«تی آر ایکس» ورزشی برای همه ی افراد

تهران (پانا) - تی آر ایکس  یا به عبارتی دیگر Total Body Resistance Exercise ورزشی رو به توسعه است که در ده‌های اخیر و از سال ۱۹۹۰ به دنیا معرفی شده‌است. «هما انگیزه»، مربی تربیت بدنی و مدرس ورزش تی آر  ایکس در باشگاه های کشور است و دارای احکام قهرمانی در رشته ی آمادگی جسمانی استان تهران و المپیاد ورزشی آمادگی جسمانی بانوان تهران است که در گفتگو با خبرنگار دانش‌آموز پانا اطلاعاتی راجع به این ورزش می دهد.

کد مطلب: ۹۶۲۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
«تی آر ایکس» ورزشی برای همه ی افراد

هما انگیزه در رابطه با نوع ورزش تی آر ایکس گفت: تی آر ایکس رشته ی ورزشی نیست، نوعی روش تمرینی بشمار میرود که باتوجه به وزن بدن هرشخص، می تواند موجب تاثیرگذاری و بکارگیری حداکثری عضلات بدن بشود.
وی در رابطه با تاثیرات این ورزش بر روی بدن افراد گفت: ورزش با وزن بدن، موجب بهبود و توسعه ی اکثر آیتم های آمادگی جسمانی شخص میشود، از جمله انعطاف پذیری، تعادل، استقامت قلبی تنفسی و ... همچنین در رابطه با چربی سوز بودن این ورزش و تأثیرات رژیم غذایی در این ورزش گفت: در این روش، میزان چربی سوزی به شدت بالا رفته و حتی پس از پایان جلسه ی تمرینی، تا ۲ ساعت همچنان چربی سوزی ادامه خواهد داشت.
انگیزه افزود: تی ار ایکس، بشدت چربی سوز و عضله سازی انجام میدهد و از مهمترین تأثیرات آن میتوان به فرم دهی عضلات بدن اشاره کرد. باتوجه به شدت بالای تاثیرگذاری بر بدن، رعایت رژیم غذایی متناسب هر فرد بسیار تاکید میشود.
وی در رابطه با وسیله ی مورد نیاز برای انجام ورزش تی آر ایکس افزود: از مزیت های منحصربه فرد تی آر ایکس این است که به هیچ وسیله ای به جز بند تی آر ایکس نیازی نیست. این ورزش بسیار کم جا بوده و فضای اندکی را اشغال میکند. کاملا قابل حمل حتی توسط کودکان بوده و در هرجا و هرزمان و برای همه ی افراد قابل استفاده است.

در نهایت این مربی ورزشی نکاتی درباره ی تاثیرگذاری این ورزش بر روی زندگی تمامی اقشار و حتی بیماران گفت: تی آر ایکس، روشی بسیار مناسب برای ورزش دادن تمامی عضلات بدن، حتی ریز عضلات است، زیرا به دلیل معلق بودن این روش، تمامی عضلات بدن ناچار هستند بکار بیافتند و خود را تقویت کنند. تی آر ایکس بسیاری از آسیب ها را نیز درمان میکند؛ به عنوان مثال افرادی که دچار مشکلات زانو، ستون مهره، دیسک های گردنی یا دیسک کمر هستند در این روش کاملا بهبود پیدا می کنند. تی آر ایکس محدود به هیچ قشر خاصی نیست به این صورت که تمام افراد از پیر و جوان، بانوان و آقایان، کودکان و بطور کلی تمام افراد میتوانند در کلاس های تی آر ایکس زیر نظر مربیان حرفه ای به ورزش بپردازند. حتی افرادی که دچار بیماری های خاص نظیر MS (ام اس) هستند نیز به کمک مربیان حرفه ای تی آر ایکس میتوانند فعالیت ورزشی کرده و از پیشرفت بیماری خود به طرز چشمگیری جلوگیری کنند. درآخر، باید عنوان کنم به لحاظ تجربه ی شخصی خود در مدتی که مربی بودم، تی آر ایکس هم برای تمام افرادی که دارای اضافه وزن بوده و هیچگاه قدم در باشگاه ها نگذاشته اند بسیار مناسب است. همچنین برای افراد حرفه ای که نیازمند عضله سازی بیشتر و فرم دهی عضلات خود هستند بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

*فاطمه سادات میرزازاده، خبرنگار دانش آموز پانا در منطقه 13

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار