کاشت گیاهان دارویی در میبد مقرون به صرفه‌ است

یزد(پانا) - مدیر جهادکشاورزی‌ شهرستان میبد با بیان اینکه در۲ سال گذشته کاشت انواع گیاهان دارویی به ویژه کم‌آبخواه که صرفه اقتصادی برای بهره‌برداران نیز دارد،گفت: با اجرای برنامه‌های خوب کاشت آن در حال افزایش می باشد.

کد مطلب: ۹۶۱۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
کاشت گیاهان دارویی در میبد مقرون به صرفه‌ است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، صدر پورکوثری در حاشیه بازدید از مزارع نمونه‌ آزمایشی کشت چای ترش و سیب‌زمینی شیرین در شهرک صنعتی جهان‌آباد میبد، بیان کرد: با توجه به مصرف زیاد چای ترش ، این گیاه سال گذشته در گلخانه کاشته شده است.

وی اضافه‌ نمود: امسال در فضای باز کشت شد و با توجه به برداشت آن به خانواده‌ها توصیه می‌شود که آن را در باغچه‌ منزل بکارند و بدون فرآوری برای کاهش فشارخون مورد استفاده قرار دهند.

همچنین این مسئول ادامه داد: نهال چای ترش از طریق بذر تکثیر می‌شود، در نظر داریم آن را در گلخانه‌ تکثیر کنیم و اوایل فروردین ماه در اختیار خانواده‌ها و کسانی که علاقه‌مند به کشت آن هستند قرار دهیم تا در باغ مستقل و یا در باغچه‌ منزل کشت کنند و در این راستا اولویت با کشت در باغچه‌ها می باشد.

صدر پورکوثری میزان آبیاری گیاه چای ترش را مانند دیگر گیاهان کشت شده در منازل ۱۲ روز یک بار عنوان نمود.

مدیر جهاد کشاورزی میبد در خصوص کاشت سیب‌زمینی شیرین که به صورت آزمایشی کشت شده است ، اظهارداشت: یکی از مشکلاتی انارکاران شهرستان میبد آفتاب سوختگی محصول و کمبود رطوبت زمین است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان برای رفع این مشکل علف‌های هرز را در باغ می‌کارند به انارکاران پیشنهاد کرد که سیب زمینی شیرین را که گیاهی رونده است به عنوان زیردرختی کشت تا از آفتاب سوختگی محصول جلوگیری کنند و در حاشیه باغ هم آن را بکارند.

پورکوثری عملکرد این محصول را که به صورت آزمایشی در میبد در حال کشت و تکثیر است، پنج تا ۱۰ تن در هر هکتار عنوان کرد که هم اکنون در بازار از قرار کیلویی هفت هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی میبد گفت: با همکاری جهاد کشاورزی ۱۰۰ محل نمونه با هدف کشت و ترویج کاشت گیاهان دارویی در بین خانواده‌ها در شهرک ایجاد شده‌ است.

محمدرضا ماندگاری تصریح کرد: کاشت گیاهان دارویی از سال ۹۴ با احداث ۲ باب گلخانه و کاشت آزمایشی و تحقیقاتی ۱۲ گونه گیاهی در شهرک صنعتی شروع شد.

به گفته کارشناس ترویج کشاورزی میبد سیب‌زمیی شیرین از شهرستان جاسک هرمزگان به میبد آورده‌ شد و با هدف کشت ۲ منظوره برای تامین رطوبت باغ انار و جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه انار در بهمن ماه به صورت قلمه در محیط گلخانه و در فضای باز در اواخر فروردین ماه کاشته‌ می‌شود.

سمیه اسماعلی کیا، افزود : سیبی زمینی شیرین مصرف خوراکی دارد ، بسیار خوشمزه است و به صورت دسر، بخارپز و سرخ کرده از آن استفاده می‌شود.

زعفران ، گل محمدی ، نعناع فلفلی ، روناس ، چای ترش و... از جمله گیاهان دارویی کم آبخواه هستند که در شهرستان میبد کشت می‌شود.

میبد یکی از مراکز عمده تولید انار استان یزد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار