در جلسه اتاق ایران:

وزیر صمت: سه درک مشترک با بخش خصوصی داریم

تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌‌گوید با بخش خصوصی در 3 حوزه ساخت داخل، تنظیم بازار و صادرات باید به یک فهم مشترک رسید.

کد مطلب: ۹۶۱۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر صمت: سه درک مشترک با بخش خصوصی داریم

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در جلسه امروز سه شنبه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با تأکید بر این مطلب، افزود: ساخت داخل جزو اصول کاری ما است که مقام معظم رهبری به عنوان یک راهبرد و تکلیف روی آن نظر دارند و از این اصل کوتاه نمی‌آییم.

او راهبرد اصلی اقتصاد کشور را همین ساخت داخل دانست و تصریح کرد: برنامه‌ریزی کردیم که تا سال 1400 حدود 10 میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل کنیم که لیست این کالاها در رشته‌های مختلف نیز تدوین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ساخت داخل باعث رونق تولید و راه‌اندازی و تکمیل زنجیره‌ها خواهد شد، یادآوری کرد: این‌ها برنامه‌های ثابت و جزو سیاست کلان نظام هستند که با تغییر مدیریت هم دستخوش تغییرات نخواهند شد.

رحمانی با اشاره به برخی عملکردهای مثبت در حوزه تولید با توجه به شرایط تحریمی، اضافه کرد: رشد منفی 9 درصدی 4 ماهه آخر سال 1397 را با کمک تولیدکنندگان و فعالان این حوزه به صفر در سه ماهه اول امسال رساندیم و در سه ماهه دوم هر چند هنوز اعلام رسمی نشده اما این شاخص مثبت شده است.

کاهش 12 واحدی شاخص قیمت تولیدکننده( PPI) در شهریور امسال

او در ادامه بیان کرد: همچنین شاخص قیمت تولیدکننده Producer Price Index) PPI) که شاخص نشان دهنده نرخ تورم در قیمت‌ها است در شهریور ماه امسال 12 واحد کاهش یافته است و بانک مرکزی پیش بینی کرده که رشد اقتصادی ایران سال آینده مثبت خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از شرایط تحریمی و تهدیدهای اقتصادی فرصت ساختیم، گفت: تولید 64 قلم کالا را به صورت روزانه رصد و پایش می کنیم و خوشبختانه تولید بیش از دو سوم این کالاها در شش ماهه اول امسال افزایشی بوده است.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه‌های تنظیم بازار تصریح کرد: بخشنامه‌ها و به اصطلاح مقررات خلق الساعه در سال 98 کمتر از سال 97 شده است و تلاشمان این است که ممنوعیت‌ها و رفع ممنوعیت‌های وارداتی و صادراتی را به کمترین حد برسانیم.

او با تأکید بر ضرورت مشورت روزانه در خصوص تامین و تنظیم بازار کالاهای اساسی، بیان کرد: باید موضوع صادرات و تنظیم بازار باهم و در کنار هم دیده شود و نگذاریم بین این دو حوزه تضادی ایجاد بشود و اگر تضادی به وجود آمد باید جانب مردم و معیشت مردم را بگیریم.

کمیسیون صادرات باید فعال‌ترین کمیسیون اتاق ایران باشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص موضوع صادرات نیز خطاب به اعضای اتاق ایران، افزود: کمیسیون صادرات باید فعال‌ترین کمیسیون اتاق باشد و بیشترین ارتباط را با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برقرار کند.

رحمانی با اشاره به برنامه صادرات به 15 کشور همسایه گفت: اتاق و کمیسیون صادرات اتاق،اتاق‌های مشترک و استان‌های مرزی یا معین در اجرای این برنامه دخیل هستند و نقش مهمی دارند.

او پیوستن به اوراسیا را از لحاظ سیاسی و اقتصادی کار مهمی دانست و افزود: باید با برنامه‌ریزی درست و مدیریت واحد از این فرصت به نفع کشور استفاده بهینه بشود.

واردات بدون انتقال ارز را برای حمایت از تولید می‌پذیریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص واردات بدون انتقال ارز نیز بیان کرد: واردات بدون انتقال ارز را بانک مرکزی نمی‌پذیرد اما ما به عنوان یکی از ابزارهای حمایت از تولید به آن نگاه می‌کنیم که این یک تفاوت دیدگاه است.

رحمانی ادامه داد: البته ما هم دلایلی داریم که می‌خواهیم در شرایط جدید تحریمی مجوز واردات بدون انتقال ارز داشته باشیم و این موضوع اگر محدود و کنترل شده باشد، آسیب زننده نیست.

او در خصوص طرح برخی موضوعات در مورد انبار کردن بیش از حد برخی کالاها در گمرک، تصریح کرد: اگر برخی کالاها در گمرک زیاد هستند دلایل بسیاری دارد. ما و جهاد کشاورزی توافق کردیم که در سه چهار ماه اول سال کالاهای اساسی را جهت اطمینان و مدیریت بازار با توجه به پیش‌بینی تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی زیاد وارد کنیم تا خدای نکرده به مشکل برنخوریم که شرایط هم مدیریت شد.

گفتنی است در این جلسه که در محل اتاق ایران برگزار شد، نمایندگان تشکل‌های وابسته به اتاق، جمعی از روسای اتاق‌های سراسر کشور و روسای کمیته‌های تخصصی اتاق حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار