حبیب ایل بیگی: فیلم‌های کودک باید برای کودکان و نوجوانان ساخته شود، نه درباره آن‌ها

بیشتر فیلم‌های کودک و نوجوان در فصل امتحانات اکران می‌شوند

تهران(پانا)- قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید یکی از مسائلی که سال‌ها باعث کم‌شدن مخاطبان سینمای کودک شد تولید فیلم‌هایی درباره کودکان و نوجوانان بود، درصورتی که در سال 97 پرفروش ترین فیلم‌‌ها در ژانرفانتزی بوده‌اند.

کد مطلب: ۹۵۹۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حبیب ایل بیگی: فیلم‌های کودک باید برای کودکان و نوجوانان ساخته شود، نه درباره آن‌ها

حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره سینمای کودک و نوجوان گفت: «اگر بخواهم درمورد حق سینمای کودک و نوجوان در ایران و اینکه تا چه میزان به جایگاهی که لایقش است رسیده صحبت کنم باید بگویم، سینمای کودک در بازه زمانی دهه 50 و 60 اوضاع خوبی داشته است اما اکنون روزگار خوبی ندارد.»
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای تشخیص اوضاع فیلم کودک و نوجوان فقط به سینما توجه داشت، عنوان کرد: «یک مجموعه تصویری شامل تلویزیون، سینما و بخش نمایش خانگی می‌شود؛ اگر بخواهیم وضعیت فیلم کودک را مشخص کنیم باید ابتدا از تلویزیون شروع کنیم. زمانی سریال‌های کودک پخش می‌شد اما الان ساخت آن‌ها نیز بسیار کم شده است.»

آثار نمایشی خارجی در ژانر کودک و نوجوان بر تولیدات ایرانی می‌چربد
ایل‌بیگی با اشاره به اینکه آثار نمایشی خارجی از نظر کمی و کیفی به ایرانی می‌چربد بیان کرد: «زمانی در سینمای کودک رشد چشمگیری داشتیم برای همین فیلم‌های ایرانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، که بعد از مدتی افت کرد. حالا دو سالی است که در تلاشیم تا با اتحاد و هم بستگی تمام توانمان را به کار بگیریم تا سینمای کودک و نوجوان دوباره به دوران اوج خودش بازگردد.»
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی همچنین درباره میزان اکران فیلم‌های کودک گفت: «تعداد فیلم‌های کودکی که در سال‌های گذشته ساخته شده است بالاتر رفته است و خوشبختانه میزان اکران نیز نسبت به چهارسال گذشته بیشتر شده است. امروز وظیفه پخش‌کنندگان، سینماداران، تهیه‌کنندگان و مسئولان کمک به اکران فیلم‌ها در زمان مناسب است تا دانش آموزان بتوانند فیلم‌ها را تماشا و در دیده شدنشان کمک کنند، در این صورت می‌توان گفت در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.»

در سینمای کودک و نوجوان رقابت سنگین است
وی ادامه داد: «رقابت بسیار سنگینی در سینمای کودک وجود دارد برای همین بسیاری از فیلم‌ها فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند. سال گذشته 13 فیلم اکران شد، اما امسال تنها 2 فیلم اکران شده و 6 فیلم دیگر تا پایان سال به نمایش گذاشته خواهند شد که مجموعاً 8 تا 10 فیلم می‌شود.»

اگر تولید فیلم‌های کودک زیاد باشد، فرصت اکران نخواهند داشت

ایل بیگی درباره اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در گروه‌های آزاد تصریح کرد: «طبق مصوبه شورای عالی اکران در سال گذشته، قرار شد تا سرگروه‌های سینمایی در طول سال اقدام به اکران یک فیلم کودک کنند. این اتفاق در حال حاضر در برخی از سرگروه‌های سینمایی انجام شده است. اگر گروه آزاد هم به کمک بیایند، به فیلم‌هایی که سرگروه ندارند کمک می‌شود، زیرا باید نسبت درستی بین تولید و نمایش به وجود بیاید. خیلی‌ها می‌گویند چرا زیاد فیلم کودک ساخته نمی‌شود دلیلش این است که اگر فیلم زیاد ساخته شود فرصت اکران پیدا نخواهند کرد.»

او در بخش دیگری از سخنانش درباره اکران فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان در فصل امتحانات گفت: «در نیمه دوم سال بخش بیشتری از فیلم‌های کودک و نوجوان اکران می‌شوند که زمان امتحانات دانش آموزان است و مدارس اصلاً بچه‌ها را برای تماشای فیلم به سینما نمی‌آورند. این روزها مشغول بررسی راه‌هایی هستیم که به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کند تا زمانی که فیلم روی صحنه می‌رود بیشترین تماشاگر را داشته باشیم.»

سینماهای سیار برای اکران فیلم در شهرستان‌ها باید فعال شوند
به گفته ایل‌بیگی بحث فعال کردن سینماهای سیار در شهرستان‌ها بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود بچه‌های آن مناطق نیز به سینما بروند به همین دلیل آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط باید این فرصت را برای دیده شدن هر چه بهتر فیلم‌های کودک و نوجوان مهیا کنند.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه بچه‌ها نمی‌توانند به تنهایی سینما بروند توضیح داد: «در بسیاری از کشورها می‌گویند بچه‌ها باید برنامه تلویزیونی یا فیلم‌های کودک و خانواده تماشا کنند، فیلمسازان فیلم کودک و نوجوان در کشور ما باید فیلم‌های جذابی تولید کنند که شرایط حضور پدر و مادرها همراه فرزندانشان در سینما فراهم شود تا کسی از تماشای فیلم‌های کودک ایرانی حوصله‌اش سر نرود.»

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «نکته دیگری که از نظر من حائز اهمیت است ساخت فیلم‌ برای کودک و نوجوان است نه درباره آن‌ها. مسئله‌ای که مدت زیادی به سینمای کودک و نوجوان و مخاطبان آن صدمه زده بود ساخت فیلم درباره کودک بود؛ درصورتی که اگر به اکران‌ها دقت کنیم می‌بینیم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 97 فانتزی با موضوعاتی بوده است که از فضای واقع‌گرایانه فاصله می‌گیرد. تمام مواردی که ذکر کردم روند خوبی برای جذاب‌تر و پرمخاطب‌تر کردن سینمای کودک محسوب می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار