اجرای طرح آهن یاری و مکمل یاری ویتامین دی در مدارس آذربایجان شرقی آغاز شد

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: با تغذیه روزانه صحیح آهن و ویتامین های مورد نیاز بدن تامین می شود

تبریز ( پانا ) - طرح ملی آهن یاری و مکمل یاری با مگادوز ویتامین D برای دانش آموزان دختر و پسر آذربایجان شرقی به صورت نمادین و متمرکز در دبیرستان قدسیه ناحیه 4 تبریز افتتاح شد.

کد مطلب: ۹۶۳۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح آهن یاری و مکمل یاری ویتامین دی در مدارس آذربایجان شرقی آغاز شد

مجید بهرامی در آیین اجرای طرح آهن یاری و مکمل یاری ویتامین دی در مدارس استان گفت: در این طرح هر هفته یک قرص آهن 60 میلی گرم در مدارس دخترانه و هرماه یک پرل ویتامین D مگادوز 50 هزار واحدی در مدارس دخترانه و پسرانه توزیع می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به علل ایجاد کم خونی فقر آهن در دوران مدرسه و بلوغ نیز اشاره کرد و جهش رشد، از دست دادن خون، مصرف کم انواع گوشت و به ویژه گوشت قرمز، مصرف چای قبل از غذا و یا بلافاصله بعد از غذا و مصرف ناکافی افزایش دهنده های جذب آهن را از این علل برشمرد.

وی گفت: ضریب هوشی کمتر از حد طبیعی، کاهش قدرت یادگیری، ضعف سیستم ایمنی بدن از عوارض ناشی از کم خونی فقر آهن و راشیتیسم ، نرمی استخوان پوکی استخوان از عوارض کمبود ویتامین D است.

بهرامی افزود: مصرف زرده تخم مرغ، غلات، گوشت و استفاده مستقیم از نور مستقیم آفتاب نیاز ویتامین دی بدن را تامین می کند.

دانش آموزان در طرح آهن یاری می توانند از ایجاد بیماری کم خونی در خود جلوگیری کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم گفت: در سالهای اخیر چهره بیماری ها تغییر کرده است و با پیشرفت جوامع و گسترش زندگی شهرنشینی و ماشینی بیماری های غیرواگیردار و مشکلات روانی و اجتماعی شیوع پیدا کرده است.

عباسعلی درستی با اشاره به اینکه تامین سلامت مردم و به ویژه دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است خاطرنشان کرد: برای پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن و کمبود ویتامین D در دانش آموزان برنامه ریزی شده است.

رییس مرکز بهداشت استان افزود: آموزش تغذیه در مدارس توسط کارشناسان تغذیه مراکز و توزیع بسته های آموزشی در مدارس از دیگر برنامه ها برای کنترل و پیشگیری است.

وی اذعان داشت: دانش آموز دختر دوره اول و دوم متوسطه در قالب طرح آهن یاری و مکمل یاری ویتامین دی و دانش آموز پسر نیز در قالب طرح مکمل یاری ویتامین دی پوشش داده می شوند.

عمل به توصیه های بهداشتی در دین سلامت را تضمین می کند

علیرضا ستاری در مراسم اجرای طرح آهن یاری در دبیرستان قدسیه ناحیه 4 تبریز گفت: در قرآن و روایت های دینی از پیامبران و ائمه اطهار بهداشت و سلامت در راس امور قرار دارد و بسیار گسترده است که علم جدید نیز صحت آنها را تایید می کند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز تاکید کرد: توجه به توصیه های دینی و عمل به آن به صورت سنتی و مدرن سلامت را تامین خواهد کرد و دانش آموزان باید با تغیه سالم و مفید در کنار ورزش تندرستی و شادابی خود را تامین و حفظ کنند.

وی ابراز داشت: معلمان عزیز نیز باید با آموزش روش های درست سلامت و عمل به آن مشوق دانش اموزان در امر سلامت باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار