مهارت آموزی در دوره ابتدایی آموزش مهارت های زندگی و کمک به سازگاری با محیط پیرامون است

مشهد(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گردهمایی تخصصی کارشناس مسئولان و کارشناسان حوزه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: آموزش ابتدایی آموزش بنیادین است و شخصیت و هویت کودکان در این دوره شکل می گیرد پس دوره ای حساس و بسیار مهم محسوب می شود.

کد مطلب: ۹۶۳۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مهارت آموزی در دوره ابتدایی آموزش مهارت های زندگی و کمک به سازگاری با محیط پیرامون است

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این نشست تخصصی گفت: در ابتدای سال تحصیلی تعداد دانش آموزان استان از مرز یک میلیون و دویست و سی هزار دانش آموز گذشت و علی رغم اینکه با کمبود ۱۶ هزار نیروی انسانی مواجه بودیم با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر و سیاست های گوناگون این کمبود را جبران کردیم و خوشبختانه در حال حاضر مشکلی از لحاظ کمبود نیروی انسانی وجود ندارد.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید حدود ۶۸ هزار و ۵۰۰ دانش آموز استان در طرح خرید خدمات آموزشی ثبت نام شدند و با بهره گیری از چهار هزار و ۵۰۰ نیروی خرید خدمات آموزشی و نیز با بکارگیری سه هزار و ۶۰۰ نیروی حق التدریس، سوادآموزی و سرباز معلم در آموزش و پرورش استان توانستیم نیمی از کمبود نیروی انسانی را جبران نماییم که این مهم جزء با برنامه ریزی، تلاش، همت و پیگیری مستمر امکان پذیر نمی شد.

خدابنده تصریح کرد: آموزش ابتدایی آموزش بنیادین است و شخصیت و هویت کودکان در این دوره شکل می گیرد پس دوره ای حساس و بسیار مهم محسوب می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: انگاره تلفیقی از دانش، آگاهی و رفتاری است که در جامعه مشاهده می شود و زندگی فرد بر آن اساس شکل می گیرد، انگاره ها و طرحواره های دانش آموزان در دوران ابتدایی نقش می بندد پس باید با استفاده از بهترین روش ها و متد آموزشی بهترین آموخته ها، تجربیات، الگوهای کلامی و رفتاری را به آن ها منتقل کنیم تا بتوانند مسیر درستی را انتخاب کنند و ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت نقش به سزایی در تشکیل این انگاره ذهنی خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است و حتما باید از آموزش زدگی صرف فاصله گرفته و تعلیم و تربیت تمام ساحتی را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم دانش آموز را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم و آنگاه است که جامعه ای صالح و سالم خواهیم داشت.

خدابنده خاطرنشان کرد: سال تحصیلی جدید را با شعار "امیدآفرینی، مشارکت پذیری و مهارت آموزی" آغاز نمودیم و این شعار جهت گیری ها و سیاست های ما را نشان می دهد و با افزایش روحیه امید در دانش آموزان و مشارکت ارکان تعلیم و تربیت و نیز هم افزایی با سایر دستگاه ها در جهت تحقق این شعار گام برداریم و در این بین مهارت آموزی باید متناسب با ظرفیت، توانمندی و نیازهای دانش آموز صورت گیرد و منظور از مهارت آموزی در دوره ابتدایی آموزش مهارت های زندگی و سازگاری روحی، روانی و اجتماعی با محیط اطراف می باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: آموزش مهارت ها شامل قدرت تصمیم گیری، خودآگاهی، عزت نفس، اعتماد به نفس، تفکر خلاق، تفکر پرسش گر و نقاد، داشتن تعامل و ارتباط برای دانش آموزان این دوره بسیار مناسب خواهد بود و باید دانش آموزان را با مهارت های متعدد و متنوع آشنا سازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار