا/

˝اجازه ندهیم آینده‌مان خشک شود˝ شعار روز جهانی مقابله با بیابانزایی+ نقشه کمبود منابع آّب در زمین

خبرگزاری پانا: ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خردادماه از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی معرفی شده است.

کد مطلب: ۹۶۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، دبیرخانه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد (UNCCD) موضوع روز جهانی مبارزه با بیابانزایی ۲۰۱۳ را "خشکسالی و کمبود آب" و شعار این روز را با عنوان «اجازه ندهیم آینده‌مان خشک شود» انتخاب کرده است.

بیابان زایی، همراه با تغییر آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی، به عنوان بزرگترین چالش توسعه پایدار شناخته شده است.

کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد (UNCCD) با هدف ایجاد مشارکت جهانی برای معکوس کردن و جلوگیری از بیابان زایی، تخریب زمین و کاهش اثرات خشکسالی در مناطق آسیب دیده به منظور کاهش فقر و حمایت از محیط زیستی پایدار در سال ۱۹۹۴ تاسیس گردید.

۱۹۵ عضو این کنوانسیون برای بهبود شرایط زندگی مردم در مناطق خشک، حفظ و بازگرداندن توان زمین و بهره وری خاک و برای کاهش اثرات خشکسالی با یکدیگر همکاری می کنند.

دبیرخانه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد با تشویق مشارکت مردم محلی در مبارزه با بیابان زایی و تخریب سرزمین، تسهیل همکاری بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و انتقال دانش و فن آوری سعی در بهبود مدیریت پایدار زمین دارد.

آب شیرین برای حیات ارزشمند است. از کل حجم آب موجود بر روی زمین، تنها ۲٫۵ درصد آن آب شیرین است و از تمام این آب شیرین، میزان کل قابل استفاده برای اکوسیستم ها و انسان ها کمتر از ۱ درصد است و هنگامی که تقاضا برای آب شیرین بیش از میزان عرضه آب شیرین در دسترس است، کمبود آب پدیدار می شود.

مناطق خشک زمین بیشتر در معرض خطر کمبود آب قرار دارند و پیش بینی کمبود آب شیرین منجر به تنش های بیشتر در مناطق خشک می شود.

نقشه کمبود منابع آب در زمین

در حالی که هر فرد برای دستیابی به رفاه و توسعه پایدار در هر سال حداقل ۲۰۰۰ متر مکعب آب نیاز دارد، هر انسان در مناطق خشک به طور متوسط تنها به ۱۳۰۰ متر مکعب دسترسی دارد.

هدف از برگزاری روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در سال ۲۰۱۳، افزایش آگاهی پیرامون خطرات ناشی از خشکسالی و کمبود آب در مناطق خشک و فراتر از آن لزوم توجه به اهمیت خاک سالم به عنوان بخشی از دستور کار کنفراس RIO+20 (کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل متحد که در ژوئن ۲۰۱۲ در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد) می باشد.

هدف از ۲۰۱۳ روز جهانی مبارزه با بیابانزایی است برای ایجاد آگاهی در مورد خطرات ناشی از خشکسالی و کمبود آب در مناطق خشک و فراتر از آن، خواستار توجه به اهمیت حفظ خاک سالم به عنوان بخشی از پست ریو +۲۰ دستور کار، و همچنین به عنوان پس از ۲۰۱۵ دستور کار توسعه پایدار.

شعار روز جهانی مبارزه با بیابانزایی امسال، «اجازه ندهیم آینده‌مان خشک شود» از همگان می خواهد در جهت ارتقاء آمادگی برای مقاومت در برابر کمبود آب، بیابان زایی و خشکسالی اقدامی انجام دهد.

شعار امسال مظهر این پیام است که همه ما در قبال حفاظت از زمین، منابع محدود آب و استفاده پایدار از آن مسئول هستیم و بطور حتم راه حل هایی برای مقابله با چالش های جدی منابع طبیعی وجود دارد. بنابراین نباید با تخریب زمین آینده خود را تهدید کنیم.

گزارش از حمید ملا محمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار