مسئول آموزش انجمن اوتیسم ایران:

کتاب درسی برای دانش آموزان اوتیسم نداریم

تهران (پانا) - مسئول واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران گفت: یکی از خلاء‌های آموزشی در مدارس استثنائی این است که کتاب‌های درسی با سرفصل‌های ویژه برای دانش آموزان دارای طیف شدید اختلال اوتیسم تدوین نشده است.

کد مطلب: ۹۶۲۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
کتاب درسی برای دانش آموزان اوتیسم نداریم

زهرا سلطانی‌فر روز جمعه گفت‌وگو با ایرنا افزود: دانش آموزان در مدارس اوتیسم دو گروه هستند؛ تعدادی از آنان بعد از گرفتن تست‌های هوش کتاب‌های عادی و تعدادی دیگر کتاب‌های دانش‌آموزان استثنایی را می‌خوانند. برخی دانش آموزان دارای طیف شدید اختلال اوتیسم دیرآموز هستند و کتاب درسی که دانش آموزان عادی ۹ ماهه آن را تمام می‌کنند، برای او به ۱۸ ماه زمان نیاز است. بنابراین اگر دانش آموزان دارای طیف شدید اختلال اوتیسم دارای کتاب ثابتی مانند دیگر دانش آموزان هستند می‌توان حداقل حجم آن را کم کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه کتاب‌های درسی با سرفصل های ویژه برای کودکان اوتیسم به طور خاص دیده نشده است و فقط یک کتاب مهارت آموزی ویژه پایه اول تا ششم ویژه این دانش آموزان تدارک دیده شده است.

سلطانی‌فر ادامه داد: تغییر محتوای کتاب‌های درسی مناسب با نیاز دانش آموزان طیف شدید اختلال اوتیسم، کاری سخت است، محتوا باید برپایه یادگیری دیداری باشد تا یادگیری آنان قوی‌تر شود.

مسئول واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران اضافه کرد: معلمان باید در مدارس، تراز علمی‌شان را بالا ببرند و روش تدریس به گروه‌های خاص از جمله گروه دانش آموزان دارای اوتیسم را بدانند اما متاسفانه در این حوزه ظرفیت علمی و دانشگاهی کم است و باید در این راستا معلمان را توانمند کنیم. درس‌دادن به دانش‌آموزان با اختلال اوتیسم، روش خاص خودش را دارد.

سلطانی‌فر با اشاره به ثبت ۲ هزار پرونده کودک دارای اوتیسم در انجمن اوتیسم تهران، تصریح کرد: با وجود آنکه پسران چهار تا پنج برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می‌شوند اما طیف اوتیسم در دختران شدیدتر از پسران است.

اختلال اوتیسم، یکی از انواع اختلالات رشدی عصبی با علائم روان‌شناختی است که بر رشد طبیعی مغز و در نتیجه مهارت‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار