تبدیل دشت مغان به قطب تولید بادام زمینی کشور

اردبیل (پانا) - با افزایش 70 درصدی کشت بادام زمینی در شهرستان پارس آباد، استان اردبیل به قطب تولید بادام زمینی در کشور تبدیل شده است.

کد مطلب: ۹۶۲۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تبدیل دشت مغان به قطب تولید بادام زمینی کشور

بخش عمده محصول بادام زمینی استان اردبیل به ترتیب در شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، گرمی و کوثر کاشته می شود.
در سال‌های گذشته رکورد تولید بادام زمینی متعلق به کشاورزان آستانه اشرفیه استان گیلان بود اما امسال با افزایش 70 درصدی کشت بادام زمینی در شهرستان پارس آباد، این رکورد توسط کشاورزان استان اردبیل شکسته شده است.
برابر اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، در سالجاری در سطح دو هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین‌های زیر کشت شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان بادام زمینی کاشته شده بود و بالغ بر 11هزار تن پیله تر بادام زمینی در این شهرستان برداشت شد.
معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اردبیل می گوید سطح زیر کشت بادام زمینی امسال در استان اردبیل حدود 8 هزار هکتار بود که شهرستان پارس آباد با 7 هزار هکتار سطح زیر کشت و برداشت بیش از 30 هزار تن بادام زمینی، به قطب تولید این محصول در کشور تبدیل شده است.
احمد شهریاری می افزاید: در سالهای اخیر شاهد استقبال تعداد بیشتری از کشاورزان پارس آبادی برای کشت محصول بادام زمینی بودیم به گونه ای که امسال سطح زیر کشت بادام زمینی در شهرستان پارس آباد 70 درصد رشد داشت.
ابراهیم آقایی کشاورز میانسال پارس آبادی با بیان اینکه امسال در 24 هکتار از زمین های ملکی و اجاره ای بادام زمینی کاشته است می گوید: مزارع بادام زمینی مغان امسال محصول خوبی داده اند.
او می افزاید: متوسط تولید بادام زمینی در این منطقه برای هر هکتار چهار تن است حال آنکه بعضی کشاورزان پنج تا شش تن هم برداشت کرده اند.
مدیر جهاد کشاورزی پارس آباد با بیان اینکه رقم کاشته شده بادام زمینی در این شهرستان رقم «گلی» است و در برخی مزارع رقم «نورت کارولینا 2 » هم کاشته شده است می گوید: کشت گیاه بادام زمینی باعث تثبیت ازت خاک می‌شود و کاشت متناوب آنها با غلات به بهبود حاصلخیزی خاک کمک می کند.
حسن نظیفی ادامه می دهد: این تناوب، انگیزه خوبی برای کشاورزان ایجاد می کند تا در کشت جایگزین غلات، گیاه بادام زمینی را انتخاب کنند و امسال شاهد فراگیری کاشت این محصول در بین کشاورزان منطقه بوده ایم.
ربعلی جهانی مدیر جهاد کشاورزی بیله‌سوار هم می گوید: در سال ‌جاری ۹۰۰ هکتار از اراضی شهرستان بیله‌سوار به کشت بادام زمینی اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تن بادام زمینی از این اراضی برداشت شود.
او با بیان اینکه کشت این محصول درآمد خوبی برای کشاورزان بادام زمینی کار دارد می افزاید : بادام زمینی جزو محصولاتی با ارزش افزوده درسطح بالائی است که توسعه و کشت آن می تواند به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در منطقه کمک کند.
جهانی یادآور می شود: توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول است و کشت مکانیزه بادام زمینی به‌خاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب اهمیت بالایی دارد.
او تاکید می کند: افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری بادام زمینی منجر به کاهش ضایعات و بهبود کیفیت این محصول خواهد شد.

فرماندار پارس‌آباد مغان می گوید تبدیل این شهرستان به قطب تولید بادام زمینی در کشور و کیفیت مرغوب این محصول در منطقه، فرصت مناسبی برای راه اندازی صنایع تبدیلی ایجاد کرده است.
علی علایی اعلام می کند: از تمام سرمایه‌گذاران حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای استفاده از محصولات مرغوب منطقه دعوت می کنیم و با تمام امکانات و ظرفیت از این سرمایه‌گذاران حمایت خواهیم کرد.
او با بیان اینکه کشت مکانیزه بادام زمینی بخاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب اهمیت دارد می گوید: دولت جهت خرید دستگاه های برداشت مکانیزه بادام زمینی و ایجاد صنایع تبدیلی، تسهیلات کم بهره در اختیار کشاورزان قرار می دهد.
فرماندار پارس‌آباد مغان تصریح می کند: امسال برای اولین بار برداشت محصول بادام زمینی به صورت مکانیزه در شهرستان پارس آباد انجام شد و جا دارد از سرمایه گذار مربوطه تشکر کنم.
علایی با بیان اینکه عملیات کاشت و برداشت محصول بادام زمینی، برای چهار هزار نفر در شهرستان پارس آباد فرصت اشتغال فصلی ایجاد می کند یادآور می شود: افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری بادام زمینی منجر به کاهش ضایعات و بهبود کیفیت این محصول می‌شود.
سرمایه گذار خرید و اجاره دستگاه های تمام مکانیزه برداشت بادام زمینی می گوید: امسال برای اولین بار چند خودروی برداشت مکانیزه بادام زمینی در استان به کارگیری شد.
او توضیح می دهد: از ویژگی های دستگاه های مذکور آن است که هنگام عملیات برداشت هم بادام را نمی شکند و به اصطلاح ریزش ندارد و هم اینکه علوفه حاصل از محصول را به صورت یکجا و فله ای جمع آوری و تخلیه می کند و روزانه جوابگوی جمع آوری محصول 12 هکتار از مزارع بادام زمینی است.

نسرین قناد امامی کارشناس تغذیه می گوید: بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی است به گونه ای که دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین است و ارزش غذایی قابل توجهی دارد.
او تصریح می کند: بادام زمینی، از نظر غنای پروتئینی، زیر گروه حبوباتی مثل نخود، عدس و لوبیا می باشد و از این نظر می توان گفت جزو آجیل ها نیست.
قناد امامی با بیان اینکه اگر کودک شما بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین در کودک نگران خود نباشید ادامه می دهد: بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع غیر اشباع و خوب می باشند و به علاوه دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین های B3 و E است. همچنین در 28 گرم بادام زمینی، حدود 2 گرم فیبر وجود دارد که این مقدار 9 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند.
این کارشناس تغذیه می افزاید: بادام زمینی به اندازه میوه ها آنتی اکسدان دارد و حتی از سیب، چغندر و هویج، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. همچنین منیزیم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلانی را کاهش می دهد.
در سال رونق تولید شاهد افزایش تولید بادام زمینی استان اردبیل هستیم. با افزایش تولید بادام زمینی در دشت مغان و دیگر مناطق کشور می توان گفت در سالهای آینده کشور از واردات بادام زمینی از کشورهایی مثل چین بی نیاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار