شاهمرادی خبر داد: فعالیت ۱۶۱۵ مدرسه آموزش از راه دور در کشور

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش از فعالیت ۱۶۱۵ مدرسه از راه دور شامل ۷۴۳ مدرسه دخترانه و ۸۷۲ مدرسه پسرانه خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۰۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
شاهمرادی خبر داد: فعالیت ۱۶۱۵ مدرسه آموزش از راه دور در کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، گودرز شاهمرادی گفت: «ویژگی مدارس آموزش از راه دور براساس شعار این مدارس "آموزش آسان با کیفیت، همیشه، همه جا و برای همه" انعطاف در زمان و مکان و محتوا و روش آموزشی طبق شرایط دانش‌آموز است. ششم آذر ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل‌گیری آموزش از راه دور را مصوب و ملزم به اجرای آن از سال ۱۳۸۳ شد.»

مدیرکل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «آموزش از راه دور با اولویت پذیرش بازماندگان از تحصیل راه‌اندازی شد. تقریبا با آغاز به کار مدارس آموزش از راه دور در سال ۱۳۸۳، سالانه در حدود ۲۴۰ هزار نفر از خدمات این مدارس استفاده کردند. این نوع مدارس یک فرصت طلایی برای تمام کسانی است که تحصیلات ابتدایی دارند. فراگیران مدارس آموزش از راه دور به دو دسته بزرگسالان (افراد بالای ۱۸ سال) و لازم‌التعلیم تقسیم می‌شوند. لازم‌التعلیمی‌ها افرادی هستند که شرایط سنی برای تحصیل را دارند اما به دلیل برخی موارد خاص که کمیسیون خاص آموزش و پرورش تشخیص می‌دهد، امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند و باید از خدمات مدارس آموزش از راه دور استفاده کنند (افراد متاهل و دارای معلولیت).»

کتاب‌های مدارس آموزش از راه دور در 80 درصد موارد به معلم نیازی ندارد

او درباره محتوای کتاب‌های درسی آموزش از راه دور گفت: «از نظر محتوای آموزشی تمام مدارس از یک مدل و الگو پیروی می‌کنند و همان دروسی که در مدارس عادی دولتی تدریس می‌شود، در این مدارس نیز تدریس می‌شود اما کتاب‌های این مدارس به گونه‌ای طراحی شده است که فراگیر در ۸۰ درصد موارد به معلم نیازی ندارد. توسعه مدارس آموزش از راه دور هم این گونه است که بر‌اساس هر منطقه آموزشی حداقل یک واحد دخترانه و یک واحد پسرانه و در صورت نیاز براساس شاخص‌های جمعیت منطقه، تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه، تعداد دانش‌آموزان بازمانده و براساس نیازسنجی قابل توسعه است.»

توسعه 284واحد آموزش از راه دور در سال تحصیلی جاری

شاهمرادی افزود: «امسال با توجه به ارزیابی انجام شده، ۲۸۴ واحد اجازه توسعه در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ به تفکیک مناطق و استان‌ها را از سوی این سازمان دریافت کرده‌اند.»

مدیرکل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش فرآیند توسعه مدارس آموزش از راه دور را ابتدا نیازسنجی از سوی استان براساس شاخص‌های ابلاغی و سپس صدور اجازه توسعه از سوی سازمان مدارش غیردولتی اعلام کرد و گفت: «فراخوان استانی برای ثبت‌نام متقاضیان و به‌دنبال آن امتیازبندی و مصاحبه با متقاضیان و در نهایت تکمیل پرونده صدور مجوز راه‌اندازی است، همچنین مهلت مجوز راه‌اندازی ۲ سال است.»

شاهمرادی گفت: «مدارس آموزش از راه دور برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره‌های تحصیلی به صورت حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری و با ارائه مدرک تحصیلی فعالیت می‌کنند. مدارس آموزش از راه دور به شیوه‌های کتاب پایه، دیداری شنیداری و الکترونیکی با استفاده از سه روش آموزشی «حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری» و براساس آموزش دانش‌آموزمحور مدیریت می‌شود. آموزش حضوری برای آموزش دروس مهارتی است و آموزش نیمه حضوری به ازای هر واحد درسی حداقل ۶ ساعت آموزشی حضوری در هر نیمسال تحصیلی با تشخیص مشاور مدرسه و نیاز دانش‌آموز، در مدرسه مجری انجام می‌شود.»

شهریه ثابت برای هر واحد درسی در مدارس از راه دور 86هزار تومان است

مدیرکل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش غیرحضوری به شیوه آموزش الکترونیکی آنلاین با نظر مشاور مدرسه به ازای ساعات مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در هر واحد درسی انجام می‌شود. ویژگی مدارس آموزش از راه دور براساس شعار این مدارس (آموزش آسان باکیفیت، همیشه، همه جا و برای همه) انعطاف در زمان و مکان و محتوا و روش آموزشی براساس شرایط دانش‌آموز است. این مدارس براساس قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره می‌شوند بنابراین تأمین هزینه‌های مدرسه به عهده موسس است و از دانش‌آموزان (با استثنا دانش‌آموزان لازم التعلیم) شهریه دریافت می‌شود.»

شاهمرادی در پایان گفت: «شهریه ثابت برای هر واحد درسی در هر نیم سال برای این مدارس در سراسر کشور ۸۶ هزار تومان به غیر از نیم سال تابستانی بوده و دانش‌آموزانی که کمتر از ۸ واحد درسی دریافت کنند شهریه این گروه نصف این مبلغ است. همچنین شهریه واحد درسی که در استان‌ها تعیین می‌شود به طور میانیگن حدود هر واحد ۱۸هزار تومان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار