سپیداران گیلان‌ در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد

رشت (پانا) - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت ملی ذخیره گاه ژنتیک درختان سپیدار با نام سفید پلت در فهرست آثار طبیعی ملی خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۱۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سپیداران گیلان‌ در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد

به گزارش خبرنگار پاتا ،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت : ذخیره گاه ژنتیک سفید پلت صفرابسته در روستای صفرابسته بخش کیاشهر، شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده و پوشیده از گونه های درختی توسکا ، لرگ و سفیدپلت و سایر گونه ها مثل خرمندی ، لیلکی و اوجا است.
وی با بیان این که ثبت این ذخیره گاه ژنتیک بر اهمیت و جذابیت منطقه توریستی صفرابسته گیلان افزوده است خاطرنشان کرد: این منطقه زیستگاه گونه های بسیاری از پرندگان، خزندگان، حشرات، پستانداران و ماهی ها است.
ولی جهانی گفت : این اثر طبیعی ملی در بین شهرستان های پر تردد گیلان واقع شده و راه های دسترسی به آن بسیار هموار و راحت است.
جهانی با اشاره به برخورداری این منطقه از گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند اضافه کرد: منطقه مورد نظر تنها باقیمانده از جنگل های وسیع جلگه ای منطقه است که تاثیر بسیار زیادی در تعدیل آب و هوا، تعادل آب و خاک و جلوگیری از شور شدن آن دارد.
وی یادآور شد: وجود بزرگترین ذخیره گاه ژنتیکی سفید پلت در ایران و حتی جهان با وسعت ۱۸۷ هکتار یکی دیگر از دلایل بالا بودن ارزش حفاظتی این منطقه است.
وی تصریح کرد: بهبود زیر ساخت های بومگردی و ارائه آموزش های لازم در این زمینه به مردم محلی، معرفی صنایع دستی و غذاهای محلی منطقه و افزایش اطلاع رسانی و آگاهی عمومی نسبت به اثر، نصب تابلو ، در نظر گرفتن حریم و افزایش تمهیدات حفاظتی می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تهدیدات موجود باشد.
کار و پیشه اهالی روستای صفرابسته کشاورزی، دامداری، باغداری، ماهیگیری و پرورش کرم ابریشم و کشت محصولات آنان آبی و دیمی است .
این منطقه دارای پوشش گیاهی انبوه و طبیعتی بسیار چشم نواز ،بکر و با گونه های متنوع است که در فصول مختلف سال دارای زیبایی فرح بخشیست و از این طریق توانسته است گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب نماید. شغال، روباه، خرگوش، گراز و قرقاول از جانوران و پرندگان این منطقه به شمار می آیند .
عمده فراورده های آنان برنج، تره بار و مرکبات است .سوغات منطقه شامل فرآورده های گیاهی نظیر برنج ،کدو ،فلفل سبز،بادمجان محلی ، سیر و پیاز محلی،خربزه محلی و همچنین نان های محلی و صنایع دستی است که در طی مسیر و نیز در بازارهای محلی بندر کیاشهر و آستانه اشرفیه در کنار انواع ماهی منطقه شمال عرضه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار