علی نوذرپور*

وظایف نامرتبط شهرداری

شهرداری‌ها در وضعیت کنونی، فعالیت‌ها و اقداماتی انجام می‌دهند که در قوانین مرتبط اشاره‌ای به آنها نشده است. همچنین در برنامه پنج‌ساله و بودجه مصوب شهرداری‌ها نیز می‌توان به این موارد برخورد. هر چند که فرض بر این است که با توجه به تایید مصوبات شورا یا عدم رد آنها توسط فرمانداری؛ انطباق وظایف و ماموریت‌های محوله با قوانین و مقررات کشور سنجیده می‌شود. ولی در بودجه‌ها و برنامه‌های مصوب نیز مواردی اینچنین دیده می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۲۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

در قسمی که شهرداری‌ها به عرصه‌هایی ورود می‌کنند که در زمره وظایف سایر دستگاه‌های اجرایی است و این پدیده نتایجی به همراه داردکه تحلیل آن در تدوین برنامه راهنمای آتی مفید است. از جمله می‌توان به انجام وظایف موازی توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های یاد شده اشاره کرد. وظایفی که برای انجام آنها هزینه‌های دوباره و چند باره می‌شود.

هزینه‌ها هم از عوارض مردم و مالیات ماخوذه یا فروش منابع کشور تامین می‌شود. جدای از هدررفت منابع، انجام موازی کارها، توسط نهادهای مختلف با جهت‌گیری‌ها و اهداف متفاوت، تاثیرات مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت، ضمن اینکه انجام وظایفی که دستگاه‌های تخصصی برای آن وجود دارد، توسط شهرداری‌ها بدون داشتن تخصص‌ و مهارت‌ مورد نیاز، بهره‌وری لازم را به همراه نخواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالیت‌های مذکور عمدتا در حوزه‌های فرهنگی- اجتماعی و محیط‌زیستی قابل مشاهده و ردیابی است.

سوال اساسی این است که در قبال این وضعیت چه باید کرد؟و اساسا چرا این وضعیت پیش آمده است؟ بررسی روند مدیریت شهری به‌ویژه در کلانشهرها و به صورت خاص شهرداری تهران حکایت از افزایش منابع درآمدی آنها از ساخت و سازهای شهری در دهه‌های اخیر دارد؛ درآمدهای هنگفتی که منجر به 2 نتیجه مشخص شده است؛

الف) ورود به وظایف سایر دستگاه‌ها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی- اجتماعی

ب) افزایش تعداد نیروهای انسانی در شهرداری و حجیم شدن تشکیلات آنها

برای برون‌رفت از این وضعیت هم 2رویکرد قابل پیگیری است؛

1- حذف وظایف سایر دستگاه‌ها از وظایف شهرداری‌ها و پرداختن به وظایف و ماموریت‌هایی که قانون انجام آنها را بر شهرداری‌ها تکلیف کرده است.

2- ارایه لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتزاع وظایف یادشده از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و سایر موسسات عمومی دولتی و غیردولتی و واگذاری آنها به شهرداری‌ها.

جدای از 2 رویکرد مورد اشاره، ادامه وضعیت فعلی، میسور نخواهد بود و تبعات منفی به همراه خواهد داشت.

*شهردار سابق منطقه 22 تهران

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار