در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره موافقتنامه‌های حل‌وفصل بین‌المللی ناشی از میانجی‌گری

آیت‌الله محقق داماد: قاضی نباید از روی عواطف رای دهد

در اسلام اصل بر آشتی و صلح است

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بر لزوم صدور رای قضات براساس عدالت و نه عواطف و احساسات تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۶۱۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله محقق داماد: قاضی نباید از روی عواطف رای دهد

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مصطفی محقق داماد در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره موافقتنامه‌های حل‌وفصل بین‌المللی ناشی از میانجی‌گری (کنوانسیون سنگاپور) اظهار کرد: «رابطه با خدا امن است و همانطور که کودکی به آغوش امن مادر خود پناه می‌برد، مومن هم به آغوش خدا پناه می‌برد. رابطه با انسان‌ها با یکدیگر بر پایه دوستی است و مومن نباید فقط خود را ببیند بلکه باید همه را مدنظر قرار دهد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: «برادری دینی در کنار برادری جهانی قرار دارد. در قرآن پیامبر مشرکان را برادر خود خواندند. در حالی اعلامیه حقوق بشر در قرن معاصر همه افراد را برادر و برابر خواند که قرآن کریم سال‌ها پیش این موضوع را بیان کرده بود.»

او تصریح کرد: «اصل در اسلام آشتی و صلح است و جنگ پدیده‌ای استثنایی و تلخ است. در قرآن دو نهاد وجود دارد، یکی نهاد میانجیگری و دیگری نهاد حکمیت است؛ نهاد میانجیگری به اصلاح اختلافات اشاره دارد و یکی از زیباترین نهادهای اخلاقی اسلام است.»

آیت‌الله محقق داماد در ادامه با اشاره به لزوم رعایت انصاف در داوری اظهار کرد: «داوری رای صادر می‌کند اما میانجیگری رای صادر نمی‌کند؛ میانجیگری به معنای اصلاح روابط میان افراد است و در قرآن بطور کامل این موارد ذکر شده‌اند.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «قاضی نباید روی عواطف رای دهد؛ شرایط داور را خدا مشخص کرده است و او باید عادل، فقیه و دانشمند باشد. بهترین چیزها برای انسان صلح است و این موضوع در قرآن ذکر شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار