مراسم سنتی انارچینی در روستای تاریخی انبوه رودبار برگزار شد

رشت (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی رودبار گفت: بیشترین انار شیرین گیلان در روستای انبوه رودبار برداشت می شود.

کد مطلب: ۹۶۳۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
مراسم سنتی انارچینی در روستای تاریخی انبوه رودبار برگزار شد

به گزارش خبرنگار پانا ؛ مردم روستای تاریخی انبوه در رسمی دیرینه آخرین جمعه مهرماه هرسال بعد از اذان صبح با ندای یا الله برداشت انارهای شیرین را از باغ هایشان آغاز می کنند.

رییس پایگاه میراث فرهنگی - صنایع دستی وگردشگری عمارلوی رود بار گفت : مراسم سنتی انارچینی در روستای انبوه قدمت100 ساله دارد و اهالی این روستای با هدف افزایش برکت باغ هایشان این آئین سنتی را هرسال برگزار می کنند.
روستای انبوه عمارلوی رودبار150 هکتار باغ انار دارد که به گفته مسلم طوفان مدیرجهاد کشاورزی رودبار پیش بینی می شود امسال 250 باغدار این روستا یک هزارو 200 تن انار شیرین به ارزش یک میلیارد و600 میلیون ریال برداشت کنند.

معمولا برداشت انار در روستای انبوه که قطب تولید این محصول در استان است، در آخرین جمعه مهرماه هر سال آغاز می شود، اما امسال به دلیل مصادف شدن این روز با عزاداری اربعین حسینی، کشاوزران این روستا، جشن برداشت انار را دیرتر برپا کردند.

پورخانعلی ادامه داد: باغداران روستای انبوه عمارلوی رودبار براساس سنت پیشینیان خود، با سر دادن ندای "یا الله باغبان" انارهای شیرین باغ های خود را برداشت کردند.

مدیر جهاد کشاروزی رودبار افزود: با توجه به اینکه روستای انبوه بیشترین باغ های انار شیرین شهرستان رودبار را دارد، پیش بینی می شود، امسال باغداران این روستا حدود هزار و ۲۰۰ تن انار به ارزش شش میلیارد تومان برداشت کنند.

کیفیت انار شیرین شهرستان رودبار خوب است اما برای ارتقای کیفیت این محصول باید مدیریت های بهتری از سوی باغداران از جمله اصلاح باغات قدیمی درختان انار، تغذیه باغات و کاشت ارقام بهتر انجام شود.

پورخانعلی با بیان اینکه انار و فندق از مهمترین محصولات کشاوزی روستای انبوه به شمار می روند، گفت: در مجموع محصولات کشاورزی این روستا از بازارپسندی مطلوبی برخوردارند و توانسته اند بازارهای خوبی را به خصوص در پایتخت از آن خود کنند.

روستای تاریخی انبوه ۲۲۵ باغدار دارد و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری رودبار واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار