مدرسه به جایگاه ترسیم شده خود در چشم انداز 1404 نزدیک شده است

اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل گفت: با اقداماتی که در سال های اخیر انجام شده، مدرسه به جایگاه ترسیم شده خود در چشم انداز 1404 نزدیک شده است.

کد مطلب: ۹۶۲۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه به جایگاه ترسیم شده خود در چشم انداز 1404 نزدیک شده است

احمد ناصری در در همایش سرگروه های درسی دوره ابتدایی استان که در سالن آموزشگاه غیر دولتی سما برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته " پیوند اولیا و مربیان" اظهار داشت: این هفته فرصتی است برای مدیران مدارس که گزارش عملکرد خود را در سال تحصیلی گذشته برای اولیا ارائه داده و فعالیت های آموزشی و پرورشی خود در سال تحصیلی جدید را برای آنان اطلاع رسانی نمایند.

او در ادامه با اشاره به شعار هفته پیوند اولیا و مربیان با عنوان " مشارکت در امور مدرسه حق والدین است" خاطر نشان ساخت: طبق آماری که در سال تحصیلی گذشته از مدارس ارائه شده، روزانه 50 الی 60 هزار نفر از والدین برای پیگیری مسایل آموزشی و تربیتی فرزندان خود در مدارس حضور پیدا می کنند که این ظرفیت خوبی است که باید از آن بهره ببریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش به توفیقات حوزه معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: پوشش تحصیلی استان در دوره ابتدایی به 100 درصد و در دوره پیش دبستانی به بالای 80 درصد رسیده است ، همچنین این حوزه در دیگر برنامه ها، همچون انسداد بیسوادی، شناسایی بازماندگان از تحصیل، برنامه تدبیر، جشنواره جابربن حیان و... به توفیقات ارزنده ای در سطح کشور دست پیدا کرده است.

ناصری در ادامه با اشاره به اینکه محوریت مدرسه و تقویت جایگاه ان مبتنی بر سند تحول بنیادین است و نیز جزو سیاست های کلیدی وزارت متبوع می باشد، بیان داشت: در سال های اخیر تلاش شده است تا مدارس بتوانند با استقلال نقش خود را در حوزه تعلیم و تربیت ایفا نمایند.

او با عنوان اینکه اعتبار اجتماعی مدرسه در میان آحاد جامعه در سطح بالایی قرار دارد، گفت: در این راستا باید همه فعالیت های آموزشی و پرورشی در دوره مدارس اتفاق بیافتد .

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بیان اقدامات آموزش و پرورش استان در ارتقا جایگاه مدارس و مدیران گفت: انتخاب شعار تحصیلی مدارس برای خود با توجه به اهداف ترسیم شده، تنظیم برنامه برای مدرسه و تمرکز فعالیت ها در قالب آن برنامه ( برش مدرسه ای سند تحول بنیادین)، ایجاد بستر مناسب در جهت تعامل مدارس با نهادهای محیطی، تجلیل از پیشکسوتان مدارس، تقویت تشکل های درون مدرسه ای از جمله اقداماتی است که در این خصوص انجام شده است.

ناصری همچنین از امکان سازماندهی نیروی انسانی مورد نیاز مدارس و صدور ابلاغ برای آنان توسط مدیران در سالتحصیلی آینده خبر داد.

او با عنوان اینکه جلب مشارکت های عمومی و ایجاد حساسیت های لازم در مورد آموزش و پرورش جزو سیاست های کلیدی وزارت متبوع می باشد، گفت: خوشبختانه این موضوع در سطح ملی و استانی بسیار مشهود است و علاوه بر خانواده ها همه اقشار به موضوع آموزش و پرورش توجه دارند، واکنش ها در فضاهای مجازی در رابطه با مسایل آموزش و پرورش حاکی از این موضوع است.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان در ادامه با عنوان اینکه کیفیت آموزشی و پرورشی در زیر نظام های سند تحول متجلی می شود، اظهار داشت: فضا و تجهیزات آموزشی و پرورشی و تامین و تربیت نیروی انسانی از جمله عناصر کیفیت هستند که جزو زیر نظام های سند تحول بشمار می روند.

ناصری در این خصوص دانشگاه فرهنگیان را منحصرترین و با کیفیت ترین مسیر برای تربیت معلم دانست و بدان تاکید کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت : در ارتباط با فرهنگیان به جای ارتباط سلسله مراتبی و تحکمی باید از روابط انسانی که اثر بخش می باشد، استفاده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نظارت مبتنی بر مشاوره و آموزش را پیشنهاد داد و اظهار داشت: اگر می خواهیم در این کانال ارتباطی مطالبی که ارائه می کنیم مورد اقبال قرار گیرد بدون شک باید از نظارت هایی که مبتنی بر یافتن نقطه ضعف و یا ... اجتناب کنیم.

ناصری همچنین از سرگروه های درسی خواست تا سطح دانش، مهارت های ادراکی و حرفه ای خود را ارتقا بخشند.

او در ادامه با بیان اینکه کنکور مقوله آموزش و پرورش نیست خاطرنشان کرد: در هیچ یک از اهداف دوره‌های تحصیلی نامی از کنکور و آماده کردن دانش‌آموزان برای حضور در این آزمون قید نشده است، بنابراین بهترین منبع آموزشی برای دانش آموزان کتاب های درسی می باشد که باید بر روی آن ها تمرکز صورت گیرد. تا جلوی سواستفاده های برخی از موسسات گرفته شود.

مدیرکل اموزش و پرورش استان با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرمودند" هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است نه مصرف" اظهار داشت: رهنمود مقام معظم رهبری سرلوحه تصمیمات دولت و مجلس در مورد آموزش و پرورش قرار گرفته است .

ناصری افزود: در چند سال اخیر سهم آموزش و پرورش مطابق با شاخص های بین المللی از منابع مانند سهم عمومی کشور، تولید ناخالص ملی، اعتبارات عمرانی و ... روبه رشد می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار