معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس:  مدیر و معلم در ترویج فرهنگ نماز نقش الگویی دارند

شیراز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس یکی از مهم‌ترین عناصر تربیتی مؤثر و پایه را که باید بیش‌ از پیش در حوزه کاری پرورشی آن را نهادینه و تقویت کرد، را عنصر محبت دانست و افزود: اگر در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه خاص شود، خیلی از معضلات حل خواهد شد.

کد مطلب: ۹۶۰۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس:  مدیر و معلم در ترویج فرهنگ نماز نقش الگویی دارند

جهانبخش بانشی در جمع معاونان پرورشی و تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس در مشهد مقدس، گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مربیان پرورشی، کمک به پر نور شدن و تابناک شدن مسیر تربیت صحیح با استعانت و کمک گرفتن از ائمه اطهار علیهم‌السلام است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس گفت: یکی از مهم‌ترین عناصر تربیتی مؤثر و پایه که متولیان امر تعلیم و تربیت و به ‌ویژه عوامل پرورشی باید بیش ‌از پیش در حوزه کاری آن را نهادینه و تقویت کنند،عنصر محبت به عنوان یک مفهوم فوق‌العاده عالی و منطبق با فطرت بشریت است که اگر در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه خاص شود ،خیلی از معضلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه، بنیان و اساس دین اسلام بر رحمت ،مودت و مهر است که باید سرلوحه کار یک مربی توانمند پرورشی باشد، تأکید کرد: اگر معلم و مربی بخواهد به معنای واقعی و باکیفیت هر چه تمام‌کار تربیت را انجام دهد ،باید این ویژگی را در خود نهادینه کند .

بانشی افزود: مربی پرورشی توانمند باید انتظار خود را در لعابی از مهر و محبت و با رعایت کامل کرامت انسانی به فراگیران عرضه کند تا قابل حس و درک باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس ویژگی مربی و معلم خوب را مهرورزی به متر بیان ،اخلاق خوب و نرمی در گفتار عنوان کرد و افزود: باید مربی به متر بی اثبات کند که وجودش برای وی ارزشمند است .

وی محبت و عشق‌ورزی را زاییده علم و معرفت دانست و گفت: باوجود برخی سرکشی‌ها و عدم توجه از سوی دانش آموزان در برخورد با آن‌ها ، اگر عنصر مهرورزی و محبت را با عنصر صبر و بردباری تلفیق و بکار بریم ،قطعاً در تربیت این دانش آموزان نتیجه خواهیم گرفت.

بانشی بابیان اینکه هیچ پیوندی قوی‌تر از محبت نمی‌تواند انسان‌ها را به هم نزدیک کند، گفت: تربیت صحیح با یک کلمه آغاز می‌شود و این‌یک کلمه محبت و مهرورزی است و باید در کار وزندگی ما نقش‌آفرینی کند و برای کاربست آن برنامه‌ریزی و آن را عملیاتی کنیم .

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس گفت: تشخیص و شناسایی کودکان و نوجوانانی که در خانواده‌ای به سر می‌برد که از محبت خانواده بهره‌مند نبوده و کمک به آن‌ها و برقراری رفتاری محبت‌آمیز با شیوه‌ای صحیح و بدون افراط‌وتفریط،تلاش برای اصلاح رفتار کودکان دارای نگرش منفی، ازجمله وظایف یک مربی خوب و موفق است.

وی افزود: تشویق و ترغیب دانش آموزان در برقراری روابط صمیمی با یکدیگر ، خوداری از تبعیض و یا افراط‌وتفریط در توجه ،تشویق و محبت به دانش آموزان، مورد خطاب قرار دادن دانش آموزان با اسم برای محبت بیشتر،گوش دادن دقیق به صحبت‌های آن‌ها، برخورد محبت‌آمیز بادانش آموزان در بیرون از فضای مدرسه، از دیگر وظایف یک مربی موفق است.

بانشی بابیان اینکه محبت یکی از ظریف‌ترین لایه‌های تربیت غیرکلامی است، گفت: برای ایجاد پویایی و نشاط در مدارس باید به موضوع محبت و کرامت انسانی و این جایگاه رفیع توجه ویژه داشت.

پایبندی به اجرای سند تحول بنیادین در تعلیم و تربیت و توجه ویژه به ساحت‌های آن به‌ویژه ساحت‌های مرتبط به حوزه پرورشی و فرهنگی ،مطالعه دقیق و کامل این سند و تلاش برای عملیاتی کردن آن، برنامه‌ریزی دوره آموزشی سند تحول برای همکاران ،از دیگر توصیه‌های بانشی به متولیان امر تعلیم و تربیت در ادارات آموزش و پرورش فارس بود

وی با تأکید بر اجرای دقیق برنامه‌های حوزه‌های مختلف ، گفت: باید برای آماده‌سازی نیروهای انسانی موجود در حوزه پرورشی برای حضور موفق در مدارس ،تلاش برای ارج نهادن به فعالیت‌های حوزه قرآن ،عترت و نماز ،پیگیری جدی امر نماز در مدارس با جاذبه‌های خلاق ، گرامیداشت و برنامه‌ریزی درزمینه همه مناسبت‌ها ولایی ،ملی و مذهبی در مدارس تلاش کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر نقش الگویی مدیر و معلم در امر نماز و سایر فعالیت‌ها در حوزه پرورشی ، گفت: نماز پرچم فرهنگی و دینی ما است و برای نهادینه کردن فرهنگ انس با قرآن ،عترت و نماز در بین دانش آموزان باید برنامه ریزی داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار