وزارت بهداشت اعلام کرد:

افزایش ۲ برابری قیمت داروهای خاص داخلی برای دلگرم شدن تولیدکننده

تهران (پانا) - مرداد ماه امسال بود که طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. همزمان با اعلام این خبر وزارت بهداشت صراحتاً اعلام کرد؛ به علت نداشتن کمبود پزشک قرار نیست ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند.

کد مطلب: ۹۶۰۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲ برابری قیمت داروهای خاص داخلی برای دلگرم شدن تولیدکننده

به گزارش ایران، در حالیکه بررسی این طرح دو فوریتی به‌طور موقت در مجلس مسکوت مانده بود اما کمی بعد و به دنبال اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان این بار اعتراض‌ها از نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی بالا گرفت. اعتراض‌هایی که بیشتر متوجه تخصیص‌صندلی دانشگاه‌های علوم پزشکی به داوطلبان سهمیه‌ای کنکور بود.

داوطلبان رتبه برتر به دلیل عدم پذیرش در رشته پزشکی و اختصاص صندلی‌های دانشگاه‌ها به داوطلبان سهمیه‌ای در نامه‌ای به وزیر بهداشت گله مندی‌های شان را اعلام کردند. در همین حال گزارش‌های میدانی ما نیز حکایت از این داشت که رتبه 80 هزارم کنکور همزمان با رتبه یک در دانشگاه تهران پذیرفته شده است.

با وجود آنکه شکوائیه‌های زیادی از سوی افراد نخبه در این باره به گوش می‌رسید، وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون آموزشی خود دستور داد تعداد ظرفیت دانشجویان دارای سهمیه، جداگانه لحاظ شود به این معنی که ظرفیت دانشجویان سهمیه آزاد به تعداد سهمیه‌های در نظر گرفته شده افزایش پیدا کند.

در حالیکه به نظر می‌رسد وزارت بهداشت درباره افزایش ظرفیت‌ها موضع دوگانه‌ای در پیش گرفته است روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت مدیترانه شرقی در محل وزارت بهداشت برگزار شد، از سعید نمکی درباره موضع این وزارتخانه در رابطه با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی سؤال شد.
وزیر بهداشت در پاسخ به «ایران» گفت: آخرین گزارش‌های ما از سازمان سنجش در رابطه با افزایش سهمیه‌ها در پزشکی نشان می‌دهد که ما شاهد افزایش 25 درصدی سهمیه‌های پزشکی بوده‌ایم. موضع ما در رابطه با سهمیه‌ها این‌گونه بود که ناگهان دیدیم برای رشته‌های تحصیلات تکمیلی که دو تا سهمیه داشتند نفر اول در رتبه اول پذیرفته شده ولی نفر دوم پذیرفته نشده و به جای آن رتبه دوم از افراد سهمیه دار انتخاب شده است.

این اتفاق دو اثر منفی داشت؛ سرخوردگی جوانان نخبه این مملکت بود که رتبه‌های زیر 10 آورده بودند و پذیرفته نشده بودند دوم، ذهنیت بسیار نابجا و نادرستی بود که فکر می‌کردند خانواده معظم شهدا و ایثارگران جای نخبگان را در مملکت گرفته‌اند. این نسبت برای خانواده شهدا و جانباز و ایثارگری که دست و پایش را برای آزادی و دفاع از مرزهای مملکت از دست داده، نارواست. اینکه نخبه این‌گونه در ذهنش شکل بگیرد که جایش را بچه یک خانواده ایثارگر اشغال کرده است.
در ادامه این نشست خبری خبرنگار ایران درباره اظهار نظر‌های اخیر مسئولان سازمان غذا و دارو در رابطه با افزایش قیمت دارو از وزیر بهداشت خواست تا تصمیم نهایی وزارت بهداشت را دراین باره اعلام کند.

با توجه به اینکه امسال و طبق اعلام وزارت بهداشت قیمت دارو به‌طور میانگین 10 درصد افزایش پیدا کرده است اما گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد برخی داروها مشمول افزایش 200 درصدی نیز شده‌اند.

در همین زمینه وزیر بهداشت در پاسخ به «ایران» گفت: متوسط افزایش قیمت 10 درصد دارو درست است، اما تولید برخی داروها به دلیل اینکه برای تولید کننده داخلی صرف نمی‌کند با 5 برابر قیمت از بیرون وارد می‌کردیم در مورد داروهای خاص قیمت‌ها را حتی تا دو برابر افزایش دادیم به دلیل اینکه برای تولید کننده داخلی صرفه اقتصادی داشته باشد و بتواند تولید کند. این کار دو تا اثر مثبت دارد: اول آن‌که تولید کننده داخل به تولید دلگرم شد. دوم؛ با وجود افزایش دو برابری قیمت داروهای خاص همچنان قیمت این داروها یک پنجم قیمت داروهای وارداتی است. ضمن اینکه این داروها حمایت بیمه‌ای داشتند و سعی کردیم فشاری بر بیماران تحمیل نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار