رویترز مدعی شد: حمله موفق هکرهای روسیه و ایران به 20 کشور

تهران (پانا) - رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در بریتانیا و آمریکا مدعی شده‌اند که هکرهای روسی با استفاده از امکانات هکرهای ایرانی موفقی شده‌اند که به 35 کشور حمله سایبری داشته باشند که از این میان حمله به 20 کشور با موفقیت انجام شده است.

کد مطلب: ۹۶۲۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
رویترز مدعی شد: حمله موفق هکرهای روسیه و ایران به 20 کشور

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از لندن از استفاده هکرهای روس از امکانات هکرهای ایران به عنوان پوشش حملات سایبری خود خبر داده است.

به نوشته دویچه وله، روشن نیست که آیا هکرهای روس با اطلاع کامل هکرهای ایران از این امکانات استفاده کرده‌اند، یا به طور مستقل اقدام به این حملات سایبری نموده‌اند.

مسئولان بریتانیا و آمریکا خبر این حملات سایبری را تایید کرده‌اند. گفته می‌شود که هکرهای روس با بهره‌گرفتن از امکانات جمهوری اسلامی به مراکز دولتی و موسسات صنعتی دست‌کم ۲۰ کشور جهان حمله کرده‌اند. اکنون مشخص شده است که حملات سایبری صورت گرفته از سوی مراکز هکری ایران عملا توسط هکرهای روس صورت گرفته است.

این گروه از هکرهای روس که «تورلا» نام دارد، در حوزه جاسوسی سایبری فعالیت می‌کند. مسئولان کشورهای چک و استونی این گروه را متهم به جاسوسی کرده و اعلام کرده‌اند که این گروه تحت فرماندهی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) فعالیت می‌کند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود مدعی شده است که این گروه با بهره گرفتن از کامپیوترها و دیگر ابزارهای هکرهای ایران به مدت ۱۸ ماه به فعالیت‌های مخرب در ۲۰ کشور پرداخته است.

خبر فعالیت هکرهای گروه «تورلا» و همکاری آن‌ها با هکرهای ایران ادعایی است که مقامات امنیتی بریتانیا رسانه‌ای کرده‌اند. گفته می‌شود که دامنه فعالیت این گروه از هکرهای مشترک روسیه و ایران عمدتا متوجه کشورهای خاورمیانه بوده، اما شماری از سازمان‌های بریتانیایی نیز هدف حملات سایبری آن‌ها بوده‌اند.

پل چیچستر، یکی از مسئولان ارشد در «ستاد ارتباطات دولت» بریتانیا (یک آژانس اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا) در هم تنیدگی فعالیت هکرهای روس و ایرانی را جلوه‌ای از راهکارهای جدید حملات سایبری مورد حمایت دولت‌ها می‌داند و هدف از بهره‌گرفتن از امکانات هکرهای ایران توسط هکرهای روس را شیوه‌ای برای پوشاندن و اختفای ردپای حملات سایبری دانسته است.

در بیانیه مشترک آژانس امنیت ملی آمریکا و ستاد ارتباطات دولت بریتانیا آمده است که این دو نهاد اطلاعاتی خواستار هوشیاری بیشتر صنایع شده و همچنین بر آنند تا با محافظت بهتر فعالیت‌های سایبری مانع از چنین حملاتی از سوی هکرها شوند.

چیچستر در همین ارتباط گفته است: «ما خواستار ارسال این پیام روشن هستیم که هرگاه هکرها تلاش بکنند هویت خود را پنهان سازند، باز ما ظرفیت و توان کشف هویت آن‌ها را داریم.»

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که ایران و روسیه بارها اتهامات مرتبط با حملات سایبری را رد کرده و منکر چنین فعالیت‌هایی شده‌اند.

در گزارش رویترز آمده است که گروه هکرهای روس «تورلا» و گروه « APT34» که گفته می‌شود در خدمت سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند در حملات سایبری یاد شده دست داشته‌اند.

در گزارش رویترز به نقل از بیانیه مشترک «ستاد ارتباطات دولت بریتانیا» و «آژانس امنیت ملی» آمریکا ادعا شده است که گروه «تورلا» حتی به کدهای گروه APT34 دسترسی داشته و از این طریق توانسته‌اند افزارهای لازمه برای حملات سایبری خود را تولید کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار