آپارتمان نشینی مانعی برای تحرک کودکان

تهران (پانا) - مدرن شدن زندگی امروز باعث شده است تا کودکان به سمت کم تحرکی هدایت شوند که برای سلامت و رشد آنها بسیار مضر است.

کد مطلب: ۹۶۳۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
آپارتمان نشینی مانعی برای تحرک کودکان

به‌گزارش فارس، کمتر از یک سال دارد و مادرش برای اینکه او را سرگرم کند، گوشی موبایلش را به او داده تا مثلا بازی کند. یادم هست آن وقت‌ها مادر، دست خواهر کوچکم عروسک، جغجغه و چیزهایی از این شکل می‌داد تا بازی کند. به‌نظرم همین روشی که مادران امروز برای سرگرم کردن کودکانشان در پیش گرفته‌اند باعث شده است تا یا اوقاتشان را با گوشی موبایل و تبلت پر کنند و یا اینکه ساعت‌ها پای برنامه‌های تلویزیونی بنشینند.

امروز دیگر از بازی گرگم به هوا، لی‌لی بازی، شیش خانه و بازی‌هایی مثل 7 سنگ و ... که در زمان بچگی ما کودکان را به تحرک و نشاط وادار می‌کرد، خبری نیست.

اکرم خانم مرتب می‌گوید که 2 نوه دختریش از صبح با گوشی بازی می‌کنند، غذای ناسالم و فست فود می‌خورند و وزنشان زیاد شده اما قدشان کوتاه مانده است. خب زیاد هم دور از ذهن نیست که فیزیک یک کودک کم تحرک بهتر از این هم از آب دربیاید...

عوارض کم‌تحرکی

کم‌تحرکی کودکان باعث بروز چاقی، دیابت، عوارض قلبی و عروقی و ... می‌شود. بر اساس مطالعات پزشکی انجام شده این دسته کودکان از 6 سالگی در معرض ابتلاء به بیماری قلبی قرار دارند.

اگر به فرزندانتان و سلامت آنها اهمیت می‌دهید باید روزانه حداقل یک ساعت فرصتی برای تحرک فیزیکی آنها فراهم کنید. اگر در آپارتمان ساکن هستید می‌توانید آنها را به ورزشگاه یا پارک محله‌ای نزدیک خانه ببرید تا فعالیت و تحرک کند. همچنین لازم است تا بدانید که کم‌تحرکی مهم‌ترین عامل کمبود کلسیم، بروز بیماری‌های روحی و احساس ضعف و خستگی در کودکان است. حالا اگر این کودک کم تحرک، نوشابه گازدار هم بنوشد و مدام بازی رایانه‌ای انجام دهد و یا تلویزیون ببیند وضعیت سلامت او بیشتر به مخاطره خواهد افتاد.

فرصت تحرک در آپارتمان

یک مربی بدنسازی با اشاره به اهمیت انجام حرکات ساده ورزشی برای کودکان می‌گوید: کودکی که مدام سرش را برای بازی با گوشی تلفن همراه و تبلت در وضعیت نامناسب قرار می‌دهد دچار عارضه «سر به جلو» خواهد شد.

پارسا آریان‌دوست ادامه می‌دهد: این کودکان همچنین در معرض بروز دیسک گردن و مشکلات اسکلتی دیگری نیز قرار دارند که البته با رسیدگی به موقع والدین به آنها، مشورت با مربیان دارای صلاحیت و دانش کافی حرکات اصلاحی و ... می‌توان از ادامه این مشکلات در فیزیک کودکان جلوگیری کرد.

او اضافه می‌کند: کودکان در گذشته که اغلب خانه‌ها حیاط داشتند بیشتر فرصت تحرک و انجام بازی‌هایی مانند توپ بازی، دویدن و ... را داشتند.

آریان‌دوست عنوان می‌کند: با وسایل ساده می‌توان امکان تحرک کم سر و صدا برای تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان در آپارتمان را نیز فراهم کرد.

او می‌افزاید: با یک ریسمان یک خط صاف وسط اتاق ایجاد کنید و از کودک بخواهید دستانش را در 2 طرف بدن به‌صورت متعادل قرار دهد و روی خط حرکت کند.

این مربی ورزشی با اشاره به استفاده از یک صندلی در خانه می‌گوید: حرکات فراوانی را با نشستن صاف روی صندلی از کودکان بخواهید تا انجام دهند و مثلا با دست کنار صندلی را بگیرند و پاها را به آرامی در شکم جمع کنند و مجددا به حالت عادی نشستن و به سمت زمین بازگردانند.

او ادامه می‌دهد: 2 بطری آب معدنی کوچک را در حالت نشسته یا ایستاده به آنها دهید و بخواهید چندبار دست را صاف تا زیر گردن به سمت روبرو بالا بیاورند و مجددا به طرفین باز گردانند و همچنین همین حرکت را با باز کردن دستها به طرفین انجام دهند.

آریان‌دوست برای تقویت عضلات شکم و تحرک کودکان پیشنهاد می‌کند: یک توپ سبک به دست کودک دهید و از او بخواهید که دراز بکشد و زانوهایش را خم کند.

او می‌افزاید: حالا از او بخواهید تا دست‌هایش را به سمت بالای سرش، در حالی‌که توپ را در دست دارد، به حالت کششی صاف نگه دارد و بعد به سمت شکم برگرداند و بعد هم در حالت نشسته توپ را از بالای سر به پاهای خود برساند و این حرکات را چندین بار تکرار کند.

این مربی بدنسازی معتقد است: این کار کودکان را تشویق می‌کند که در آینده به‌صورت حرفه‌ای به رشته‌های ورزشی گرایش پیدا کنند و در ضمن فیزیک و سلامت آنها در کودکی دچار اختلال و آسیب نشود.

محیط خانه و والدین بهترین موقعیت را برای انجام فرهنگ‌سازی دارند و باید به فرهنگ‌سازی ورزش و تحرک در خانه به‌صورت جدی توجه کنیم تا کودکانمان را از همان سالهای ابتدایی زندگی با ورزش مانوس کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار