کتابخانه‌های عمومی سمنان ۱۶۰ عضو کم‌بینا و روشندل دارد

سمنان (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: کتابخانه روشندلان این استان با بیش از هفت هزار و ۸۰۰ کتاب بریل و صوتی، به حدود ۱۶۰ عضو روشندل و کم‌بینا خدمات ارائه می‌کند.

کد مطلب: ۹۶۱۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
کتابخانه‌های عمومی سمنان ۱۶۰ عضو کم‌بینا و روشندل دارد

حسین شاکری بیان کرد: ۸۰۰ جلد کتاب بریل و هفت هزار کتاب صوتی برای استفاده حدود ۱۶۰ عضو زن و مرد کم‌بینا و روشندل در کتابخانه مرکزی استان سمنان وجود دارد.

وی گفت: کتابخانه روشندلان در واقع بخشی از کتابخانه مرکزی استان سمنان است که در مهر ماه سال ۹۵ راه‌اندازی شد و اکنون با چند سال سابقه فعالیت، یکی از مجهزترین کتابخانه‌های ویژه روشندلان محسوب می‌شود.

شاکری با اشاره به استقبال بالای روشندلان از این کتابخانه، گفت: ماهانه به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مراجعه و درخواست برای دریافت کتاب از کتابخانه روشندلان استان وجود دارد.

وی افزود: این کتابخانه علاوه بر اینکه مورد استقبال روشندلان و کم‌بینایان شهرستان سمنان واقع شده است از سایر شهرستان‌های استان نیز از طریق تلفن یا به صورت برخط از منابع این کتابخانه بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه کتابخانه ویژه روشندلان سمنان دارای اعضا کودکان کم‌بینا و روشندل است، گفت: کتابخانه روشندلان استان سمنان حدود ۱۰ دانش‌آموز در پایه‌های ششم، نهم و یازدهم در عضویت دارد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۶۰ درصد اعضای این کتابخانه زن و ۴۰ درصد مرد هستند، اضافه کرد: این کتابخانه مجهز به تجهیزات پیشرفته شامل دستگاه‌های برجسته‌نگار، کامپیوتر، منابع صوتی و بریل و به‌دید است.

شاکری به ارائه آموزش‌های مختلف در زمینه نصب انواع نرم افزارها بر روی رایانه و گوشی‌های هوشمند به افراد روشندل در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: روشندلان استان سمنان می‌توانند در صورت تماس با کتابخانه ویژه خود منابع مورد نیاز را سفارش دهند تا به صورت پستی یا برخط برای آن‌ها ارسال شود تا از منابع این کتابخانه بهره‌مند شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی و نشست‌های کتابخوان از دیگر برنامه‌هایی است که برای روشندلان در این کتابخانه به صورت رایگان برگزار می‌شود.

اکنون ۷۱ کتابخانه عمومی در استان سمنان با ۱۰۶ کتابدار، مشغول به فعالیت است که از این میزان ۵۳ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مستقل و مشارکتی است.

مردم سمنان با ماهانه حدود ۶ ساعت و ۳۶ دقیقه مطالعه، در میانه جدول رتبه بندی میزان سرانه مطالعه در استان های کشور قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار