حق‌شناس: مدیریت شهری تهران بعد از انقلاب در حفظ و نگهداری مجسمه‌های شهری موفق نبوده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت به نظر می‌رسد مدیریت شهری تهران بعد از انقلاب آنگونه که باید در توسعه،حفظ و نگهداری المان‌ها و مجسمه‌های شهری موفق نبوده و در اصل هیچگاه راهبردی معین و مدون در این حوزه شهری به کار نگرفته است.

کد مطلب: ۹۶۲۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
حق‌شناس: مدیریت شهری تهران بعد از انقلاب در حفظ و نگهداری مجسمه‌های شهری موفق نبوده است

محمدجواد حق شناس در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورا با اشاره به اهمیت توسعه و نگهداری مجسمه‌های مفاخر هنری، ادبی و علمی کشور در شهر تهران گفت: مجسمه‌ها و المان‌های شهری از مصادیق بارز بکارگیری هنر و فرهنگ در کالبد و میراث شهر است که در ابعاد مختلف زیبایی شناختی، معنایی و کارکردی حائز اهمیت ویژه است.

وی ادامه داد: المانها و مجسمه‌های شهر می‌باید بازتابی از ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و دارای ارزش هنری لازم بوده و به درستی در شهر جانمایی شده باشد. در عین حال این سازه‌های هنری به مثابه میراث هنری شهر در مرور زمان نیاز به حفاظت و نگهداری دارد.

حق‌شناس در ادامه افزود: به نظر می‌رسد مدیریت شهری تهران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی آنگونه که باید در توسعه و حفظ و نگهداری المان‌ها و مجسمه‌های شهری موفق نبوده و در اصل هیچگاه راهبردی معین و مدون در این حوزه شهری به کار نگرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: هنوز هم زیباترین و خاطره انگیزترین و اثرگذارترین مجسمه‌ها و المان‌های شهر تهران میراثی است که از پیش از انقلاب در شهر بجا مانده است و متاسفانه حتی در مراقبت و نگهداری همین میراث ارزشمند نیز هیچ راهبرد قابل اتکایی به چشم نمی‌خورد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود تدوین راهبردی مشخص برای توسعه و حفظ و نگهداری مجسمه‌ها و المان‌های شهری به عنوان بخشی از راهبرد هنری شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

حق‌شناس گفت: چنین راهبردی از یک سو باید تقسیم کار، هماهنگی و همکاری کارآمد حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و از سوی دیگرحفظ ارزش‌ها و تنوع فرهنگی و عدالت اجتماعی شهری را در نظرداشته باشد.

حق شناس در ادامه از لزوم تدوین گزارشی از وضع مجسمه‌های شهر تهران گفت: همچنین انتظار می‌رود در اسرع وقت ضمن گزارش آخرین وضع، اقدامات فوری درباره موارد ذیل در دستور کار قرار گیرد.

۱. مجسمه حکیم عمر خیام، ساخته هنرمند برجسته و فقید ابوالحسن صدیقی، مستقر در پارک لاله که از نظر حفظ و نگهداری و نیز جانمایی در وضعیت مطلوبی نمی‌باشد و در معرض آسیب است.

۲. مجسمه حکیم عمر خیام، ساخته استاد فخیمی، بعد از گذشت چند سال، هنوز جانمایی و مستقر نشده است.

۳. مجسمه قیصر امین پور شاعر بزرگ روزگار ما که پس از سرقت، بازداشت سارقان و کشف مجسمه، هنوز به محل استقرار بازنگشته است.

۴. وضع دروازه دولت که به نظر می‌رسد آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

۵. لزوم توجه و در دستور کار قرار گرفتن ساخت و بهره‌برداری از تندیس بزرگان شعر و ادب، فلسفه و حکمت، ریاضیات و نجوم، دین و عرفان و شهیدان والا مقام، به همت هنرمندان بزرگ و صاحب سبک ایرانی و جهانی تا نام و یادشان با هنر هنرمندان راستین در ذهن و خاطره کودکان و فرزندان این شهرو دیار برای همیشه مانا و جاودان بماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار