در کارگروه دو روزه آسیب‌شناسی و بازمهندسی برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی

دهقانی: خروجی سازمان دانش‌آموزی باید جامعه‌پذیر و مشارکت‌جو باشد

تهران (پانا) - معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی هدف کلی این سازمان را توانمندسازی دانش‌آموزان برای ورود به زندگی اجتماعی دانست و تاکید کرد که خروجی سازمان باید به مبانی اعتقادی و اخلاقی پایبند، با مهارت‌های اجتماعی آشنا و جامعه‌پذیر و مشارکت‌جو باشد.

کد مطلب: ۹۶۰۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
دهقانی: خروجی سازمان دانش‌آموزی باید جامعه‌پذیر و مشارکت‌جو باشد

اردشیر دهقانی در کارگروه دو روزه آسیب‌شناسی و بازمهندسی برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی که از صبح امروز در این سازمان در حال برگزاری است، خطاب به مدیران سازمان دانش‌آموزی استان‌ها و مدرسان تشکیلاتی گفت: «بیانیه گام دوم انقلاب جمهوری اسلامی ایران یک نوید و روزنه امید برای تمام دستگاه‌ها به‌وجود آورد تا در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود بازنگری داشته باشند.»

او ادامه داد: «بیستمین سالگرد تاسیس سازمان دانش‌آموزی به چهل سالگی انقلاب رسید. بعد از ۲۰ سال فعالیت سازمان، بیانیه گام دوم ما را وادار کرد تا با بازنگری فعالیت‌ها سوالاتی را از خود بپرسیم.»

دهقانی گفت: «هیچ شکی نیست تاسیس این سازمان بنا بر نیاز روز و وضع حاکم بود. سازمان یک ضرورت انکارناپذیر برای پاسخ دادن به نیازهایی بود که مدرسه، جامعه و خانواده پاسخگوی آن‌ها نبود.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی اوج سازمان را در اوایل دهه ۸۰ تا اواخر ۸۴ قلمداد کرد و افزود: «این اوج به‌ واسطه چند عامل بود که عامل اصلی آن وجود افراد صاحب نظر بود که وارد جریان سازمان و باعث رشد و ارتقای سازمان شدند.»

او گفت: «در این کارگروه به‌دنبال آسیب‌شناسی فعالیت‌ها و برنامه‌های جاری و ساری سازمان، نگاه بازمهندسی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها، حوزه نظام‌نامه، نشان و درجات هستیم.»

دهقانی ادامه داد: «برای بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی باید جایگاه فعلی و وضع موجود سازمان را بررسی کرد. در آسیب‌شناسی فعالیت‌ها بر روی محورهای محتوا، ساختار، نمادها و علائم، فعالیت‌ها و برنامه‌ها تمرکز خواهیم داشت.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی به روش تربیتی پیشتازان در قالب دو چارچوب نظری و عملی اشاره کرد و گفت: «در بحث نظری بر سطوح، پایه‌ها، اهداف و سیاست‌ها تمرکز می‌‌کنیم و در بحث عملی از طریق تمرین روش اکتشافی را به‌دست می‌آوریم.»

او افزود: «هرچه در تشکیلات آموزش داده می‌شود باید این آموزش منتج به تغییر رفتار در اعضا بر اساس آگاهی دادن، تغییر نگرش و تغییر رفتار شود.»

دهقانی به اهداف تربیتی تعریف‌شده اشاره کرد و گفت: «اهداف تربیتی به تربیت عمومی، مرحله‌ای، کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود. در تربیت عمومی بر اساس سند تحول بنیادین، در تربیت مرحله‌ای بر اساس ۳-۳-۶ عمل می‌کنیم، در تربیت کوتاه‌مدت بر اساس معرفت، دانش و مهارت پیش می‌رویم. اهداف تربیت بلندمدت از اهداف مرحله کوتاه‌مدت سرچشمه می‌گیرد.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی گفت: «تا سال ۱۳۹۳ سطوح و مراحل سنی سه سطح بود اما از سال ۹۳ تغییر پایه دادیم و ابتدایی اول و دوم، متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار دادیم و در چهار سطح فعالیت می‌کنیم.»

دهقانی به تاکیدات پیشتازی اشاره کرد که در هر فعالیت به میل و رغبت دانش‌آموز، توجه به بعد عملی نسبت به بعد نظری پیشتازی دارد. او گفت: «در برنامه‌ها به جذابیت و انعطاف‌پذیری آنان و هنجارهای مثبت اجتماع توجه داریم. در حوزه فعالیت‌های مربی و دانش‌آموز به میدان عمل ورود پیدا می‌کنند در این موصوع به شخصیت مربی و اعضا توجه خواهد شد.»

او بر محوریت مربی در سازمان اشاره کرد و گفت: «سیاست ما بر اساس اساسنامه سازمان، سیاست‌های کلان جامعه و مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، راهبردهای کلان سازمان و معاونت پرورشی و فرهنگی است.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی به راهبردهای سازمان اشاره کرد و گفت: «فرهنگ‌سازی در زمینه مشارکت دانش‌آموزان، مهندسی و طراحی الگوها، توسعه فعالیت‌های گروهی و تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله این راهبردهاست.»

دهقانی هدف کلی سازمان را توانمندسازی دانش‌آموزان برای ورود به زندگی اجتماعی دانست و ماموریت و رسالت سازمان را تربیت اجتماعی آنان خواند و گفت: «محصول و خروجی سازمان باید به مبانی اعتقادی و اخلاقی پایبند، با مهارت‌های اجتماعی آشنا و جامعه‌پذیر و مشارکت‌جو باشد.»

او با بیان اینکه تحقق چشم‌انداز ما با نهادینه کردن منش‌ها در دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد، گفت: «اگر منش‌ها در دانش‌آموزان نهادینه شود اعضا دارای ویژگی‌هایی مانند افزایش اعتماد به نفس، تعهد، نظم‌پذیری و مشارکت‌جویی می‌شوند. ما در تشکیلات به‌دنبال خود نظم‌پذیری و خود رهبری هستیم.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی افزود: «راهبردهای حوزه فعالیت‌ها در قالب جذب و ساماندهی اعضا، توانمندسازی اعضا در حوزه اوقات فراغت و مشارکت فعال در حوزه‌های تربیتی است.»
دهقانی گفت: «وضع موجود ما در سال ۹۸ جذب یک میلیون و ۸۵۰ هزار دانش‌آموز، ۶۰ هزار مربی، ۶۰ هزار مدرسه، ۶۰ هزار مدیر و سه هزار مدرسه تمام‌تشکیلاتی است. تا افق هدف‌گذاری‌شده باید ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز جذب کنیم. اکنون میانگین دانش‌آموز ما در گروه ۲۸ نفر است که باید به ۳۰ نفر برسانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار