راههای سلامت روان، باید از دوران کودکی آموزش داده شود

کاشان (پانا) - یک کارشناس مشاوره گفت: یکی از عوامل موثر بر سلامت روان افراد جامعه، آموزش مهارت‌های زندگی است که باید از دوران کودکی و توسط پدر و مادر آموزش داده شده و در مدرسه تمرین شود.

کد مطلب: ۹۶۱۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
راههای سلامت روان، باید از دوران کودکی آموزش داده شود

به گزارش پانا کاشان، زیبا لله گانی در آیین هفته بهداشت روان در مدرسه پسرانه شهید فخار کاشان اظهار کرد: تفکر خلاق یعنی به راه حل های جدید فکر کنیم. برای یک مشکل راه حل های زیادی هست در مورد مشکلات زیاد سوال بپرسیم تا به تصمیم‌گیری بهتری برسیم.
وی احساس خشم را یکی از تهدیدهای سلامت روان توصیف کرد و گفت: برای کنترل خشم، از الان باید تمرین کنید. راهکارهایی برای آرام کردن خود، مثل آب خوردن، راه رفتن و دور شدن از محل هست و سپس به علت خشمگین شدن خود فکر کنید و راهکار مدیریت و کنترل آن را به کمک بزرگترها پیدا کنید.
وی با اشاره به مهارت همدلی به عنوان یکی از مهارتهای زندگی، تصریح کرد: همدلی یعنی خود را به جای دیگری بگذاریم و از نگاه او به مشکل نگاه کنیم. همدلی به فرد کمک می کند تا بتواند انسانهای دیگر را قبول کند و به آنها احترام گذارد حتی وقتی با آنها متفاوت است.
وی تاکید کرد: پرورش مهارت همدلی به ویژه از دوران کودکی باعث می شود که روابط اجتماعی بین کودکان بهتر شده و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده نسبت به انسان های دیگر منجر شود.
این کارشناس مشاوره گفت: نقد یعنی تجزیه و تحلیل شرایط و تفکر نقادانه به ما کمک می کند که بدون علت و منطق چیزی را قبول نکنیم، چون ممکن است فریب بخوریم زیرا ما هر روز انواع اطلاعات و اخبار را می شنویم و بسیاری از این اطلاعات هم نادرست هستند.
وی تصریح کرد: داشتن تفکر نقادانه به ما کمک می کند که بتوانیم اطلاعات درست را از اطلاعات نادرست تشخیص دهیم و در برابر هر مشکلی بهترین راه ممکن را انتخاب کنیم و کمتر اشتباه کنیم و مسوولیت زندگی خود را بپذیریم و به حقوق طرف مقابل نیز احترام بگذاریم.
وی در مورد ارتباط مستقیم تغذیه بر سلامت روان افزود: وقتی تغذیه سالم و به ویژه صبحانه نخورده باشیم در برابر کوچکترین مساله آستانه تحمل ما پایین آمده و زود رنج شده و دچار مشکل می‌شویم .
وی تاکید کرد:ایمان به خدا، یکی از عاملهای سلامت روان است. خواندن قرآن باعث تقویت ایمان می شود زیرا به ما اطمینان می دهد که در هنگام مشکل، یک پشتوانه قوی داریم.
وی ورزش را بهترین ابزار بهداشت روان ذکر کرد و گفت: پیشرفت های کودکان در مسابقات ورزشی و تحصیلی باعث تقویت اعتماد به نفس، عزت نفس و آرامش در آنها می‌شود همبستگی گروهی،آنها را با محیط سازگار می کند و به تقویت حس مثبت و سلامت روان منجر می شود.
لله گانی با اشاره به اهمیت رفتار خانواده در سلامت روان گفت: خانواده جای احساس آرامش است. جایی است که نظر مرا بپرسند، هنگام اشتباه سرزنش نکنند و کمک کنند تا بتوانم اشتباه خود را جبران کنم و به تفریح سالم توجه داشته باشیم.
وی گفت: برخی والدین به فرزندان خود می‌آموزندکه همیشه باید به حرف بزرگ‌ترها گوش کنند و همیشه حق با بزرگ‌ترهاست اما در واقع، این یک آموزش نادرست است و کودک باید یاد بگیرد که گاهی هم به خواسته‌های دیگران به طور محترمانه «نه» بگوید .
لله گانی افزود: هر کودکی باید بداند که بدن او حریم خصوصی اوست و هیچ کس حق ندارد او را به زور ببوسد یا در آغوش بگیرد. کودکان باید یاد بگیرند که اگر فردی او را مجبور به انجام چنین کارهایی کرد، حتما به پدر و مادر یا بقیه اعضای خانواده اطلاع دهد.
18 تا 23 مهر ، هفته بهداشت روان نامگذاری شده است و در این هفته شهروندان با اهمیت حفظ سلامت روان آشنا می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار