رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎شرقی: 60 درصد صنعت کشور در مرکز مستقر است

لزوم ایجاد انعطاف در قابلیت‎های توسعه‎ای آذربایجان‎شرقی

تبریز (پانا) - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی گفت: حدود 60 درصد صنعت کشور در مرکز مستقر است که نتیجه آن محرومیت، مهاجرت و شاخص‎های عدم تعادل اجتماعی است.

کد مطلب: ۹۶۰۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎شرقی: 60 درصد صنعت کشور در مرکز مستقر است

داود بهبودی امروز با حضور در پاتوق موسسه طوبی با تنی چند از فعالان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ادبی و رسانه تبریز به گفت‎وگو نشست و به سووالات آنها پاسخ داد.

وی با مرور مفهوم رشد و توسعه اقتصادی بیان کرد: رشد اقتصادی کل کشور در دهه 40 حدود 11 درصد و در دهه 50 با وجود افزایش درآمدهای نفتی دچار چالش بوده است؛ بعد از انقلاب نیز به دلایلی مثل جنگ، تحریم‏ها و نحوه تعاملات بین‎المللی میانگین رشد اقتصادی مستمری نداشتیم.

بهبودی تاکید کرد: بحث وابستگی اقتصاد کشور به نفت هنوز به عنوان چالش ساختاری خود را نشان می‎دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی تصریح کرد: عرصه اقتصادی کشور به رغم تلاش‎های متولیان امر نتوانسته رضایتمندی مورد انتظار را ایجاد کند و نمودهای آن در بیکاری، درآمد سرانه، قدرت خرید مردم و میزان صادرات عیان است.

این اقتصاددان با اشاره به شکل‌گیری فعالیت‎های اقتصادی و صنعتی به صورت «مرکزپیرامون» در کشور توضیح داد: این امر موجب شده بخش‎های حاشیه‎ای کشور از امکانات کمی برخوردار باشند و در استان‏های مرزی که از مرکز فاصله بیشتری دارند، عدم تعادل در زیرساخت‎ها و مسائل اقتصادی و شاخص‌های توسعه‏نیافتگی خود را بیشتر نشان می‎دهد.

وی ادامه داد: توسعه مبتنی بر تعامل است و در فضای تعامل، انتقال دانش، تکنولوژی و تجربه راحت‎تر اتفاق می‎افتد تا در فضای تقابل؛ کشورهایی که با در هم تنیدگی و تعامل با اقتصاد جهان برخورد می‏کنند راحت در مسیر توسعه قرار می‎گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی خاطرنشان ساخت: در مجموع الگوی توسعه کشور مناسب نیست.

بهبودی در ادامه با اشاره به ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های طبیعی و گردشگری، موقعیت‎ها تاریخی و جغرافیانی و استقرار 18 درصد از ذخایر معدنی کشور در استان، متذکر شد: صرف نظر از مباحث کلان ملی باید سعی کنیم در درون استان با برنامه‏ریزی و ساماندهی ظرفیت‎ها و اختیارات نگاه توسعه‎ای خود را تقویت کنیم.

وی ابراز داشت: نرخ بیکاری در آذربایجان‎شرقی در بدترین شرایط 12 درصد است و این به دلیل وجود فرصت‎های شغلی نیست؛ بلکه ناشی از مهاجرت نیروی کار فعال به جاهای دیگر برای یافتن شغل و در واقع خروج سرمایه انسانی است.

این اقتصاددان با بیان اینکه لازم است در استان با ایجاد انعطاف در قابلیت‎های توسعه‎ای بر محدودیت‎های آمایشی غلبه کنیم، تاکید کرد: تا زمانی که اجماع نظر توسعه بین مردم، سیاسیون، اقشار ذینفوذ و مرجع شکل نگیرد نخواهیم توانست در مسیر توسعه قرار گیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار