رئیس اتاق بازرگانی سمنان:

«راهبرد کنترلی منطقه بندی» توسط اتاق بازرگانی اجرایی می شود

سمنان (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی سمنان از اجرای طرح منطقه بندی کسب و کارها در اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: این طرح یک نوع راهبرد کنترلی در قبال توسعه پایدار با محور توسعه کسب و کار است.

کد مطلب: ۹۶۲۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
«راهبرد کنترلی منطقه بندی» توسط اتاق بازرگانی اجرایی می شود

علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق سمنان در تشریح راهبرد جدید اتاق بازرگانی در زمینه منطقه بندی یا زون بندی استانها با محوریت کسب کار، توضیح داد: هم اکنون کار مطالعاتی طرح منطقه بندی استان ها با محوریت کسب کار از سوی مرکز مطالعات و بررسی های اقتصادی اتاق انجام شده و نتایج به دست امده در دست تحلیل است.

وی با بیان اینکه منطقه بندی قطعاً دارای مزیت های ویژه ای از جمله شناخت داشته ها و ظرفیت های توسعه کسب و کار است، ابراز داشت: در دو مقوله شامل تخیص ساختار اقتصادی هر منطقه و ارتباط این ساختار با دیگر مناطق نیازمند می توان اقدامات خوبی را رقم زد اما این اقدامات جز در سایه طبقه بندی و منطقه بندی میسر نخواهد شد.

رئیس اتاق سمنان با بیان اینکه منطقه بندی امری مکانیکی نیست که بتوان آن را با استفاده از عوامل جبری خط کشی کرد، تاکید داشت: زون بندی که مد نظر اتاق است در واقع یک نوع مفهوم جمع جبری به مثابه کاستن و افزودن مناطقی که در آن ها توسعه کسب و کار رخ داده و یا واحد ها و سازمان های تولیدی نیست در واقع منطقه بندی یک راهبرد کنترلی با مفهوم توسعه پایدار با محوریت توسعه کسب کار، است.

جمعه ای با بیان اینکه متاسفانه در گذشته کمتر مسائلی چون تشخیص ساختار اقتصادی اجتماعی منطقه و ارتباط آن با ساخت های دیگر که در امر منطقه بندی، دارای اعتبار و پایه‌ای علمی و غیرقابل انکار است در جامعه صورت گرفته، گفت: به واقع باید گفت پایه ریزی ساختاری بدون توجه به مفهوم منطقه بندی علمی کارکد واقعی خود را از دست می دهد.

وی افزود: اتاق بازرگانی سمنان می تواند براساس مباحث علمی روز و با مشارکت و همفکری سایر مناطق در دستیابی به مضمون راهبردی کلیدی فوق و متناسب با شرح وظایف و اهداف اتاق بازرگانی با رویکرد عالی اقتصادی وتجاری منطقه بندی اتاق های بازرگانی را در دستور کار قرار دهد.

رئیس اتاق سمنان، ادامه داد: زون بندی می تواند به خوبی صورت گیرد آن هم به طوری که در این گام هم اهداف پیش روی اتاق به نحو قابل ملاحظه ‌ای محقق و از هم‌گسیختگی فضایی مناطق جلوگیری شود.

جمعه ای بیان کرد: از سوی دیگر باید در نظر داشت که زون بندی باید به گونه ای صورت گیرد که شرایط از کارکرد افتادگی مفرطی که اکنون گریبان‌گیر مناطق شده و سبب فقدان کارایی اثربخش لازم می شود، جلوگیری بعمل آید.

وی در پاسخ به سوالی با موضوع قوانین مصوب نیز، توضیح داد: برخی قوانین به واقع شرایط را برای تولید تسهیل نمی کنند به عبارت دیگر در شرایط پیش رو که تحریم‌ها به ‌صورت ناعادلانه به کشور تحمیل‌شده، قوانین حاضر پاسخگویی لازم را ندارد و تشکیل نهاد فراقوه‌ای برای تدوین قوانین جدید بسیار ضروری است پیشنهاد می‌شود مجلس شورای اسلامی هر چه زودتر ایرادهای لوایحی مانند قانون تجارت را صورت دهد.

رئیس اتاق سمنان، با بیان اینکه آسیب‌شناسی لایحه قانون تجارت مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط اتاق بازرگانی تهیه و تدوین ‌شده است، تاکید کرد: امیدواریم قانون مذکور اصلاح شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار