انعقاد دو قرارداد علمی، پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهربا شهرداری باقرشهر

اسلامشهر (پانا) - دو قرارداد علمی پژوهشی با عناوین نقش فضاهای سبز شهری و اثرات آن بر آلودگی هوا و اثرات مدیریت واحد بحران در کاهش آسیب‌های بحران‌های طبیعی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و شهرداری باقرشهر منعقد شد.

کد مطلب: ۹۶۰۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
انعقاد دو قرارداد علمی، پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهربا شهرداری باقرشهر

معصومه سهرابی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر از انعقاد دو قرارداد علمی پژوهشی این واحد دانشگاهی با شهرداری باقرشهر در راستای رفع مشکل جامعه و نیز درآمدزایی غیر شهریه ای در دانشگاه خبر داد.

اوافزایش روزافزون منابع آلاینده از یک سو و افزایش مصرف سرانه انرژی از منابعی چون سوخت‌های فسیلی را از سوی دیگر، منشاء تولید آلودگی‌های فراوان در هوای شهرها و مناطق صنعتی کشور دانست که این مسئله طراحان شهری را به نقش فضای سبز و خواص گیاهان به عنوان مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای حل این بحران معطوف کرده است.

سهرابی از اهمیت رسیدگی و توجه به این موضوع در شهر باقرشهر به دلیل موقعیت جعرافیایی این شهر و نیز وجود مراکز مهم اقتصادی و صنعتی همچون پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های پالایش نفت، نیروگاه‌های گازی و شهرک‌های صنعتی تولید سنگ که موجب افزایش دما و میزان آلودگی در این شهر شده است؛ سخن گفت و بر اهمیت فضاهای سبز شهری در کاهش آلایندگی هوا تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری واحد اسلامشهر ادامه داد: به نظر می‌رسد بررسی دوره‌های زمانی مختلف آلودگی هوا و کاشت مناسب گونه‌های مختلف فضاهای سبز شهری در کاهش آلودگی هوای باقرشهر نقش بسزایی داشته باشد؛ از این رو مرکز تحقیقات کشاورزی (کشت‌های تلفیقی) به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر قرارداد علمی ،پژوهشی را با عنوان نقش فضاهای سبز شهری و اثرات آن بر آلودگی هوا با شهرداری باقرشهر برای مدت یکسال منعقد کرده است.

او در ادامه بررسی سازگاری اقلیمی و کاشت مناسب گونه‌های فضاهای سبز، بررسی میزان آلودگی هوا در دوره‌های زمانی مختلف و بررسی نقش فضای سبز در دوره مختلف زمانی در تعدیل آلودگی هوا را مهمترین اهداف این قرارداد علمی پژوهشی برشمرد که دانشگاه در این طرح متعهد شده تا وضعیت موجود در شهر باقرشهر را مورد مطالعه میدانی قرار داده و آمار و اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و پس از تجزیه و تحلیل نتایج حاصله، نقشه و نمودارهای لازم را طراحی و گزارشی نهایی به شهرداری باقرشهر تحویل دهد.

ناظر قرار داداثرات مدیریت واحد بحران در کاهش آسیب‌های بحران‌های طبیعی، مدیریت بحران را مقوله‌ای جدید در مقابله با پیامدهای حوادث غیرمترقبه و بحران‌های ناشی از آن دانست و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با هماهنگی بین دستگاه‌های مدیریتی می توان از بروز هرج و مرج در زمان بحران جلوگیری کرد.

اوافزود:همچنین با شناسایی عوامل بحران و اولویت‌بندی بین آنها می‌توان مناطق خاص جهت اسکان را مشخص کرده و در نهایت با مکان‌یابی مناطق پرخطر و تخلیه ی به‌موقع ساکنین در هنگام بروز بحران می‌توان میزان تلفات انسانی را به حد بسیار زیادی کاهش داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر توجه به این موضوع را در باقرشهر بسیار ضروری دانست و گفت: این مهم در شهر باقرشهر به دلیل واقع شدن در محدوده گسل شهرستان ری، پرتردد بودن به لحاظ وجود راه‌های ارتباطی مهم و نیز تعداد زیاد اماکن اقتصادی و صنعتی در آن از اهمیت و ضرورت زیادی برخوردار بوده و لزوم مطالعه و هماهنگی در واحدهای مدیریتی و ستادهای بحران و آموزش دستگاه‌های اجرایی و مردمی را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می کند.

سهرابی ادامه داد: این موضوع مرکز تحقیقات کشاورزی (کشت‌های تلفیقی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر را بر آن داشت تا قرارداد علمی، پژوهشی یکساله دیگری را با شهرداری باقرشهر با عنوان اثرات مدیریت واحد بحران در کاهش آسیب‌های بحران‌های طبیعی منعقد کرده و کاملا علمی و تخصصی به بررسی و مطالعه عوامل طبیعی تهدید کننده در باقرشهر، بررسی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به منظور مدیریت واحد بحران، اجرای یک فرآیند برنامه‌ریزی شده و هماهنگ بین دستگاه‌های دولتی، ارتقا فرهنگ و آموزش عمومی (انسانی) به منظور کاهش خطرات و مکان‌یابی مناطق پرخطر و کم خطر در محدوده مورد مطالعه بپردازد. و سپس نتایج مطالعات را طی گزارشی علمی جهت بهره برداری لازم به شهرداری باقرشهر ارائه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار