یک برج، بخشی ازکنکره و حصارقلعه تاریخی عزآباد رستاق فروریخت

یزد(پانا) - یک فعال فرهنگی ، اجتماعی عزآبادگفت : روند تخریب قلعه تاریخی عزآبادرستاق شدت گرفته است و به تازگی یک برج، بخشی ازکنکره و حصارقلعه تاریخی عزآباد رستاق فروریخته است .

کد مطلب: ۹۶۴۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
یک برج، بخشی ازکنکره و حصارقلعه تاریخی عزآباد رستاق فروریخت

"محمد صادق درخشی " درگفتگو با خبرنگار پانا گفت : "قلعه تاریخی عزآباد روز به روز به دلیل عدم توجه و رسیدگی از سوی مسئولین مربوطه در حال تخریب و فرسایش قرار دارد.

"درخشی" با اشاره به ثبت ملی این اثر تاریخی افزود : هم اکنون قلعه عزآباد در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و در جدید ترین فرسایش انجام شده متاسفانه یک از برج های آن ازمیانه فروریخته و برج دیگری ازمیان شکاف برداشته است.

این فعال فرهنگی ، اجتماعی خاطرنشان کرد: هرچند درسنوات گذشته نیز اعتباراتی هرچند اندک برای تعمیر ونگهداری این بنای تاریخی هزینه شده است ولی اگر قدم موثرتری برای نگهداری این اثر صورت نگیرد به زودی جز تلی خاک چیزدیگری از قلعه عزآباد به جا نمی ماند.

وی خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی که قریب یک هکتار وسعت دارد با دیوارهای بلند وکنکره دار و 8 برج دیده بانی محصور شده و منازل داخلی شامل سکونتگاه ، انبار آذوقه و محل نگهداری دام در دو طبقه تماما با خشت وگل ساخته شده است .

ایشان یادآورشد: هرچند درتواریخ یزد از این قلعه به عنوان اولین سکونتگاه مردمان این آبادی یادشده است ولی میراث فرهنگی در ثبت تاریخی این بنا ، آن را متعلق به دوره افشاریه وزندیه می داند .

محمدصادق درخشی درپایان گفت: دورتادوراین قلعه حصارهای کوتاهتری موسوم به" شیراجی "و خندق نیز وجود داشته که اثری ازآن نیست و درسنوات اخیرا درب ورودی قلعه نیز توسط برخی سودجو تخریب شده و گل میخ های آن را به یغما برده اند ومابقی نیز موریانه خورده است.

اضافه می نماید قلعه تاریخی عزآباد به شماره 21707 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از قلاع ارزشمند شهرستان اشکذر در استان یزدبه شمار می‌آید.

گفتنی است روستای عزآباد رستاق از توابع بخش مرکزی شهرستان اشکذر در 30 کیلومتری مرکز یزد و 15 کیلومتری شهر اشکذر قرار دارد و درسنه 600 هجری قمری با احیای قنات خشکیده اسفنجرد توسط عزالدین لنگر حاکم یزد احداث شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار